Pohroma nejen počasí, ale také pro Svitka a Pabišku
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
V jedenácté etapě se jezdecké pole vrátilo do písku, ale na cestě bylo i spoustu kamení. Start v La Rioja, cíl ve Fiambale. Vrátila se výška nad 2000 metrů a nejvíc se dařilo těm, kdo už nemají příliš šancí na dobré umístění. U favoritů to naopak vypadá na válku nervů a o konečném vítězství se rozhodne nejspíš až v příštích etapách plných písku, jen co se všichni přehoupnou přes Andy zpátky do Chile.
Na motocyklisty a čtyřkolkáře čekalo po 256 km přejezdu původně ostrých 220 km speciálky. Ta však byla večer před startem kvůli neustávajícímu dešti a záplavám zkrácena o přibližně 30 km, zůstalo tedy 191 km. A na části trati stále dál pršelo, což donutilo pořadatele přerušit soutěž automobilové kategorie a kamionů. Už předtím ale ráno do etapy odstartovalo 133 motocyklistů a 26 čtyřkolkářů.
Hned na začátku chytili velkou ztrátu dva jezdci, které sledujeme přednostně. Zdrželi se náš David Pabiška a Slovák Štefan Svitko, patrně s technickými problémy. Počítač jim na WP2 zaznamenal ztrátu 44:03 (Pabiška) a 01:03:09 (Svitko), ale mezera mezi nimi a špičkou dále narůstala. I když oba pokračovali, znamená to hlavně pro Svitka konec nadějí na umístění v první desítce. Na WP4 ztrácel na prvního už hodinu a půl. A ke všemu bloudil i Ivan Jakeš, ale naštěstí si včas uvědomil, že jede jiným směrem a vrátil se. Na WP2 dojel jako dvacátý. Ale nebyl v tom sám, za ním se totiž vydala spousta dalších. Velké problémy musel řešit například Guell Farres a také on se výrazně propadl startovním polem.
Nejprve se nejlepšího času ujal Portugalec Helder Rodrigues před Franciscem Lopezem. To ale nebyla příliš povzbuzující zpráva pro Cyrila Desprese a Rubena Fariu, protože průběžně třetího Lopeze neměli vedoucí jezdci týmu KTM Red Bull v celkovém pořadí příliš daleko za svými zády a museli si svého soupeře na dálku začít více kontrolovat. Dopředu se protlačil Američan Kurt Caselli, ten ale se svými čtyřmi hodinami ztráty neohrožoval nikoho z favoritů. Od čtvrtého průjezdního bodu vedl, ale těsně za sebou měl Lopeze. Despres na Lopeze ztrácel už pět a půl minuty a Jakeš pomalu postupoval dopředu, byl už osmý. Podobně vypadala situace i na dalším průjezdním bodu. Na WP6 stále vedl Caselli, druhý byl Rodrigues a třetí Lopez, ovšem mezera mezi ním a šestým Despresem se o něco zmenšila. Jakeš stále držel osmou příčku. Změny nastaly na tvrdším podkladu mezi WP6 a WP7. S technickými problémy své Hondy musel zastavit do té doby velice dobře jedoucí Portugalec Rodrigues. Caselli získal na čele už více než čtyřminutový náskok před Goncalvesem a na třetí místo postoupil najednou Despres, situace se obrátila, čtvrtý Lopez na něj ztrácel dvě minuty. Desátý Faria zase na Lopeze sedm minut. Jakeš postoupil na sedmé místo. A pak už následoval cíl, zvítězil Kurt Caselli o 4:45 minuty před Paulem Goncalvesem, a o 6:24 minuty před třetím Despresem. Pátý Francisco Lopez ztratil na Desprese skoro čtyři a půl minuty, osmý Ivan Jakeš na Lopeze necelou minutu a desátý Faria rovněž na Lopeze přes osm minut. Sedmý dokončil Ital Alessandro Boturri, stihl to o pět sekund rychleji než Jakeš. To jsou asi nejdůležitější údaje, které se týkají nejlepších v průběžném pořadí. Pořadí TO P5 tedy zůstalo stále stejné, změnily se jen najeté minuty sekundy mezi jednotlivými jezdci, stále vede Despres a za sebou má Fariu, Lopeze, Jakeše a Botturiho. V první etapové desítce se kromě Caselliho objevili i šestý Barreda Bort nebo devátý Alain Duclos, oba však na čelo ztrácejí více než tři hodiny a jde jim už jen o slušné etapové výsledky. Také v etapě druhý Goncalves má více než hodinovou ztrátu na Desprese, čtvrtý Pedrero Garcia bude také těžko stíhat, i když průběžně ztrácí „jen“ tři čtvrtě hodiny. Oba se ale drží v první desítce, na rozdíl od Štefana Svitka, který si vypil v 11. etapě kalich hořkosti do dna a z průběžného sedmého místa klesnul až na dvadvacátou pozici. Skončil až na samotném chvostu motocyklové kategorie se ztrátou 2 hodiny, 40 minut. David Pabiška byl o několik míst před ním na 92. místě.
