První Despres, čtvrtý Jakeš
vydáno 19. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Poslední 14. etapa dakarské soutěže 2013 se odehrávala mezi chilskými městy La Serena a Santiago de Chile. Do závěrečné speciálky se vydalo 125 motocyklistů a 26 čtyřkolkářů. Nejprve je čekalo 111 km první části speciálky, která byla posléze rozdělena delším přejezdem, a potom posledních 15 km tzv. „super speciálního“ testu. A pak už jen závěrečných 158 km oddychového a tradičně slavnostního přejezdu do cíle.
Do etapy nastupoval z prvního místa motocyklové kategorie Francouz Cyril Despres, kterému se na poslední chvíli otevřela nečekaná výhoda. Jeho největší soupeř, domácí jezdec Francisco Contardo Lopez totiž musel po včerejší etapě vyměnit motor a na konci etapy mu tedy přibude ještě 15 minut penalizace. Ke stříbrné pozici tak měl zpátky nejblíže Despreseho týmový partner, Portugalec Ruben Faria, a navíc, najednou Lopez bojoval o 3. místo se Slovákem Ivanem Jakešem.
Start speciálky se zdržel, protože nastaly komplikace, tak typické pro zdejší kraj. I dakarská rallye už se v minulých letech musela vyrovnávat s podobným problémem. Na pobřeží totiž padla mlha a nemohly vzletět vrtulníky. I když v těchto místech panuje jinak sucho a téměř neprší, vláha přichází z Pacifiku právě v podobě mlhy. A tak se stává, že zatímco na pobřeží se slunce teprve musí proklubat, v nedalekých horách je už vedro i ve větších výškách. Jen pro zajímavost, nedaleko místa startu speciálky roste chráněný hustý prales, který je napájen jen mlhou přicházející z oceánu a daří se mu.
Start prvního jezdce do speciálky se tak odložil o hodinu a později ještě o dalších 15 minut. Do speciálky nastoupil jako první Francisco Lopez, a dvě minuty za ním Cyril Despres. Na prvním průjezdním bodu byl nejrychlejší Lopez, o 12 sekund za ním Verhoeven a třetí Faria ztrácel 25 sekund. Sedmému Despresovi šlo spíš než o závodění o bezpečné dojetí, ztrácel 1:04 minuty. Čtrnáctý Jakeš ztrácel 1:32 minuty a rozplývala se mu šance na bronz. Také na WP2 se situace mezi favority příliš nezměnila, vedl Lopez, tentokrát před Barredou, třetí Faria ztrácel 47 sekund, šestý Despres 1:54 minuty a čtrnáctý Jakeš 2:54 minuty. Do třetice jel nejrychleji Lopez, druhý Faria ale ztrácel jen 24 sekund.
Do cíle poslední speciálky po součtu časů obou jejich částí, přijel jako vítěz Francisco Lopez, o 29 sekund později následován Rubenem Fariou. Dvanáctý Ivan Jakeš ztratil na Lopeze 3:36 minuty a sedmnáctý Cyril Despres 4:27 minuty. Pak ovšem přibylo k Lopezovu času oznámených 15 minut a konečné skóre se definitivně vyjasnilo: Popáté v historii se stal vítězem Cyril Depres. Na druhé pozici skončil jeho týmový partner Ruben Faria a na třetí Francisco Lopez, všichni na motocyklu KTM. Konečné čtvrté místo Ivana Jakeše (KTM) je po loňské páté pozici Štefana Svitka historicky největším úspěchem slovenského jezdce. Třetího nejlepšího výsledku historie pak dosáhl devátou příčkou Jaro Katriňák. Nejlepším českým umístěním je nadále 10. místo Stanislava Zlocha. Jen připomínáme, že Ivan Jakeš díky svým slovensko-českým rodičům už ve své kariéře reprezentoval obě naše země. Jeho rodným jazykem je ale slovenština a čtvrté místo patří Slovensku. Dakaru se zúčastnil pošesté, poprvé to bylo v roce 2007, do cíle ale dříve dojel jen jednou, v roce 2009 na 43. místě, čtyřikrát musel předčasně vzdát. Teprve při svém šestém startu uspěl. Jeho nejlepším letošním úspěchem bylo třetí místo v osmé etapě. Tady je ovšem potřeba povzdech, opravdu konkurenceschopný český jezdec už dlouho na Dakaru nestartoval. Snad se už konečně najde sponzor, který by pomohl, aby se také nějaký náš špičkový soutěžák podíval na tuto fyzicky i finančně náročnou soutěž. Když už se to nepovedlo Romanu Michalíkovi, na řadě by mohl být třeba zástupce starší jezdecké generace Michal Kadleček nebo střední generace, Víťa Kuklík a Radek Toman, nebo nejmladší generace, takový Milan Engel. Do té doby se budeme muset spokojit s radostí za dojetí na cílovou rampu, i když i to je úspěch. Letos se to povedlo Davidu Pabiškovi, v poslední etapě na 40. místě, v konečném pořadí osmatřicátý s hrozivým osmihodinovým zpožděním za vítězem. Byl to jeho 5. start na Dakaru s motocyklem, vloni byl členem kamionové posádky. Pokaždé dojel až do cíle.
Vítězem kategorie čtyřkolek se podle očekávání stal Argentinec Marcos Patronelli, ve 14. etapě na třetím místě. Vítězem etapy se stal Jihoafričan Sarel van Biljon.
Výsledky 14. etapy:
Motocykly: 1. Lopez (RCH, KTM) 01:42:37 (+15 minut), 2. Faria (P, KTM) +00:29, 3. Barreda Bort (E, Husqvarna) +00:37, 4. Rodrigues (P, Honda) +00:53, 5. Pedrero Garcia (E, KTM) +01:25, 6. Patrao (P, Suzuki) +01:50, 7. Caselli (USA, KTM) +02:14, 8. Pain (F, Yamaha) +02:43, 9. Goncalves (P, Husqvarna) +03:01, 10. Israel Esquerre (RCH, Honda) +03:06… 12. Jakeš (SK, KTM) 03:36, 17. Despres (F, KTM) +04:27, 40. Pabiška (Yamaha) +14:08
Konečné pořadí Dakar 2013: 1. Despres 43:24:22, 2. Faria +10:43, 3. Contardo Lopez +18:48, 4. Jakeš +23:54, 5. Pedrero Garcia +55:29, 6. Pain +01:06:30, 7. Rodrigues +01:11:22, 8. Pizzolito (RA, Honda) +01:26:35, 9. Verhoeven (NL, Yamaha) +01:26:35, 10. Goncalves +01:28:20… 38. Pabiška +08:00:02
Čtyřkolky: 1.Van Biljon (ZA, E-ATV) 01:54:05, 2. Husseini (UAE, Honda) +00:37, 3. M. Patronelli (RA, Yamaha) 01:18, 4. Casale (RCH, Yamaha) 01:29
Konečné pořadí Dakar 2013: 1. M. Patronelli 49:42:42, 2. Casale +01:50:35, 3. Sonik (PL, Yamaha) 03:16:49
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...