Osmou etapu rozhodly navigační problémy
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sucho vystřídaly přívalové deště, a tak byla motocyklová speciálka 8. etapy, vedoucí severním územím Argentiny, zkrácena o svou celou první část. Už v původních plánech totiž byla rozdělena do dvou částí. Motocykly a čtyřkolky startovaly až ve 12.00 a po malinko jiné trase než automobily. Speciálka kamionů byla úplně zrušena.
Start etapy probíhal v Saltě, cíl byl v půlmilionového San Miguel de Tucumanu.
Jedním z prvních, kdo chytil menší navigační problémy, byl vítěz 7. etapy, Američan Kurt Caselli. Své časy si naopak od začátku snažil vylepšit Cyril Despres, ale ke svému největšímu soupeři Olivieru Painovi se příliš nepřibližoval. Vypadalo to, že si Pain svou pozici neustále kontroluje. Výborně se držel také Štefan Svitko, který se neustále pohyboval mezi čtvrtým a místy dokonce i druhým místem. Na devátém průjezdním bodu se mezi nejlepší desítku vklínil také druhý Slovák Ivan Jakeš. Výborně si vedl také Australan Ben Grabham, zatím nejlépe na tom byl v předchozí etapě, kdy skončil jedenáctý, jinak nejčastěji s umístěním na začátku čtvrté desítky a před 8. etapou průběžně jednadvacátý.
Na 118 kilometru speciálky se skoro celá špička vydala špatným směrem a pro zbytek etapy se to ukázalo velice důležité. Do té doby minimální rozestupy se výrazně proměnily, někteří jezdci se propadli, jiní, včetně Slováka Ivana Jakeše, na tom vydělali. O své už třetí etapové vítězství už nepřišel Španěl Joan Barreda Bort, který se na čele udržel po celou druhou polovinu speciálky, ale v průběžném pořadí mu to příliš nepomohlo. Na třetí místo postoupil Ivan Jakeš (+7:57) a šestý skončil David Casteu (+14:13). Na 11. místě skončil Cyril Despres (+16:09) a teprve 78. byl do té doby průběžně vedoucí Olivier Pain (+37:00). Zdržel se i Štefan Svitko, kterého počítač registroval na 58. pozici se ztrátou +29:49. Vzhledem k tomu, že Pain na posledním aktivním průjezdním bodě ztrácel jen 1:14 minuty, bylo jasné, že si v závěru výrazně pohoršil. Do čela průběžného pořadí tak postoupil další Francouz David Casteu a na druhé místo se vrátil Cyril Despres. To ale netrvalo dlouho, protože mu byla připočtena patnáctiminutová penalizace, nejspíš za výměně motoru u jeho stroje a sesadila ho na 5. místo průběžně. Ovšem největším skokanem dne se v průběžném pořadí stal Ivan Jakeš (mimochodem na ISDE 2004 v Polsku startoval díky svým československým rodičům ještě v českém Trophy týmu), probojoval se na průběžné šesté místo, dvě minuty před sebou má nyní Cyrila Desprese. V první desítce zůstal i Štefan Svitko, nyní devátý. Mezi nejlepšími v etapě se kvůli špatné volbě trasy některých favoritů objevila dosud neznámá jména (2. Campbell - USA, doposud nejlépe 24., 4. Bianchi Prata – P, doposud nejlépe 47., 5. Guindani – F, doposud nejlépe 30., 7. Prohens – RCH, doposud nejlépe 29., 8. Van Pelt – NL, doposud nejlépe 40., 9. Poskit – GB, doposud nejlépe 52.). Na životní úspěch tak například dosáhla 13. místem i úřadující mistryně světa v trialu a enduru Laia Sanz a 14. místem i náš David Pabiška.
Ve čtyřkolkách si vítězství připsal Jihoafričan van Biljon před Argentincem Marcosem Patronellim a Chilanem Palmou.
V neděli čeká na jezdce den odpočinku, rallye bude pokračovat v pondělí.
