Pohroma nejen počasí, ale také pro Svitka a Pabišku
vydáno 16. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
V jedenácté etapě se jezdecké pole vrátilo do písku, ale na cestě bylo i spoustu kamení. Start v La Rioja, cíl ve Fiambale. Vrátila se výška nad 2000 metrů a nejvíc se dařilo těm, kdo už nemají příliš šancí na dobré umístění. U favoritů to naopak vypadá na válku nervů a o konečném vítězství se rozhodne nejspíš až v příštích etapách plných písku, jen co se všichni přehoupnou přes Andy zpátky do Chile.
Na motocyklisty a čtyřkolkáře čekalo po 256 km přejezdu původně ostrých 220 km speciálky. Ta však byla večer před startem kvůli neustávajícímu dešti a záplavám zkrácena o přibližně 30 km, zůstalo tedy 191 km. A na části trati stále dál pršelo, což donutilo pořadatele přerušit soutěž automobilové kategorie a kamionů. Už předtím ale ráno do etapy odstartovalo 133 motocyklistů a 26 čtyřkolkářů.
Hned na začátku chytili velkou ztrátu dva jezdci, které sledujeme přednostně. Zdrželi se náš David Pabiška a Slovák Štefan Svitko, patrně s technickými problémy. Počítač jim na WP2 zaznamenal ztrátu 44:03 (Pabiška) a 01:03:09 (Svitko), ale mezera mezi nimi a špičkou dále narůstala. I když oba pokračovali, znamená to hlavně pro Svitka konec nadějí na umístění v první desítce. Na WP4 ztrácel na prvního už hodinu a půl. A ke všemu bloudil i Ivan Jakeš, ale naštěstí si včas uvědomil, že jede jiným směrem a vrátil se. Na WP2 dojel jako dvacátý. Ale nebyl v tom sám, za ním se totiž vydala spousta dalších. Velké problémy musel řešit například Guell Farres a také on se výrazně propadl startovním polem.
Nejprve se nejlepšího času ujal Portugalec Helder Rodrigues před Franciscem Lopezem. To ale nebyla příliš povzbuzující zpráva pro Cyrila Desprese a Rubena Fariu, protože průběžně třetího Lopeze neměli vedoucí jezdci týmu KTM Red Bull v celkovém pořadí příliš daleko za svými zády a museli si svého soupeře na dálku začít více kontrolovat. Dopředu se protlačil Američan Kurt Caselli, ten ale se svými čtyřmi hodinami ztráty neohrožoval nikoho z favoritů. Od čtvrtého průjezdního bodu vedl, ale těsně za sebou měl Lopeze. Despres na Lopeze ztrácel už pět a půl minuty a Jakeš pomalu postupoval dopředu, byl už osmý. Podobně vypadala situace i na dalším průjezdním bodu. Na WP6 stále vedl Caselli, druhý byl Rodrigues a třetí Lopez, ovšem mezera mezi ním a šestým Despresem se o něco zmenšila. Jakeš stále držel osmou příčku. Změny nastaly na tvrdším podkladu mezi WP6 a WP7. S technickými problémy své Hondy musel zastavit do té doby velice dobře jedoucí Portugalec Rodrigues. Caselli získal na čele už více než čtyřminutový náskok před Goncalvesem a na třetí místo postoupil najednou Despres, situace se obrátila, čtvrtý Lopez na něj ztrácel dvě minuty. Desátý Faria zase na Lopeze sedm minut. Jakeš postoupil na sedmé místo. A pak už následoval cíl, zvítězil Kurt Caselli o 4:45 minuty před Paulem Goncalvesem, a o 6:24 minuty před třetím Despresem. Pátý Francisco Lopez ztratil na Desprese skoro čtyři a půl minuty, osmý Ivan Jakeš na Lopeze necelou minutu a desátý Faria rovněž na Lopeze přes osm minut. Sedmý dokončil Ital Alessandro Boturri, stihl to o pět sekund rychleji než Jakeš. To jsou asi nejdůležitější údaje, které se týkají nejlepších v průběžném pořadí. Pořadí TO P5 tedy zůstalo stále stejné, změnily se jen najeté minuty sekundy mezi jednotlivými jezdci, stále vede Despres a za sebou má Fariu, Lopeze, Jakeše a Botturiho. V první etapové desítce se kromě Caselliho objevili i šestý Barreda Bort nebo devátý Alain Duclos, oba však na čelo ztrácejí více než tři hodiny a jde jim už jen o slušné etapové výsledky. Také v etapě druhý Goncalves má více než hodinovou ztrátu na Desprese, čtvrtý Pedrero Garcia bude také těžko stíhat, i když průběžně ztrácí „jen“ tři čtvrtě hodiny. Oba se ale drží v první desítce, na rozdíl od Štefana Svitka, který si vypil v 11. etapě kalich hořkosti do dna a z průběžného sedmého místa klesnul až na dvadvacátou pozici. Skončil až na samotném chvostu motocyklové kategorie se ztrátou 2 hodiny, 40 minut. David Pabiška byl o několik míst před ním na 92. místě.
Ve čtyřkolkách se tentokrát nedařilo favoritům, nejlépe z nich dojel Marcos Patronelli na třetím místě. V etapě zvítězil Australan Smith před Argentincem Gonzalezem. Hodně ztratili oba polští jezdci, Laskawiec a Sonik a také Chilan Casalle.
Výsledky 11. etapy:
Motocykly: 1. Caselli (USA, KTM) 02:55:01, 2. Goncalves (P, Husqvarna) +04:45, 3. Despres (F, KTM) +06:24, 4. Pedrero Garcia (E, KTM) +10:18, 5. Lopez (RCH, KTM) +10:51, 6. Barreda Bort (E, Husqvarna) 11:09, 7. Botturi (I, Husqvarna) +11:31, 8. Jakeš (SK, KTM) +11:36, 9. Duclos (F, Sherco) +12:21, 10. Faria (P, KTM) +18:03…
92. Pabiška (CZ, Yamaha) +41:11, 106. Svitko (SK, KTM) +13:10
Průběžně: 1. Despres 33:48:29, 2. Faria +13:16, 3. Contardo Lopez +18:08, 4. Jakeš +23:33, 5. Botturi +29:32, 6. Pedrero Garcia +44:12, 7. Pain (F, Yamaha) +01:07:12, 8. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:14:37, 9. Rodrigues +01:16:24, 10. Pizzolito (RA, Honda) +01:23:13… 22. Svitko +03:13:30, 45. Pabiška +06:38:40
Čtyřkolky: 1. Smith (AUS, Honda) 03:46:04, 2. Gonzalez (RA, Yamaha) +04:18, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) +05:31
Průběžně: 1. M. Patronelli 35:50:19, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:39:27, 3. Sonik (PL, Yamaha) +02:39:55
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...