Pohroma nejen počasí, ale také pro Svitka a Pabišku
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
V jedenácté etapě se jezdecké pole vrátilo do písku, ale na cestě bylo i spoustu kamení. Start v La Rioja, cíl ve Fiambale. Vrátila se výška nad 2000 metrů a nejvíc se dařilo těm, kdo už nemají příliš šancí na dobré umístění. U favoritů to naopak vypadá na válku nervů a o konečném vítězství se rozhodne nejspíš až v příštích etapách plných písku, jen co se všichni přehoupnou přes Andy zpátky do Chile.
Na motocyklisty a čtyřkolkáře čekalo po 256 km přejezdu původně ostrých 220 km speciálky. Ta však byla večer před startem kvůli neustávajícímu dešti a záplavám zkrácena o přibližně 30 km, zůstalo tedy 191 km. A na části trati stále dál pršelo, což donutilo pořadatele přerušit soutěž automobilové kategorie a kamionů. Už předtím ale ráno do etapy odstartovalo 133 motocyklistů a 26 čtyřkolkářů.
Hned na začátku chytili velkou ztrátu dva jezdci, které sledujeme přednostně. Zdrželi se náš David Pabiška a Slovák Štefan Svitko, patrně s technickými problémy. Počítač jim na WP2 zaznamenal ztrátu 44:03 (Pabiška) a 01:03:09 (Svitko), ale mezera mezi nimi a špičkou dále narůstala. I když oba pokračovali, znamená to hlavně pro Svitka konec nadějí na umístění v první desítce. Na WP4 ztrácel na prvního už hodinu a půl. A ke všemu bloudil i Ivan Jakeš, ale naštěstí si včas uvědomil, že jede jiným směrem a vrátil se. Na WP2 dojel jako dvacátý. Ale nebyl v tom sám, za ním se totiž vydala spousta dalších. Velké problémy musel řešit například Guell Farres a také on se výrazně propadl startovním polem.
Nejprve se nejlepšího času ujal Portugalec Helder Rodrigues před Franciscem Lopezem. To ale nebyla příliš povzbuzující zpráva pro Cyrila Desprese a Rubena Fariu, protože průběžně třetího Lopeze neměli vedoucí jezdci týmu KTM Red Bull v celkovém pořadí příliš daleko za svými zády a museli si svého soupeře na dálku začít více kontrolovat. Dopředu se protlačil Američan Kurt Caselli, ten ale se svými čtyřmi hodinami ztráty neohrožoval nikoho z favoritů. Od čtvrtého průjezdního bodu vedl, ale těsně za sebou měl Lopeze. Despres na Lopeze ztrácel už pět a půl minuty a Jakeš pomalu postupoval dopředu, byl už osmý. Podobně vypadala situace i na dalším průjezdním bodu. Na WP6 stále vedl Caselli, druhý byl Rodrigues a třetí Lopez, ovšem mezera mezi ním a šestým Despresem se o něco zmenšila. Jakeš stále držel osmou příčku. Změny nastaly na tvrdším podkladu mezi WP6 a WP7. S technickými problémy své Hondy musel zastavit do té doby velice dobře jedoucí Portugalec Rodrigues. Caselli získal na čele už více než čtyřminutový náskok před Goncalvesem a na třetí místo postoupil najednou Despres, situace se obrátila, čtvrtý Lopez na něj ztrácel dvě minuty. Desátý Faria zase na Lopeze sedm minut. Jakeš postoupil na sedmé místo. A pak už následoval cíl, zvítězil Kurt Caselli o 4:45 minuty před Paulem Goncalvesem, a o 6:24 minuty před třetím Despresem. Pátý Francisco Lopez ztratil na Desprese skoro čtyři a půl minuty, osmý Ivan Jakeš na Lopeze necelou minutu a desátý Faria rovněž na Lopeze přes osm minut. Sedmý dokončil Ital Alessandro Boturri, stihl to o pět sekund rychleji než Jakeš. To jsou asi nejdůležitější údaje, které se týkají nejlepších v průběžném pořadí. Pořadí TO P5 tedy zůstalo stále stejné, změnily se jen najeté minuty sekundy mezi jednotlivými jezdci, stále vede Despres a za sebou má Fariu, Lopeze, Jakeše a Botturiho. V první etapové desítce se kromě Caselliho objevili i šestý Barreda Bort nebo devátý Alain Duclos, oba však na čelo ztrácejí více než tři hodiny a jde jim už jen o slušné etapové výsledky. Také v etapě druhý Goncalves má více než hodinovou ztrátu na Desprese, čtvrtý Pedrero Garcia bude také těžko stíhat, i když průběžně ztrácí „jen“ tři čtvrtě hodiny. Oba se ale drží v první desítce, na rozdíl od Štefana Svitka, který si vypil v 11. etapě kalich hořkosti do dna a z průběžného sedmého místa klesnul až na dvadvacátou pozici. Skončil až na samotném chvostu motocyklové kategorie se ztrátou 2 hodiny, 40 minut. David Pabiška byl o několik míst před ním na 92. místě.
Ve čtyřkolkách se tentokrát nedařilo favoritům, nejlépe z nich dojel Marcos Patronelli na třetím místě. V etapě zvítězil Australan Smith před Argentincem Gonzalezem. Hodně ztratili oba polští jezdci, Laskawiec a Sonik a také Chilan Casalle.
Výsledky 11. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 02:55:01, 2. Goncalves (P, Husqvarna) +04:45, 3. Despres (F, KTM) +06:24, 4. Pedrero Garcia (E, KTM) +10:18, 5. Lopez (RCH, KTM) +10:51, 6. Barreda Bort (E, Husqvarna) 11:09, 7. Botturi (I, Husqvarna) +11:31, 8. Jakeš (SK, KTM) +11:36, 9. Duclos (F, Sherco) +12:21, 10. Faria (P, KTM) +18:03…
92. Pabiška (CZ, Yamaha) +41:11, 106. Svitko (SK, KTM) +13:10
Průběžně: 1. Despres 33:48:29, 2. Faria +13:16, 3. Contardo Lopez +18:08, 4. Jakeš +23:33, 5. Botturi +29:32, 6. Pedrero Garcia +44:12, 7. Pain (F, Yamaha) +01:07:12, 8. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:14:37, 9. Rodrigues +01:16:24, 10. Pizzolito (RA, Honda) +01:23:13… 22. Svitko +03:13:30, 45. Pabiška +06:38:40
Čtyřkolky: 1. Smith (AUS, Honda) 03:46:04, 2. Gonzalez (RA, Yamaha) +04:18, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) +05:31
Průběžně: 1. M. Patronelli 35:50:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:39:27, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:39:55
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...