Smrtelná nehoda Thomase Bourgina
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sedmá etapa vyměnila ráz krajiny. Jezdci stoupali do And, hodně se najelo po cestách a méně po hlubokém písku. Pokračovalo se na dohled od Bolivie směrem k Argentině průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. A problémy musely zákonitě přijít s kyslíkem, vždyť 218 km dlouhá speciálka startovala v 3500 metrech nad mořem, ani jednou nesestoupila pod 3400 metrů a její nejvyšší bod dosahoval k hranici téměř 3900 metrů.
Vítězem motocyklové kategorie se stal známý Američan Kurt Caselli.
Stal se tak prvním nováčkem Dakaru od doby, kdy se v Portugalsku na domácí půdě podařilo zvítězit v roce 2006 Rubenu Fariovi. Caselli ale není v off-road sportu žádným nováčkem a pro soutěž dokonce zdědil tovární motocykl po nepřítomném Marcu Comovi. Je totiž i bez dakarské rallye továrním jezdcem rakouské značky, v letošní hlavní americké soutěži Baja 1000 skončil na druhém místě a ve světě endura na sebe výrazně upozornil už v roce 2007 na Šestidenní v Chile, kde zajížděl pravidelně výrazně nejrychlejší časy celého startovního pole.
Dakarskou soutěž potkala v sedmé etapě bohužel další smrtelná nehoda, v průběhu etapy z Calamy do Salta zahynul pětadvacetiletý francouzský motocyklista Thomas Bourgin. Po šesté etapě jsme mladého Francouze našli na průběžné 68. pozici. Podle informací pořadatelů se jezdec srazil s policejním vozem a po čelním nárazu byl na místě mrtvý, nepomohla mu ani okamžitá pomoc.
Vedoucí trojice se celou první polovinu etapy neměnila, nejrychleji se pohyboval Kurt Caselli, který jakoby si vzpomněl na chilskou Šestidenní a ani jednou jeho časy nikdo nedokázal překonat. Těsně za ním se ale stále držel momentální lídr soutěže, Francouz Olivier Pain a o málo více ztrácel také Nizozemec Frans Verhoeven. Na pomezí první desítky se držel Slovák Štefan Svitko. Ztrátu od začátku nabíral Cyril Despres, který se na rychlé etapě potýkal s problémy s převodovkou a nemohl vůbec zařadit pátý rychlostní stupeň. Na WP4 se dokonce Verhoeven dostal o šest sekund na druhé místo před Paina, vedl stále Caselli s náskokem necelé minuty. Právě v následujícím úseku jezdci překonávali nejvyšší body etapy. Na WP5 časový rozdíl mezi Painem a Verhoevenem nebyl ani půl sekundy, Caselli mírně náskok navýšil na 1:11 minuty. Devátý Svitko ztrácel 3:35 minuty a 34. Despres 12:17 minuty. Cíl v 3600 metrech nad mořem ještě trochu pořadím zamíchal, se ztrátou 1:23 přijel na druhém místě za Casellim vítěz předešlé etapy, Francisco Lopez, a to ve stejném času jako třetí Olivier Pain, čtvrtý Verhoeven na ně ztratil sedm sekund. Štefan Svitko skončil devátý (+4:06), Ivan Jakeš třináctý (+5:54) a 34. Byl Cyril Despres (+13:08). Znamenalo to pro něj, že v průběžném hodnocení spadl z druhého na páté místo a ztrácí na něm 14 minut a 7 sekund na vedoucího krajana Paina. Štefan Svitko se posunul na 7. pozici, přibližně čtyři minuty za ním je nyní Američan Kurt Caselli. Patnácté místo udržel Ivan Jakeš. V cíli se ztrátou 35:28 byl už také David Pabiška, což je momentálně v průběžném pořadí malý pokles na 47. místo.
Máme také nového vítěze čtyřkolkové kategorie, jak jezdce, tak i stroje. Nejrychlejší čas totiž zajel Chilan Sebastian Palma na Can-Amu, startující v podkategorii 4x4, ale byl jen o 34 sekund rychlejší než průběžně jasně vedoucí Argentinec Marcos Patronelli.
Na počet etap jsme přesně v půlce, a tak je v následujících etapách možné očekávat, že někteří jezdci budou přinuceni i přes diskvalifikaci měnit motory, právě to by ještě mohlo výrazně zamíchat pořadím. Nechme se tedy překvapit. Před nedělním volnem čeká na jezdce ještě 8. etapa.
Výsledky 7. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 01:51:31, 2. Contardo Lopez (RCH, KTM) +01:23. 3. Pain (F, Yamaha) +01:23, 4. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:30, 5. Faria (P, KTM) +02:30, 6. Pedrero Garcia (E, KTM) +02:42, 7. Przygonski (PL, KTM) +02:51, 8. Casteu (F, Yamaha) +03:12, 9. Svitko (SK, KTM) +04:06, 10. Boturri (I, Husqvarna) +04:39… 13. Jakeš (SK, KTM) +05:54, 34. Despres (F, KTM) +13:08, 43. Sanz (E, Gas Gas +17:51, 72. Pabiška (Yamaha) +34:28
Průběžně: 1. Pain 17:28:17, 2. Contardo Lopez +06:06, 3. Casteu +06:37, 4. Faria +09:42, 5. Despres +14:07, 6. Przygonski +20:43, 7. Svitko +24:51, 8. Caselli +24:46, 9. Botturi +30:18, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) +30:35… 15. Jakeš +39:15, 34. Sanz +02:13:33, 47. Pabiška +06:54:23
Čtyřkolky: 1. Palma (RCH, Can- Am) 02:25:06, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +00:34, 3. Van Biljon (ZA, E-ATV) +00:38
Průběžně: 1. M. Patronelli 20:08:33, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:14:30, 3. Sonik (PL, Yamaha) +01:50:46
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...
-
Motorbike 11/2023
Čas letí jak Alvarova Ducati a tak tu máme další, letos již
předposlední vydání Motorbike. Na jeho stránkách najdete nejen naše testy jedno
i dvoustopých strojů, ale i informace z motosportu, techniky atd...prostě jsme
do něj vybrali všechno, co je v současnosti ve světě motorek aktuální a
zajímavé. A my věříme, že se vám tenhle náš výběr bude líbit!
Testy
Ducati Streetfighter V2 vs. V4 S
Až moc č...
-
Motorbike 10/2023
Na jaře jsme byli smutní, že ta
pořádná motorkářská sezóna ne a ne začít, ovšem podzim nám to, tedy alespoň
zatím, bohatě vynahrazuje. Na to, že už je říjen, je počasí doslova excelentní
a určitě letos ještě pár set kilometrů najedeme. Někteří z nás možná i pár
tisíc. Dny se ovšem již rapidně zkrátily
a abyste se po večerech nenudili, je tu nové vydání Motorbike, plné testů,
sportu, reportáží...
-
Motorbike 9/2023
Prázdniny nám skončily a je tu nové vydání Motorbike. A
aby stálo za to, nemohli jsme se během těch prázdnin flákat. Takže jsme pilně
testovali motocykly, skútry i čtyřkolky, jezdili po různých akcích a závodech (a že jich bylo),
prostě jsme si léto v sedlech motorek užili naplno a se vším všudy. No, ono to
jinak v redakci motočasáku ani nejde...nebo možná jde, ale my to holt máme rádi
takhl...