Zpátky do Atacamy

vydáno 18. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM

Jde do tuhého, před námi jsou poslední etapy, které by mohly změnit pořadí motocyklové kategorie. Dvanáctá etapa z Fiambaly do Copiapa nejprve přivedla horským terénem přes průsmyk San Francisco startovní pole po 392 km dlouhém přejezdu na chilské území a pak se po 319 km dlouhé speciálce vydala k známému chilskému hornickému městu Copiapó. Ano právě zde před pár lety zával uvěznil místní horníky, kteří se potom v přímém televizním přenosu dostávali nově vybudovaným průduchem na povrch.

Copiapó leži v poušti Atacama a písku už se jezdci nezbaví až do cíle. Ve dvanácté a třinácté etapě ho budou ještě pořádné hromady a duny, potom už bude přibývat nebezpečně ostrých kaktusů až do cílového města Santiago de Chile, ale to ještě předbíháme.
Do 12. etapy nastoupilo 130 motocyklistů, bohužel už mezi nimi scházel Slovák Štefan Svitko a 26 čtyřkolkářů. Jako první odstartoval do speciálky Američan Kurt Caselli, po dvou minutách následován Portugalcem Goncalvesem a po dalších dvou minutách průběžně vedoucím Francouzem Cyrilem Despresem. Po jedenácti etapách soutěž vedl právě Despres s náskokem 13 a čtvrt minuty před svým týmovým kolegou Rubenem Fariou, který měl zase necelých pět minut za svými zády domácího Francisca Lopeze. Zatímco Despresemu duny letos zatím přiliš neseděly, dal se očekávat velký útok Lopeze, který je v tomto prostředí jako doma a letos stejně jako v předchozích letech se dalo čekat, že se bude snažit v tomto prostředí zaútočit.
Na čele se ale objevovala zpočátku dvě jména, která už nemohla příliš zasáhnout do boje mezi nejlepšími. Přes zranění ramene vedl na prvním průjezdním bodu Španěl Barreda Bort před vítězem 11. etapy, Američanem Kurtem Casellim. Prvních sedm jezdců, včetně Desprese, Pedrero Garcii, Jakeše, Lopeze a Farii však počítač zaznamenal v jedné minutě. Jezdci sjíždějí z výšky přes 3000 metrů až k WP2 do výšky cca 1100 metrů. A WP2 stále vedl Barreda a 1:17 měl za sebou druhého Lopeze. Faria se držel na 4. místě se ztrátou 17 sekund na Lopeze, o dalších 12 sekund dál se držel na páté pozici Despres. Sedmý Jakeš ztrácel na první místo 2:21 minuty. Na WP3 stále ještě vedl Barreda, ale před druhým Lopezem měl v té chvíli náskok už 2:28 minuty, stále čtvrtý Faria na něho ztrácel necelé dvě minuty. Ivan Jakeš postoupil na šestou pozici a o 34 sekund za sebou měl Cyrila Despreseho. Vypadalo to, že jde hlavně o bitvu na dálku mezi Fariou a Lopezem, Despres si ale také musel dávat pozor, aby se mu situace nevymkla z rukou. Týmová strategie KTM Red Bull Factory však vycházela. Protože i na WP4 byl rozestup mezi druhým Lopezem a čtvrtým Fariou kolem dvou minut, vedl stále Barreda Bort a sedmý Despres na něj ztrácel 6:25 minuty. K posunu došlo po 222 km před dalším průjezdním bodem. Barreda Bort trochu bloudil a přišel o vedení, naopak Ruben Faria zrychlil a dostal se o devět sekund před Lopeze na první místo. Cyril Despres sice klesnul až na 13. příčku, ale ztrácel na svého týmového kolegu ve vedení 4:40, což nerozhodovalo. Dopředu se začal tlačit černý Francouz Alain Duclos, Portugalec Rodrigues a Polák Przygonski. Barreda klesnul na 11. místo. Kurt Caselli na tom byl ještě hůř, musel si vystačit s 19. pozicí. Ale byl tu ještě jeden jezdec, který se neobjevoval na počítači, Nizozemec Frans Verhoeven. Jeho časy se během dne ještě ani jednou neobjevily v on-line systému. Na WP6 vedl stále Faria, ale 1:27 za sebou už měl Poláka Przygonského, Lopez si držel čas těsně za ním, čtrnáctý Despres ztrácel na Fariu 5:49 minuty, což mu stále ještě v klidu stačilo na udržení průběžného vedení. Ivan Jakeš byl desátý. Po dalších 40 km na WP7 byl stav špičky pořád stejný, vedl Faria před Przygonskim, 11 sekund na Poláka ztrácel Lopez (1:52 na Fariu). Jakeš držel desátou příčku a Despres čtrnáctou, ovšem už se ztrátou 8:12 na Fariu. Na posledním osmém průjezdním bodu registroval počítač na prvním místě stále Fariu, Lopez klesnul na 7. pozici se ztrátou 4:47, což byla dobrá zpráva pro vedoucího Portugalce. Na třetí místo se vrátil Barreda Bort a předstihl tak Przygonského. Před ním na druhé pozici s minimální ztrátou 52 sekund jel Duclos, který tak aspiroval na svůj letošní nejlepší výsledek. Čtrnáctý Despres zmenšil ztrátu na Fariu na 7:38 minuty. Do cíle už bylo hodně blízko, ale pak se ukázalo, že počítač celou dobu nezaznamenával nejrychlejšího jezdce 12. etapy, Franse Verhoevena. Mnohem důležitější ale bylo druhé místo Rubena Farii, sedmé Francisca Lopeze a 14. Cyrila Desprese. Jedenáctý Ivan Jakeš ztratil na vítěze 5:58 a udržel průběžnou čtvrtou pozici. Jeho nejbližší pronásledovatel Alessandro Botturi byl totiž až dvacátý a na Jakeše ztratil dalších více než osm minut. První desítka průběžného pořadí zůstala stejná i po této náročné etapě a čas na změny se začal povážlivě krátit. Rozhodovat se bude s největší pravděpodobností v další etapě do La Sereny (441 km speciálky). Cíl čeká na jezdce už v sobotu a poslední den půjde hlavně o taktiku. Zamotat by to snad mohly už jen technické nebo navigační problémy. Zajímavostí 12. etapy bylo, že po 319 km dlouhé speciálce byl rozdíl mezi prvním a jedenáctým minimální, necelých šest minut. Písek tedy jezdecké špičce příliš problémů nedělá. David Pabiška jel svůj lepší standard, držel se +/- kolem čtyřicátého místa, musel přitom startovat hodně zezadu, až z 88. pozice. Do cíle dojel na 42. místě a nejspíš si polepší i průběžně.
V kategorii čtyřkolek zvítězil Husseini ze spjených arabských emirátů o 1:08 před vedoucím jezdcem soutěže, Argentincem Marcosem Patronellim.

