Despres letos poprvé vyhrál
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Devátá etapa Tucumán – Cordoba, následující po dni volna, jezdce nijak nešetřila. Šlo o nejdelší etapu s celkovou délkou 852 km, auta, motocykly a čtyřkolky měly před sebou 593 km speciálky rozdělenou 122 km přejezdem do dvou částí. Nescházela těžká technická část v lesích a na mnoha favoritech se to podepsalo zdržením. Vyvaroval se jich ale Cyril Despres.
Ještě k předchozí etapě. David Pabiška neskončil nakonec čtrnáctý, ale díky penalizacím dokonce třináctý.
Jako první odejel ze startu deváté etapy Kurt Caselli, který je ale po připočtené velké penalizaci prakticky mimo hru. V soutěži pokračovalo už jen 140 motocyklů, z toho dva Slováci a jeden Čech a ještě 27 čtyřkolek.
Do speciálky odstartoval jako první Barreda Bort v 7 hodin 50 minut. Chtěl-li Cyril Despres ještě pomýšlet na vítězství v letošním ročníku, musel hned od začátku zahájit velký útok. To se mu také podařilo a na všech průjezdních bodech ho počítač zaznamenal na prvním místě. Jeho náskok před druhým Barredou Bortem také mírně narůstal. V cíli z toho byly 4:03 minuty. Daleko důležitější ale pro něj byli jiní jezdci, jako Olivier Pain, Ruben Faria nebo Contardo Lopez a hlavně David Casteu. Na WP9 měl na Casteua najeto skoro 24 minut, na Fariu skoro 5 minut, na Paina 27 minut. Casteu musel už na 134. kilometru na chvíli zastavit, na 210. kilometru pak znovu a vypadalo to, že ho potkaly nějaké problémy s palivem. Také Olivier Pain se zdržel a nikdo netušil proč. Do cíle první části speciálky Despres dorazil s náskokem 21:45 před průběžně vedoucím Casteuem. Vysvětlilo se ale Casteuovo zdržení, srazil se totiž s krávou a od té chvíle měl problémy s ramenem. Dokonce musel 20 km před cílem znovu zastavit a minuty mu nabíhaly. Nejen zraněné rameno, ale také děravou nádrž, kterou musel provizorně opravovat. Francisca Lopeze zdržel hned na začátku uklouzaný mokrý povrch, Olivier Pain se nemohl zase dostat z příkopu, do něhož před tím upadl. Ze slovenských jezdců si výborně vedl Ivan Jakeš, pořád se držel mezi nejlepšími a nakonec skončil v etapě šestý. Štefan Svitko za ním malinko zaostával a stačilo mu to na dvanácté místo. Výborně jel také David Pabiška, dlouho na 40. pozici, pak si své postavení ještě o pár míst vylepšil. Jinak průběžné postavení jezdců na WP9 vypadalo následovně: 1. Faria, 2. Casteu +6:41, 3. Despres +7:21, 4. Jakeš (! ) +16:42. 9. Svitko +30:34. Potvrdilo se také nové průběžné pořadí, po 9. etapě vede Faria, druhý už je se ztrátou 5:23 minut Despres a vrátil se tak do hry o první místo. Třetí je Contardo Lopez, Jakeš poskočil na neuvěřitelné 4. místo, takový Pain na 7. pozici na něj nyní ztrácí 10 minut. Štefan Svitko poskočil na 8. místo, což znamená, že po 9. etapě jsou v TOP 10 hned dva Slováci. Davidu Pabiškovi jede nový motor nějak lépe, skončil v etapě na 40. místě.
Mezi kamiony zvítězil v etapě o 7 sekund Loprais, Kolomý dokončil čtvrtý, zdržel se deRoy. Kolomý se tak dostal na průběžné druhé místo, na vedoucího Nikolajeva ztrácí necelých 18 minut.
V kategorii čtyřkolek zvítězil v 9. etapě Polák Laskawiec, ale průběžně vedoucímu Marcosi Patronellimu s přehledem stačilo druhé místo. Jeho celkový náskok zase o něco narostl.
Výsledky 9. etapy:
Motocykly: 1. Despres (F, KTM) 05:41:36, 2. Barreda Bort (E, Husqvarna) +04:03, 3. Botturi (I, Husqvarna) +05:14, 4. Faria (P, KTM) +07:47, 5. Rodrigues (P, Honda) +08:47, 6. Jakeš (SK, KTM) +09:37, 7. Goncalves (P, Husqvarna) +11:14, 8. Pedrero Garcia (E, KTM) +12:14, 9. Guell Farres (E, Honda) +14:12, 10. Campbell (USA, Honda) +14:56… 12. Svitko (SK, KTM) +18:03, 40. Pabiška (Yamaha)
Průběžně: 1. Faria 25:57:12, 2. Despres +05:23, 3. Contardo Lopez (RCH, KTM) +09:03, 4. Jakeš +16:56, 5. Botturi +22:58, 6. Pain (F, Yamaha) +28:46, 7. Rodrigues (P, Honda) +31:23, 8. Svitko +32:50, 9. Przygonski (PL, KTM) +33:13, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) + 38:30, 43. Pabiška +04:28:28
Čtyřkolky: 1. Laskawiec (PL, Yamaha) 06:26:39, 2. 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:05, 3. Husseini (UAE, Honda) +04:53
Průběžně: 1. M. Patronelli 29:06:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:32:28, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:08:44
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...