Ve čtyřkolkách se tentokrát nedařilo favoritům, nejlépe z nich dojel Marcos Patronelli na třetím místě. V etapě zvítězil Australan Smith před Argentincem Gonzalezem. Hodně ztratili oba polští jezdci, Laskawiec a Sonik a také Chilan Casalle.
Výsledky 11. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 02:55:01, 2. Goncalves (P, Husqvarna) +04:45, 3. Despres (F, KTM) +06:24, 4. Pedrero Garcia (E, KTM) +10:18, 5. Lopez (RCH, KTM) +10:51, 6. Barreda Bort (E, Husqvarna) 11:09, 7. Botturi (I, Husqvarna) +11:31, 8. Jakeš (SK, KTM) +11:36, 9. Duclos (F, Sherco) +12:21, 10. Faria (P, KTM) +18:03…
92. Pabiška (CZ, Yamaha) +41:11, 106. Svitko (SK, KTM) +13:10
Průběžně: 1. Despres 33:48:29, 2. Faria +13:16, 3. Contardo Lopez +18:08, 4. Jakeš +23:33, 5. Botturi +29:32, 6. Pedrero Garcia +44:12, 7. Pain (F, Yamaha) +01:07:12, 8. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:14:37, 9. Rodrigues +01:16:24, 10. Pizzolito (RA, Honda) +01:23:13… 22. Svitko +03:13:30, 45. Pabiška +06:38:40
Čtyřkolky: 1. Smith (AUS, Honda) 03:46:04, 2. Gonzalez (RA, Yamaha) +04:18, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) +05:31
Průběžně: 1. M. Patronelli 35:50:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:39:27, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:39:55
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 5/2023
Květen znamená v redakci Motorbike jediné – už se jede na
plný plyn! V pátém vydání roku 2023 tak najdete nejen testy letošních novinek,
od Ducati Diavel V4 přes Hondu CB750 Hornet a Moto Guzzi V100 Mandello po
CFMOTO 300CL-X, ale i reportáže ze všech aktuálních motocyklových závodů a
samozřejmě i spoustu dalších informací, které hýbou motorkářským světem. A opět
na 124 stranách!Testy
Moto Guzzi V...
-
Motorbike 4/2023
Počasí si s námi tedy zatím ještě nepěkně hraje, ale co
jiného taky v dubnu čekat, že. Jinak se ale všechno už pěkně rozjelo, kalendář
testů se nám plní, na showroomech různých značek se objevují letošní novinky,
své první závody mají za sebou i světové série. A o tom všem a ještě něčem
navíc je dubnový Motorbike.
Testy
Honda CL500
V roce 2017 jsme měli možnost zúčastnit se v okolí španělské
Barce...
-
Výstava MOTOCYKL PRAHA 2023
V pražských Letňanech proběhla ve dnech 2.–5. března
již 23. výstava motocyklů, čtyřkolek a příslušenství. Nedílnou součástí veletrhu
byla výstava custom staveb a přestaveb Bohemian Custom Motorcycles.
Dalo by se říct, že jarní výstava motocyklů se po třech
letech konečně vrátila k normálu a bude opět tím pomyslným startem nadcházející
motorkářské sezóny. Také návštěvnost potvrdila obrov...
-
Výsledky ankety Motocykl roku 2023
Na letňanském výstavišti
byly oceněny vítězné stroje v šesti kategoriích prestižní ankety Motocykl
roku. Hlasovat v anketě Motocykl
roku mohla veřejnost během února, jejich hlasy společně s hlasy odborné
poroty rozhodly o vítězstvích v kategoriích adventure, cestovní,
chopper, naháče, skútry a sportovní.V porotě v čele s jejím
předsedou Filipem Tichým zasedl...
-
Motorbike 3/2023
Asi se nedalo čekat, že bychom už začátkem března vyrazili
houfně na silnice a těšili se z prvních letošních kilometrů. Přeci jen nežijeme
ani ve Španělsku, ani na jihu Itálie, takže si budeme muset ještě pár dní na
pořádnou vyjížďku nechat zajít chuť. Co se ale čekat dalo, je březnové vydání
Motorbike. A taky že ano – jeho 120 stran je tady!
Testy
Aprilia RS 660 vs. Yamaha R7
Jednička mine sto p...