Výsledky 12. etapy:
Motocykly: 1. Verhoeven (NL, Yamaha) 03:49:15, 2. Faria (P, KTM) +01:38, 3. Barreda Bort (E, Husqvarna) +03:01, 4. Duclos (F, Sherco) +03:17, 5. Rodrigues (P, Honda) +03:35, 6. Przygonski (PL, KTM) +04:07, 7. Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Farres Guell (E, Honda) +05:02, 9. Pizzolito (RA, Honda) +05:22, 10. Pain (F, Yamaha) +05:32, 11. Jakeš (SK, KTM) +05:58… 14. Despres (F, KTM) +09:15, 42. Pabiška (CZ, Yamaha) +40:58
Průběžně: 1. Despres 37:46:59, 2. Faria +05:39, 3. Contardo Lopez +13:40, 4. Jakeš +20:16, 5. Botturi (I, Husqvarna) +34:52, 6. Pedrero Garcia (E, KTM) +41:14, 7. Pain +01:03:29, 8. Verhoeven +01:05:22, 9. Rodrigues +01:10:44, 10. Pizzolito +01:19:20… 39. Pabiška +06:38:40

Čtyřkolky: 1.Husseini (UAE, Honda) 04:36:54, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:08, 3. Casale (RCH, Yamaha) 03:21
Průběžně: 1. M. Patronelli 43:01:35, 2. Casale +01:52:35, 3. Sonik (PL, Yamaha) +03:04:20






Diskuze k článku


Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife