Smrtelná nehoda Thomase Bourgina
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sedmá etapa vyměnila ráz krajiny. Jezdci stoupali do And, hodně se najelo po cestách a méně po hlubokém písku. Pokračovalo se na dohled od Bolivie směrem k Argentině průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. A problémy musely zákonitě přijít s kyslíkem, vždyť 218 km dlouhá speciálka startovala v 3500 metrech nad mořem, ani jednou nesestoupila pod 3400 metrů a její nejvyšší bod dosahoval k hranici téměř 3900 metrů.
Vítězem motocyklové kategorie se stal známý Američan Kurt Caselli.
Stal se tak prvním nováčkem Dakaru od doby, kdy se v Portugalsku na domácí půdě podařilo zvítězit v roce 2006 Rubenu Fariovi. Caselli ale není v off-road sportu žádným nováčkem a pro soutěž dokonce zdědil tovární motocykl po nepřítomném Marcu Comovi. Je totiž i bez dakarské rallye továrním jezdcem rakouské značky, v letošní hlavní americké soutěži Baja 1000 skončil na druhém místě a ve světě endura na sebe výrazně upozornil už v roce 2007 na Šestidenní v Chile, kde zajížděl pravidelně výrazně nejrychlejší časy celého startovního pole.
Dakarskou soutěž potkala v sedmé etapě bohužel další smrtelná nehoda, v průběhu etapy z Calamy do Salta zahynul pětadvacetiletý francouzský motocyklista Thomas Bourgin. Po šesté etapě jsme mladého Francouze našli na průběžné 68. pozici. Podle informací pořadatelů se jezdec srazil s policejním vozem a po čelním nárazu byl na místě mrtvý, nepomohla mu ani okamžitá pomoc.
Vedoucí trojice se celou první polovinu etapy neměnila, nejrychleji se pohyboval Kurt Caselli, který jakoby si vzpomněl na chilskou Šestidenní a ani jednou jeho časy nikdo nedokázal překonat. Těsně za ním se ale stále držel momentální lídr soutěže, Francouz Olivier Pain a o málo více ztrácel také Nizozemec Frans Verhoeven. Na pomezí první desítky se držel Slovák Štefan Svitko. Ztrátu od začátku nabíral Cyril Despres, který se na rychlé etapě potýkal s problémy s převodovkou a nemohl vůbec zařadit pátý rychlostní stupeň. Na WP4 se dokonce Verhoeven dostal o šest sekund na druhé místo před Paina, vedl stále Caselli s náskokem necelé minuty. Právě v následujícím úseku jezdci překonávali nejvyšší body etapy. Na WP5 časový rozdíl mezi Painem a Verhoevenem nebyl ani půl sekundy, Caselli mírně náskok navýšil na 1:11 minuty. Devátý Svitko ztrácel 3:35 minuty a 34. Despres 12:17 minuty. Cíl v 3600 metrech nad mořem ještě trochu pořadím zamíchal, se ztrátou 1:23 přijel na druhém místě za Casellim vítěz předešlé etapy, Francisco Lopez, a to ve stejném času jako třetí Olivier Pain, čtvrtý Verhoeven na ně ztratil sedm sekund. Štefan Svitko skončil devátý (+4:06), Ivan Jakeš třináctý (+5:54) a 34. Byl Cyril Despres (+13:08). Znamenalo to pro něj, že v průběžném hodnocení spadl z druhého na páté místo a ztrácí na něm 14 minut a 7 sekund na vedoucího krajana Paina. Štefan Svitko se posunul na 7. pozici, přibližně čtyři minuty za ním je nyní Američan Kurt Caselli. Patnácté místo udržel Ivan Jakeš. V cíli se ztrátou 35:28 byl už také David Pabiška, což je momentálně v průběžném pořadí malý pokles na 47. místo.
Máme také nového vítěze čtyřkolkové kategorie, jak jezdce, tak i stroje. Nejrychlejší čas totiž zajel Chilan Sebastian Palma na Can-Amu, startující v podkategorii 4x4, ale byl jen o 34 sekund rychlejší než průběžně jasně vedoucí Argentinec Marcos Patronelli.
Na počet etap jsme přesně v půlce, a tak je v následujících etapách možné očekávat, že někteří jezdci budou přinuceni i přes diskvalifikaci měnit motory, právě to by ještě mohlo výrazně zamíchat pořadím. Nechme se tedy překvapit. Před nedělním volnem čeká na jezdce ještě 8. etapa.
Výsledky 7. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 01:51:31, 2. Contardo Lopez (RCH, KTM) +01:23. 3. Pain (F, Yamaha) +01:23, 4. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:30, 5. Faria (P, KTM) +02:30, 6. Pedrero Garcia (E, KTM) +02:42, 7. Przygonski (PL, KTM) +02:51, 8. Casteu (F, Yamaha) +03:12, 9. Svitko (SK, KTM) +04:06, 10. Boturri (I, Husqvarna) +04:39… 13. Jakeš (SK, KTM) +05:54, 34. Despres (F, KTM) +13:08, 43. Sanz (E, Gas Gas +17:51, 72. Pabiška (Yamaha) +34:28
Průběžně: 1. Pain 17:28:17, 2. Contardo Lopez +06:06, 3. Casteu +06:37, 4. Faria +09:42, 5. Despres +14:07, 6. Przygonski +20:43, 7. Svitko +24:51, 8. Caselli +24:46, 9. Botturi +30:18, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) +30:35… 15. Jakeš +39:15, 34. Sanz +02:13:33, 47. Pabiška +06:54:23
Čtyřkolky: 1. Palma (RCH, Can- Am) 02:25:06, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +00:34, 3. Van Biljon (ZA, E-ATV) +00:38
Průběžně: 1. M. Patronelli 20:08:33, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:14:30, 3. Sonik (PL, Yamaha) +01:50:46
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...