Lopez zaútočil

vydáno 19. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM

Možná nejdůležitější etapa, kdy mohlo ještě dojít k významným změnám v pořadí první desítky, to bylo předposlední třinácté pokračování letošního Dakaru mezi městy Copiapó a La Serena. Do etapy odstartovalo 127 motocyklů a 26 čtyřkolek.

Během náročné etapy čekal na startovní pole nejprve 90 km dlouhý přejezd, potom následovala třetí nejdelší speciálka letošního ročníku Dakaru o celkové délce 441 km, po prvních 246 km na chvíli přerušená a potom pokračující ještě druhou, 134 km dlouhou částí. Po měřeném úseku přišlo ještě dalších 204 km přejezdu do města La Serena, ležícího přímo na pobřeží Tichého oceánu.
Zatímco Copiapó v poušti Atacama je v itineráři soutěže každoročně, La Serena tu byla naposledy v roce 2010. Jde přitom o motoristicky známé středisko, vždyť v roce 2007 se právě v jeho okolí konala Šestidenní motocyklová soutěž a pod majákem na břehu oceánu probíhalo tenkrát slavnostní zahájení. Poblíž se nachází ještě jedno chilské město, Coquimbo, což je z velké části spíš jeden velký slum s železobetonovým, od La Sereny viditelným křížem na kopci.
Máme také potvrzené zprávy, že Štefan Svitko nemohl nastoupit do předchozí etapy kvůli bolestivému zranění, způsobenému pádem zkraje jedenácté etapy. Ve hře je ale stále druhý slovenský jezdec Ivan Jakeš a po dvanácté etapě se jeho naděje na konečné čtvrté místo po navigačních problémech jeho nejbližšího pronásledovatele, Itala Botturiho ještě zvětšily. Na páté místo tak po přehodnocení výsledků nakonec postoupil Španěl Pedrero Garcia se ztrátou přibližně 21 minut na čtvrtou pozici.
Časové rozestupy mezi vedoucí trojicí nebyly před startem natolik výrazné, a tak se dal čekat další souboj mezi favority Despresem, Fariou, Lopezem a s menším odstupem i Jakešem. Zatímco Despres a Faria jsou členy jednoho továrního týmu KTM, Lopez, letos rovněž na KTM, měl zase výhodu domácího prostředí a Jakeš je tak trochu i náš. Je tedy logické, když si budeme všímat hlavně této čtveřice.
Jako první ráno odstartoval vítěz 12. etapy Frans Verhoeven. Na prvním průjezdním bodu vedl Španěl Barreda Bort, druhý Faria ztrácel dvě sekundy, šestý Despres 22 sekund, devátý Lopez 45 sekund a čtrnáctý Jakeš 1:16. Na WP2 potom stále vedl Barreda a patnáct sekund za ním byli oba jezdci KTM Red Bull Rally Factory týmu, Despres a Faria, desátý Lopez ztrácel 1:16 minuty a sedmnáctý Jakeš 2:29. V té chvíli měl Jakeš před průběžně pátým Pedrerem Garciou přesně dvacetiminutový náskok. Na WP3 stále vedl Barreda Bort a za ním téměř v jedné minutě následoval Faria, Verhoeven a Despres, šestý Lopez ztrácel zanedbatelných 1:32. Pedrero Garcia jel dvanáctý a hned za sebou měl Ivana Jakeše, s rozdílem 1:20. Ovšem už na WP4 se zmenšil rozdíl mezi druhým Fariou a třetím Lopezem na třináct sekund, šestý Despres ztrácel na Lopeze dalších 43 sekund. Pedrero Garcia se sice Jakešovi trochu vzdaloval, ale šlo zatím jen o sekundy. Že šlo o minimální časové rozdíly, se ukázalo hned na následujícím WP5, kdy se náhle na čele objevil Cyril Despres, čtvrtý byl Lopez a pátý Faria, to vše v rozmezí 1:34 minuty. Desátý Ivan Jakeš zase stáhnul náskok Pedrera Garcii na rozdíl 45 sekund. Důležitý okamžik přišel na WP6, vedl stále Despres, třetí Lopez na něj ztrácel 2:09 minuty, ale propadl se Faria, a to až na 26. místo se ztrátou 12:37 minuty na Desprese. Rozdíl mezi Pedrerem Garciou a Jakešem byl stále menší než minutový. Tím pádem se na průběžné druhé místo před Rubena Fariu probojoval Francisco Lopez. První Cyril Despres měl náskok 15:49 před Lopezem, ten zase asi tak 2,5 minuty před Fariou, pět minut na něj ztrácel Jakeš, který si stále udržoval cca 20 minut náskoku před Pedrerem Garciou. Před neutrálním pásmem bylo pořadí: Caselli, Despres, Lopez, Pedrero Garcia, Goncalves, Rodrigues, Jakeš… a 19. byl Faria se ztrátou 11:16 na Caselliho, což nové pořadí první pětice nijak neovlivnilo. Po přejetí neutralizované části tedy do cíle speciálky zbývalo ještě 134 km.
Na předposledním průjezdním bodu se na čelo po technických problémech Kurta Caselliho prosadil Francisco Lopez, následován po 3:17 minutách Cyrilem Despresem, čtvrtý byl Pedrero Garcia a šestý Ivan Jakeš (rozdíl mezi nimi dělal minutu 56 sekund, průběžně tedy Jakeš stále vedl o cca 19 minut). patnáctý Faria ztrácel na vedoucího Lopeze 13:07 minut.
A pak už se čekalo, s jakými rozestupy přijedou jezdci do cíle. Vítězem 13. etapy se stal Francisco Contardo Lopez, druhý Cyril Despres na něj nakonec ztratil 5:25 minuty. Despres má tedy v průběžném hodnocení Lopeze za sebou ve vzdálenosti 8:15 minut. Dodržel tak svá slova a jel více na jistotu, než aby sbíral sekundy za každou cenu. Čtvrtý byl Juan Pedrero Garcia a sedmý Ivan Jakeš, s rozdílem 2:12 minuty. Patnáctý Ruben Faria ztratil na vítěze 14:27 minuty. Průběžně tedy před závěrečnou etapou vede Despres před Lopezem, Fariou, Jakešem a Garciou. Velice slušně si na své poměry vedl i náš David Pabiška, večer ho počítač zařadil na 36. místo v etapě.
Etapovým vítězem kategorie čtyřkolek se sice stal Jihoafričan Van Biljon před Sebastianem Husseinim, ale pátý Marco Patronelli ztratil jen málo a má vítězství už téměř jisté.
Na řadě už je jen závěrečná 14. etapa s cílem v přibližně 500 km vzdáleném Santiagu de Chile.

