Pohroma nejen počasí, ale také pro Svitka a Pabišku
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
V jedenácté etapě se jezdecké pole vrátilo do písku, ale na cestě bylo i spoustu kamení. Start v La Rioja, cíl ve Fiambale. Vrátila se výška nad 2000 metrů a nejvíc se dařilo těm, kdo už nemají příliš šancí na dobré umístění. U favoritů to naopak vypadá na válku nervů a o konečném vítězství se rozhodne nejspíš až v příštích etapách plných písku, jen co se všichni přehoupnou přes Andy zpátky do Chile.
Na motocyklisty a čtyřkolkáře čekalo po 256 km přejezdu původně ostrých 220 km speciálky. Ta však byla večer před startem kvůli neustávajícímu dešti a záplavám zkrácena o přibližně 30 km, zůstalo tedy 191 km. A na části trati stále dál pršelo, což donutilo pořadatele přerušit soutěž automobilové kategorie a kamionů. Už předtím ale ráno do etapy odstartovalo 133 motocyklistů a 26 čtyřkolkářů.
Hned na začátku chytili velkou ztrátu dva jezdci, které sledujeme přednostně. Zdrželi se náš David Pabiška a Slovák Štefan Svitko, patrně s technickými problémy. Počítač jim na WP2 zaznamenal ztrátu 44:03 (Pabiška) a 01:03:09 (Svitko), ale mezera mezi nimi a špičkou dále narůstala. I když oba pokračovali, znamená to hlavně pro Svitka konec nadějí na umístění v první desítce. Na WP4 ztrácel na prvního už hodinu a půl. A ke všemu bloudil i Ivan Jakeš, ale naštěstí si včas uvědomil, že jede jiným směrem a vrátil se. Na WP2 dojel jako dvacátý. Ale nebyl v tom sám, za ním se totiž vydala spousta dalších. Velké problémy musel řešit například Guell Farres a také on se výrazně propadl startovním polem.
Nejprve se nejlepšího času ujal Portugalec Helder Rodrigues před Franciscem Lopezem. To ale nebyla příliš povzbuzující zpráva pro Cyrila Desprese a Rubena Fariu, protože průběžně třetího Lopeze neměli vedoucí jezdci týmu KTM Red Bull v celkovém pořadí příliš daleko za svými zády a museli si svého soupeře na dálku začít více kontrolovat. Dopředu se protlačil Američan Kurt Caselli, ten ale se svými čtyřmi hodinami ztráty neohrožoval nikoho z favoritů. Od čtvrtého průjezdního bodu vedl, ale těsně za sebou měl Lopeze. Despres na Lopeze ztrácel už pět a půl minuty a Jakeš pomalu postupoval dopředu, byl už osmý. Podobně vypadala situace i na dalším průjezdním bodu. Na WP6 stále vedl Caselli, druhý byl Rodrigues a třetí Lopez, ovšem mezera mezi ním a šestým Despresem se o něco zmenšila. Jakeš stále držel osmou příčku. Změny nastaly na tvrdším podkladu mezi WP6 a WP7. S technickými problémy své Hondy musel zastavit do té doby velice dobře jedoucí Portugalec Rodrigues. Caselli získal na čele už více než čtyřminutový náskok před Goncalvesem a na třetí místo postoupil najednou Despres, situace se obrátila, čtvrtý Lopez na něj ztrácel dvě minuty. Desátý Faria zase na Lopeze sedm minut. Jakeš postoupil na sedmé místo. A pak už následoval cíl, zvítězil Kurt Caselli o 4:45 minuty před Paulem Goncalvesem, a o 6:24 minuty před třetím Despresem. Pátý Francisco Lopez ztratil na Desprese skoro čtyři a půl minuty, osmý Ivan Jakeš na Lopeze necelou minutu a desátý Faria rovněž na Lopeze přes osm minut. Sedmý dokončil Ital Alessandro Boturri, stihl to o pět sekund rychleji než Jakeš. To jsou asi nejdůležitější údaje, které se týkají nejlepších v průběžném pořadí. Pořadí TO P5 tedy zůstalo stále stejné, změnily se jen najeté minuty sekundy mezi jednotlivými jezdci, stále vede Despres a za sebou má Fariu, Lopeze, Jakeše a Botturiho. V první etapové desítce se kromě Caselliho objevili i šestý Barreda Bort nebo devátý Alain Duclos, oba však na čelo ztrácejí více než tři hodiny a jde jim už jen o slušné etapové výsledky. Také v etapě druhý Goncalves má více než hodinovou ztrátu na Desprese, čtvrtý Pedrero Garcia bude také těžko stíhat, i když průběžně ztrácí „jen“ tři čtvrtě hodiny. Oba se ale drží v první desítce, na rozdíl od Štefana Svitka, který si vypil v 11. etapě kalich hořkosti do dna a z průběžného sedmého místa klesnul až na dvadvacátou pozici. Skončil až na samotném chvostu motocyklové kategorie se ztrátou 2 hodiny, 40 minut. David Pabiška byl o několik míst před ním na 92. místě.
Ve čtyřkolkách se tentokrát nedařilo favoritům, nejlépe z nich dojel Marcos Patronelli na třetím místě. V etapě zvítězil Australan Smith před Argentincem Gonzalezem. Hodně ztratili oba polští jezdci, Laskawiec a Sonik a také Chilan Casalle.
Výsledky 11. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 02:55:01, 2. Goncalves (P, Husqvarna) +04:45, 3. Despres (F, KTM) +06:24, 4. Pedrero Garcia (E, KTM) +10:18, 5. Lopez (RCH, KTM) +10:51, 6. Barreda Bort (E, Husqvarna) 11:09, 7. Botturi (I, Husqvarna) +11:31, 8. Jakeš (SK, KTM) +11:36, 9. Duclos (F, Sherco) +12:21, 10. Faria (P, KTM) +18:03…
92. Pabiška (CZ, Yamaha) +41:11, 106. Svitko (SK, KTM) +13:10
Průběžně: 1. Despres 33:48:29, 2. Faria +13:16, 3. Contardo Lopez +18:08, 4. Jakeš +23:33, 5. Botturi +29:32, 6. Pedrero Garcia +44:12, 7. Pain (F, Yamaha) +01:07:12, 8. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:14:37, 9. Rodrigues +01:16:24, 10. Pizzolito (RA, Honda) +01:23:13… 22. Svitko +03:13:30, 45. Pabiška +06:38:40
Čtyřkolky: 1. Smith (AUS, Honda) 03:46:04, 2. Gonzalez (RA, Yamaha) +04:18, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) +05:31
Průběžně: 1. M. Patronelli 35:50:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:39:27, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:39:55
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...