Osmou etapu rozhodly navigační problémy
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sucho vystřídaly přívalové deště, a tak byla motocyklová speciálka 8. etapy, vedoucí severním územím Argentiny, zkrácena o svou celou první část. Už v původních plánech totiž byla rozdělena do dvou částí. Motocykly a čtyřkolky startovaly až ve 12.00 a po malinko jiné trase než automobily. Speciálka kamionů byla úplně zrušena.
Start etapy probíhal v Saltě, cíl byl v půlmilionového San Miguel de Tucumanu.
Jedním z prvních, kdo chytil menší navigační problémy, byl vítěz 7. etapy, Američan Kurt Caselli. Své časy si naopak od začátku snažil vylepšit Cyril Despres, ale ke svému největšímu soupeři Olivieru Painovi se příliš nepřibližoval. Vypadalo to, že si Pain svou pozici neustále kontroluje. Výborně se držel také Štefan Svitko, který se neustále pohyboval mezi čtvrtým a místy dokonce i druhým místem. Na devátém průjezdním bodu se mezi nejlepší desítku vklínil také druhý Slovák Ivan Jakeš. Výborně si vedl také Australan Ben Grabham, zatím nejlépe na tom byl v předchozí etapě, kdy skončil jedenáctý, jinak nejčastěji s umístěním na začátku čtvrté desítky a před 8. etapou průběžně jednadvacátý.
Na 118 kilometru speciálky se skoro celá špička vydala špatným směrem a pro zbytek etapy se to ukázalo velice důležité. Do té doby minimální rozestupy se výrazně proměnily, někteří jezdci se propadli, jiní, včetně Slováka Ivana Jakeše, na tom vydělali. O své už třetí etapové vítězství už nepřišel Španěl Joan Barreda Bort, který se na čele udržel po celou druhou polovinu speciálky, ale v průběžném pořadí mu to příliš nepomohlo. Na třetí místo postoupil Ivan Jakeš (+7:57) a šestý skončil David Casteu (+14:13). Na 11. místě skončil Cyril Despres (+16:09) a teprve 78. byl do té doby průběžně vedoucí Olivier Pain (+37:00). Zdržel se i Štefan Svitko, kterého počítač registroval na 58. pozici se ztrátou +29:49. Vzhledem k tomu, že Pain na posledním aktivním průjezdním bodě ztrácel jen 1:14 minuty, bylo jasné, že si v závěru výrazně pohoršil. Do čela průběžného pořadí tak postoupil další Francouz David Casteu a na druhé místo se vrátil Cyril Despres. To ale netrvalo dlouho, protože mu byla připočtena patnáctiminutová penalizace, nejspíš za výměně motoru u jeho stroje a sesadila ho na 5. místo průběžně. Ovšem největším skokanem dne se v průběžném pořadí stal Ivan Jakeš (mimochodem na ISDE 2004 v Polsku startoval díky svým československým rodičům ještě v českém Trophy týmu), probojoval se na průběžné šesté místo, dvě minuty před sebou má nyní Cyrila Desprese. V první desítce zůstal i Štefan Svitko, nyní devátý. Mezi nejlepšími v etapě se kvůli špatné volbě trasy některých favoritů objevila dosud neznámá jména (2. Campbell - USA, doposud nejlépe 24., 4. Bianchi Prata – P, doposud nejlépe 47., 5. Guindani – F, doposud nejlépe 30., 7. Prohens – RCH, doposud nejlépe 29., 8. Van Pelt – NL, doposud nejlépe 40., 9. Poskit – GB, doposud nejlépe 52.). Na životní úspěch tak například dosáhla 13. místem i úřadující mistryně světa v trialu a enduru Laia Sanz a 14. místem i náš David Pabiška.
Ve čtyřkolkách si vítězství připsal Jihoafričan van Biljon před Argentincem Marcosem Patronellim a Chilanem Palmou.
V neděli čeká na jezdce den odpočinku, rallye bude pokračovat v pondělí.
Výsledky 8. etapy:
Motocykly: 1. Barreda Bort (E, Husqvarna) 02:07:26, 2. Campbell (USA, Honda) +07:04, 3. Jakeš (SK, KTM) +07:57, 4. Bianchi Prata (P, Husqvarna) +11:10, 5. Guindani (F, Yamaha) +13:07, 6. Casteu (F, Yamaha) +14:13, 7. Prohens (RCH, Honda) +14:35, 8. Van Pelt (NL, Honda) +15:08, 9. Poskitt (GB, KTM) +15:48, 10. Rodrigues (P, Honda) +15:57, 11. Despres (F, KTM) +16:09, 13. Sanz (E, Gas Gas) +16:54, 14. Pabiška (Yamaha) +16:58,… 58. Svitko (SK, KTM) +29:49, 78. Pain (F, Yamaha) +37:00
Průběžně: 1. Casteu 19:56:33, 2. Faria (P, KTM) + 11:16, 3. Contardo Lopez (RCH, KTM) +12:00, 4. Pain +16:10, 5. Despres +24:26, 6. Jakeš +26:22, 7. Israel Esquerre (RCH, Honda) +27:07, 8. Przygonski (PL, KTM) +31:32, 9. Svitko +33:50, 10. Pizzolito (RA, Honda) +34:55… 30. Sanz +02:09:37, 44. Pabiška +03:50:31
Čtyřkolky: 1. Van Biljon (ZA, E-ATV) 02:28:13, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:49, 3. Palma (RCH, Can-Am) +02:36
Průběžně: 1. M. Patronelli 22:38:35, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:23:55, 3. Van Biljon +02:00:29
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...