Despres letos poprvé vyhrál
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Devátá etapa Tucumán – Cordoba, následující po dni volna, jezdce nijak nešetřila. Šlo o nejdelší etapu s celkovou délkou 852 km, auta, motocykly a čtyřkolky měly před sebou 593 km speciálky rozdělenou 122 km přejezdem do dvou částí. Nescházela těžká technická část v lesích a na mnoha favoritech se to podepsalo zdržením. Vyvaroval se jich ale Cyril Despres.
Ještě k předchozí etapě. David Pabiška neskončil nakonec čtrnáctý, ale díky penalizacím dokonce třináctý.
Jako první odejel ze startu deváté etapy Kurt Caselli, který je ale po připočtené velké penalizaci prakticky mimo hru. V soutěži pokračovalo už jen 140 motocyklů, z toho dva Slováci a jeden Čech a ještě 27 čtyřkolek.
Do speciálky odstartoval jako první Barreda Bort v 7 hodin 50 minut. Chtěl-li Cyril Despres ještě pomýšlet na vítězství v letošním ročníku, musel hned od začátku zahájit velký útok. To se mu také podařilo a na všech průjezdních bodech ho počítač zaznamenal na prvním místě. Jeho náskok před druhým Barredou Bortem také mírně narůstal. V cíli z toho byly 4:03 minuty. Daleko důležitější ale pro něj byli jiní jezdci, jako Olivier Pain, Ruben Faria nebo Contardo Lopez a hlavně David Casteu. Na WP9 měl na Casteua najeto skoro 24 minut, na Fariu skoro 5 minut, na Paina 27 minut. Casteu musel už na 134. kilometru na chvíli zastavit, na 210. kilometru pak znovu a vypadalo to, že ho potkaly nějaké problémy s palivem. Také Olivier Pain se zdržel a nikdo netušil proč. Do cíle první části speciálky Despres dorazil s náskokem 21:45 před průběžně vedoucím Casteuem. Vysvětlilo se ale Casteuovo zdržení, srazil se totiž s krávou a od té chvíle měl problémy s ramenem. Dokonce musel 20 km před cílem znovu zastavit a minuty mu nabíhaly. Nejen zraněné rameno, ale také děravou nádrž, kterou musel provizorně opravovat. Francisca Lopeze zdržel hned na začátku uklouzaný mokrý povrch, Olivier Pain se nemohl zase dostat z příkopu, do něhož před tím upadl. Ze slovenských jezdců si výborně vedl Ivan Jakeš, pořád se držel mezi nejlepšími a nakonec skončil v etapě šestý. Štefan Svitko za ním malinko zaostával a stačilo mu to na dvanácté místo. Výborně jel také David Pabiška, dlouho na 40. pozici, pak si své postavení ještě o pár míst vylepšil. Jinak průběžné postavení jezdců na WP9 vypadalo následovně: 1. Faria, 2. Casteu +6:41, 3. Despres +7:21, 4. Jakeš (! ) +16:42. 9. Svitko +30:34. Potvrdilo se také nové průběžné pořadí, po 9. etapě vede Faria, druhý už je se ztrátou 5:23 minut Despres a vrátil se tak do hry o první místo. Třetí je Contardo Lopez, Jakeš poskočil na neuvěřitelné 4. místo, takový Pain na 7. pozici na něj nyní ztrácí 10 minut. Štefan Svitko poskočil na 8. místo, což znamená, že po 9. etapě jsou v TOP 10 hned dva Slováci. Davidu Pabiškovi jede nový motor nějak lépe, skončil v etapě na 40. místě.
Mezi kamiony zvítězil v etapě o 7 sekund Loprais, Kolomý dokončil čtvrtý, zdržel se deRoy. Kolomý se tak dostal na průběžné druhé místo, na vedoucího Nikolajeva ztrácí necelých 18 minut.
V kategorii čtyřkolek zvítězil v 9. etapě Polák Laskawiec, ale průběžně vedoucímu Marcosi Patronellimu s přehledem stačilo druhé místo. Jeho celkový náskok zase o něco narostl.
Výsledky 9. etapy:
Motocykly: 1. Despres (F, KTM) 05:41:36, 2. Barreda Bort (E, Husqvarna) +04:03, 3. Botturi (I, Husqvarna) +05:14, 4. Faria (P, KTM) +07:47, 5. Rodrigues (P, Honda) +08:47, 6. Jakeš (SK, KTM) +09:37, 7. Goncalves (P, Husqvarna) +11:14, 8. Pedrero Garcia (E, KTM) +12:14, 9. Guell Farres (E, Honda) +14:12, 10. Campbell (USA, Honda) +14:56… 12. Svitko (SK, KTM) +18:03, 40. Pabiška (Yamaha)
Průběžně: 1. Faria 25:57:12, 2. Despres +05:23, 3. Contardo Lopez (RCH, KTM) +09:03, 4. Jakeš +16:56, 5. Botturi +22:58, 6. Pain (F, Yamaha) +28:46, 7. Rodrigues (P, Honda) +31:23, 8. Svitko +32:50, 9. Przygonski (PL, KTM) +33:13, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) + 38:30, 43. Pabiška +04:28:28
Čtyřkolky: 1. Laskawiec (PL, Yamaha) 06:26:39, 2. 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:05, 3. Husseini (UAE, Honda) +04:53
Průběžně: 1. M. Patronelli 29:06:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:32:28, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:08:44
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2025
156 stran, 14 strojů v testech – tak by se dalo stručně
definovat letní vydání Motorbike. Prostě pořádná dávka čtení na prázdniny, ve
které najdete kromě testů letošních novinek (od cestovních endur po
supersporty) i aktuální informace ze světa motosportu, reportáže z akcí,
cestopis a spoustu dalšího. Jednoduše řečeno jsme letní Motorbike našlapali
ještě víc, než obvykle – ovšem za obvyklou cenu!
...
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...