V první dakarské etapě zvítězil Francisco Lopez
vydáno 5. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Jezdci motocyklové, čtyřkolkové, automobilové a kamionové kategorie měli před startem v peruánské Limě před sebou dlouhých čtrnáct etap a jeden odpočinkový den. V první etapě na ně čekal 250 km dlouhý přesun do Pisca a 13 kilometrů měřeného úseku.
Na trať se nakonec vydalo 183 motocyklů, 38 quadů, 153 automobilů a 75 nákladních automobilů. Největší ztrátou pro kategorii motocyklů se ještě před samotným startem stala skutečnost, že proti předpokladům do rallye nenastoupil horký favorit, Španěl Marc Coma. Své odstoupení oznámil dokonce už těsně před vánoci na tiskové konferenci. Po zranění ramene na říjnové Marocké rallye ještě stále není zcela zdráv. „Pracovali jsme na mém doléčení s lékaři a fyzioterapeuty do poslední minuty, ale musíme být realističtí. Mám stále problém s jedním svalem a nemohu rukou dostatečně hýbat. A to je logickým důsledkem, musíme se podívat pravdě do očí a pojmenovat tuhle situaci,“ nechal se slyšet trojnásobný vítěz soutěže.
Motocykly vyjížděly od nejvyššího čísla k nejnižšímu, to znamená, že ze startovní rampy vyjelo jako první číslo 195, Chilan César Zumarán na Yamaze a jako poslední Cyril Despres s KTM. Do speciálky ale po nečekaném zastavení Zumarána kilometr před startem krátkého měřeného úseku nastoupil jako první Španěl Julian Villarrubia. Oba naši motocyklisté, Pabiška i Veselý dorazili do cíle. Vítězem úvodní speciálky motocyklové kategorie se stal Chilan Lopez, zajel o sekundu lepší čas než druhý Nizozemec Verhoeven. Favorizovaný Cyril Despres skončil se ztrátou 13 sekund na pátém místě.
Podrobnou reportáž z celého Dakaru připravujeme do Českých motocyklových novin č. 1 (10. ledna) a č. 2 (24. ledna 2013).
Výsledky první etapy:
Motocykly: 1. Lopez (RCH, KTM) 07:51, 2. Verhoeven (NL, Yamaha) +00:00:01, 3. Quintanilla (RCH, Honda) +00:00:05, 4. Cabrera (RCH, Kawasaki) +00:00:11, 5. Despres (F, KTM) +00:00:13, 6. Casteu (F, Yamaha) +00:00:15, 7. Faria (P, KTM) +00:00:19, 8. Pizzolito (RA, Honda), +00:00:21. 9. Ullevalseter (NOR, KTM) +00:00:26, 10. Barreda Bort (E, Husqvarna) +00:00:29… 16. Svitko (SK, KTM +00:00:34, 61. Jakeš (SK, KTM) +00:01:33, 83. Pabiška +00:02:05, 97. Veselý (oba Yamaha) +00:02:27, 107. Cipka (SK, Husqvarna) +00:02:39, 147. Zatko (SK, BMW) +00:03:42
Quady: 1. Flores Seminario (PE, Yamaha) 00.09:22, 2. Husseini (UAE, Honda) +:00:0011, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) +00:0015
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...