Výsledky 8. etapy:
Motocykly: 1. Barreda Bort (E, Husqvarna) 02:07:26, 2. Campbell (USA, Honda) +07:04, 3. Jakeš (SK, KTM) +07:57, 4. Bianchi Prata (P, Husqvarna) +11:10, 5. Guindani (F, Yamaha) +13:07, 6. Casteu (F, Yamaha) +14:13, 7. Prohens (RCH, Honda) +14:35, 8. Van Pelt (NL, Honda) +15:08, 9. Poskitt (GB, KTM) +15:48, 10. Rodrigues (P, Honda) +15:57, 11. Despres (F, KTM) +16:09, 13. Sanz (E, Gas Gas) +16:54, 14. Pabiška (Yamaha) +16:58,… 58. Svitko (SK, KTM) +29:49, 78. Pain (F, Yamaha) +37:00
Průběžně: 1. Casteu 19:56:33, 2. Faria (P, KTM) + 11:16, 3. Contardo Lopez (RCH, KTM) +12:00, 4. Pain +16:10, 5. Despres +24:26, 6. Jakeš +26:22, 7. Israel Esquerre (RCH, Honda) +27:07, 8. Przygonski (PL, KTM) +31:32, 9. Svitko +33:50, 10. Pizzolito (RA, Honda) +34:55… 30. Sanz +02:09:37, 44. Pabiška +03:50:31
Čtyřkolky: 1. Van Biljon (ZA, E-ATV) 02:28:13, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:49, 3. Palma (RCH, Can-Am) +02:36
Průběžně: 1. M. Patronelli 22:38:35, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:23:55, 3. Van Biljon +02:00:29
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2022
122 stran, 12 strojů v testech, od stopětadvacítky po
dvanáctistovku, sportovní reportáže od road racingu po speedway. Tak by se dalo
jednou větou stručně shrnout červnové vydání Motorbike. Najdete v něm ale
samozřejmě mnohem víc.
Testy
Triumph Speed Triple 1200 RR
Triumph dvanáctistovkou v novém Speed Triplu výkonově
dotáhl přímou konkurenci. Představení klonu RR s polokapotou á la
sedm...
-
Motorbike 5/2022
Většina motocyklových značek uvolnila pro testování své
letošní novinky a tak už naplno jezdíme a zjišťujeme, co nám která z nich
nabízí. V květnovém Motorbike si tak můžete mimo jiné přečíst test do poslední
chvíle přísně utajovaného, zbrusu nového H-D Nightstera, kterého jsme měli
možnost vyzkoušet ve španělských horách, dále na vás čeká „lidský“
Streetfighter V2 či cestovní Honda NT1100. A to n...
-
Motorbike 4/2022
Zavřete oči a poslouchejte. Slyšíte to? No
jasně, venku jsou slyšet první zvuky jara a spíše než štěbetání ptáčků oceníme
my, motork��ři, zvuky linoucí se z koncovek výfuků. V redakci nejsme výjimkou, i
na nás „leze jaro“, a tak jsme pro vás do dubnového čísla stihli otestovat
několik novinek ze světa motocyklů a motocyklového vybavení. Porovnali jsme
zajímavé stroje ve třídě naháčů se středním obj...
-
Motorbike 3/2022
Motosalon, pomyslný „otevírák“ každé nové sezóny se ani
letos bohužel nekoná, ovšem jedna jistota zůstává každý rok – v březnu vychází
Motorbike č. 3. Tentokrát jsme si pro vás připravili mimo jiné nejen test žhavé
novinky CFMOTO 700CL-X Sport, ale hlavně obsáhlý srovnávací test současných
špičkových hypernakedů. Jako obvykle nechybí ani aktuální reportáže z
motosportu, Techmánie atd. Prostě 120 s...
-
Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
Rudá kráska jménem Ducati Monster 1100 EVO už mi více než rok dělá milou společnost, a tak jsem se rozhodl, že je ten správný čas podělit se s Vámi o můj celkový dojem a zhodnocení. Pokud se hned na úvod ptáte, co od motorky můžete očekávat, tak vás mohu ujistit, že s touto dračicí se rozhodne nudit nebudete!Pocity ze sedlaPro vyjádření pocitů, které se dají v jejím sedle zažít, jsem si vybral tra...