Výsledky 13. etapy:
Motocykly:
1. Lopez (RCH, KTM) 03:21:03, 2. Despres (F, KTM) +05:25, 3. Goncalves (P, Husqvarna) +05:29, 4. Pedrero Garcia (E, KTM) +07:42, 5. Barreda Bort (E, Husqvarna) +08:24, 6. Rodrigues (P, Honda) +09:37, 7. Jakeš (SK, KTM) +09:54, 8. Pain (F, Yamaha) +10:10, 9. Przygonski (PL, KTM) +11:02, 10. Farres Guell (E, Honda) +11:19… 15. Faria (P, KTM) +14:27, 36. Pabiška (Yamaha) +45:23
Průběžně: 1. Despres 41:37:18, 2. Contardo Lopez +08:15, 3. Faria +14:41, 4. Jakeš +24:45, 5. Pedrero Garcia +43:31, 6. Pain +01:08:14, 7. Rodrigues +01:14:56, 8. Pizzolito (RA, Honda) +01:26:23, 9. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:27:54, 10. Goncalves +01:29:46… 36. Pabiška +07:50:21

Čtyřkolky:
1. Van Biljon (ZA, E-ATV) 05:52:45, 2. Husseini (UAE, Honda) +00:41, 3. Casale (RCH, Yamaha) 00:48, 4. Bonetto (RA, Honda) 01:22, 5. M. Patronelli (RA, Yamaha) 02:59
Průběžně: 1. M. Patronelli 47:47:19, 2. Casale +01:50:24, 3. Sonik (PL, Yamaha)



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2021
  • Blood Ridaz
  • Šeri testuje - Aprilia Tuono 660 E5
  • Patrick Peschel
  • Blažek moto

Aktuálně na MotoLife

Blood Ridaz 1.12.
Blažek moto 15.11.

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 2 dny v 18:29
Magazín MotoRoute 6/2021 je tady! Motorky & cestování v jednom balení.
Info o vydání tady: www.motoroute.cz/clanek/203-motoroute-62021.aspx
Předplatné tady: shop.motoroute.cz/produkt/23-predplatne.aspx
On-line verze pro členy MotoRoute klubu tady: https://www.motorouteklub.cz
Miluju motorky
před 8 dny v 15:42
Do môjho rozhovoru som prizval zástupcov Slovenskej motorkárskej komunity – Blood Ridaz. Táto partička pohodových chlapíkov za dva roky svojej existencie vybudovala silnú motorkársku komunitu združujúcu nadšencov jednej stopy na Slovensku a aj v blízkych Čechách. Ako celý nápad vznikol? Čo vyobrazuje a znamená ich logo či názov? O tom sa už dočítaš v rozhovore nižšie. Poď na to!

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
#bloodridaz
Miluju motorky
před 9 dny v 11:41
Čo poviete, načo zaujímavé si spomeniete z roku 2005 vy? Z rádia hrali na plné pecky Foo Fighters svoj hit Best Of You, Sete Gibernau ešte stále dokázal preháňať Valeho po svetových okruhoch Premier Class a Suzuki vypustila tento model Bandit 650 / Bandit 650 S, už naposledy so vzduchom chladeným motorom a karburátorom. Koncept siahajúci až k prvým GSX-R z roku 85. Tento Suzuki Bandit vlastne stál na rozcestníku jednej motocyklovej éry... - Koniec koncov, aj tej mojej!

Hneď niekoľko sezón som totiž absolvoval v sedle práve tejto motorky. Každý koniec je novým začiatkom a tak v roku 2020 prišla nová výzva, v podobe novej motorky... Priznám sa ale, že na tie jej blýskavé výfukové potrubia mi občas chýbajú 🙂.

Mrkni tiež na jej test: www.motolife.cz/.../...sf-650s-bandit_17836.clanek

------------------------------------------------
Sleduj:
IG: @serimotostories 🍒
FB: https://www.facebook.com/serimotostories/ 👈
LT: https://linktr.ee/serimotostories 🏍 ✍️
IG: @peterscherer59 👌 📸
------------------------------------------------
#serimotostories #flashback #bloodridaz
Miluju motorky
29. listopadu v 12:20
Nový test - Aprilia Tuono 660 E5 ✏️ prináša teplý taliansky 🇮🇹 💨 vánok do studenýhćh jesenných dní 😉 :

"Po nasadnutí mi pohľad spadne na prístrojový panel. Pri otočení kľúčika sa spúšťa pútavé intro a novinka mi začína byť moc sympatická. Aj napriek tomu, že sa už od začiatku vyznačuje sofistikovanejšími spôsobmi, tento motocykel je omnoho viac chuligánom, ako by sa mohlo zdať..."

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
Všechny příspěvky ...