Smrtelná nehoda Thomase Bourgina
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sedmá etapa vyměnila ráz krajiny. Jezdci stoupali do And, hodně se najelo po cestách a méně po hlubokém písku. Pokračovalo se na dohled od Bolivie směrem k Argentině průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. A problémy musely zákonitě přijít s kyslíkem, vždyť 218 km dlouhá speciálka startovala v 3500 metrech nad mořem, ani jednou nesestoupila pod 3400 metrů a její nejvyšší bod dosahoval k hranici téměř 3900 metrů.
Vítězem motocyklové kategorie se stal známý Američan Kurt Caselli.
Stal se tak prvním nováčkem Dakaru od doby, kdy se v Portugalsku na domácí půdě podařilo zvítězit v roce 2006 Rubenu Fariovi. Caselli ale není v off-road sportu žádným nováčkem a pro soutěž dokonce zdědil tovární motocykl po nepřítomném Marcu Comovi. Je totiž i bez dakarské rallye továrním jezdcem rakouské značky, v letošní hlavní americké soutěži Baja 1000 skončil na druhém místě a ve světě endura na sebe výrazně upozornil už v roce 2007 na Šestidenní v Chile, kde zajížděl pravidelně výrazně nejrychlejší časy celého startovního pole.
Dakarskou soutěž potkala v sedmé etapě bohužel další smrtelná nehoda, v průběhu etapy z Calamy do Salta zahynul pětadvacetiletý francouzský motocyklista Thomas Bourgin. Po šesté etapě jsme mladého Francouze našli na průběžné 68. pozici. Podle informací pořadatelů se jezdec srazil s policejním vozem a po čelním nárazu byl na místě mrtvý, nepomohla mu ani okamžitá pomoc.
Vedoucí trojice se celou první polovinu etapy neměnila, nejrychleji se pohyboval Kurt Caselli, který jakoby si vzpomněl na chilskou Šestidenní a ani jednou jeho časy nikdo nedokázal překonat. Těsně za ním se ale stále držel momentální lídr soutěže, Francouz Olivier Pain a o málo více ztrácel také Nizozemec Frans Verhoeven. Na pomezí první desítky se držel Slovák Štefan Svitko. Ztrátu od začátku nabíral Cyril Despres, který se na rychlé etapě potýkal s problémy s převodovkou a nemohl vůbec zařadit pátý rychlostní stupeň. Na WP4 se dokonce Verhoeven dostal o šest sekund na druhé místo před Paina, vedl stále Caselli s náskokem necelé minuty. Právě v následujícím úseku jezdci překonávali nejvyšší body etapy. Na WP5 časový rozdíl mezi Painem a Verhoevenem nebyl ani půl sekundy, Caselli mírně náskok navýšil na 1:11 minuty. Devátý Svitko ztrácel 3:35 minuty a 34. Despres 12:17 minuty. Cíl v 3600 metrech nad mořem ještě trochu pořadím zamíchal, se ztrátou 1:23 přijel na druhém místě za Casellim vítěz předešlé etapy, Francisco Lopez, a to ve stejném času jako třetí Olivier Pain, čtvrtý Verhoeven na ně ztratil sedm sekund. Štefan Svitko skončil devátý (+4:06), Ivan Jakeš třináctý (+5:54) a 34. Byl Cyril Despres (+13:08). Znamenalo to pro něj, že v průběžném hodnocení spadl z druhého na páté místo a ztrácí na něm 14 minut a 7 sekund na vedoucího krajana Paina. Štefan Svitko se posunul na 7. pozici, přibližně čtyři minuty za ním je nyní Američan Kurt Caselli. Patnácté místo udržel Ivan Jakeš. V cíli se ztrátou 35:28 byl už také David Pabiška, což je momentálně v průběžném pořadí malý pokles na 47. místo.
Máme také nového vítěze čtyřkolkové kategorie, jak jezdce, tak i stroje. Nejrychlejší čas totiž zajel Chilan Sebastian Palma na Can-Amu, startující v podkategorii 4x4, ale byl jen o 34 sekund rychlejší než průběžně jasně vedoucí Argentinec Marcos Patronelli.
Na počet etap jsme přesně v půlce, a tak je v následujících etapách možné očekávat, že někteří jezdci budou přinuceni i přes diskvalifikaci měnit motory, právě to by ještě mohlo výrazně zamíchat pořadím. Nechme se tedy překvapit. Před nedělním volnem čeká na jezdce ještě 8. etapa.
Výsledky 7. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 01:51:31, 2. Contardo Lopez (RCH, KTM) +01:23. 3. Pain (F, Yamaha) +01:23, 4. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:30, 5. Faria (P, KTM) +02:30, 6. Pedrero Garcia (E, KTM) +02:42, 7. Przygonski (PL, KTM) +02:51, 8. Casteu (F, Yamaha) +03:12, 9. Svitko (SK, KTM) +04:06, 10. Boturri (I, Husqvarna) +04:39… 13. Jakeš (SK, KTM) +05:54, 34. Despres (F, KTM) +13:08, 43. Sanz (E, Gas Gas +17:51, 72. Pabiška (Yamaha) +34:28
Průběžně: 1. Pain 17:28:17, 2. Contardo Lopez +06:06, 3. Casteu +06:37, 4. Faria +09:42, 5. Despres +14:07, 6. Przygonski +20:43, 7. Svitko +24:51, 8. Caselli +24:46, 9. Botturi +30:18, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) +30:35… 15. Jakeš +39:15, 34. Sanz +02:13:33, 47. Pabiška +06:54:23
Čtyřkolky: 1. Palma (RCH, Can- Am) 02:25:06, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +00:34, 3. Van Biljon (ZA, E-ATV) +00:38
Průběžně: 1. M. Patronelli 20:08:33, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:14:30, 3. Sonik (PL, Yamaha) +01:50:46
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...