Osmou etapu rozhodly navigační problémy
vydáno 12. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto M. Maragni, KTM
Sucho vystřídaly přívalové deště, a tak byla motocyklová speciálka 8. etapy, vedoucí severním územím Argentiny, zkrácena o svou celou první část. Už v původních plánech totiž byla rozdělena do dvou částí. Motocykly a čtyřkolky startovaly až ve 12.00 a po malinko jiné trase než automobily. Speciálka kamionů byla úplně zrušena.
Start etapy probíhal v Saltě, cíl byl v půlmilionového San Miguel de Tucumanu.
Jedním z prvních, kdo chytil menší navigační problémy, byl vítěz 7. etapy, Američan Kurt Caselli. Své časy si naopak od začátku snažil vylepšit Cyril Despres, ale ke svému největšímu soupe��i Olivieru Painovi se příliš nepřibližoval. Vypadalo to, že si Pain svou pozici neustále kontroluje. Výborně se držel také Štefan Svitko, který se neustále pohyboval mezi čtvrtým a místy dokonce i druhým místem. Na devátém průjezdním bodu se mezi nejlepší desítku vklínil také druhý Slovák Ivan Jakeš. Výborně si vedl také Australan Ben Grabham, zatím nejlépe na tom byl v předchozí etapě, kdy skončil jedenáctý, jinak nejčastěji s umístěním na začátku čtvrté desítky a před 8. etapou průběžně jednadvacátý.
Na 118 kilometru speciálky se skoro celá špička vydala špatným směrem a pro zbytek etapy se to ukázalo velice důležité. Do té doby minimální rozestupy se výrazně proměnily, někteří jezdci se propadli, jiní, včetně Slováka Ivana Jakeše, na tom vydělali. O své už třetí etapové vítězství už nepřišel Španěl Joan Barreda Bort, který se na čele udržel po celou druhou polovinu speciálky, ale v průběžném pořadí mu to příliš nepomohlo. Na třetí místo postoupil Ivan Jakeš (+7:57) a šestý skončil David Casteu (+14:13). Na 11. místě skončil Cyril Despres (+16:09) a teprve 78. byl do té doby průběžně vedoucí Olivier Pain (+37:00). Zdržel se i Štefan Svitko, kterého počítač registroval na 58. pozici se ztrátou +29:49. Vzhledem k tomu, že Pain na posledním aktivním průjezdním bodě ztrácel jen 1:14 minuty, bylo jasné, že si v závěru výrazně pohoršil. Do čela průběžného pořadí tak postoupil další Francouz David Casteu a na druhé místo se vrátil Cyril Despres. To ale netrvalo dlouho, protože mu byla připočtena patnáctiminutová penalizace, nejspíš za výměně motoru u jeho stroje a sesadila ho na 5. místo průběžně. Ovšem největším skokanem dne se v průběžném pořadí stal Ivan Jakeš (mimochodem na ISDE 2004 v Polsku startoval díky svým československým rodičům ještě v českém Trophy týmu), probojoval se na průběžné šesté místo, dvě minuty před sebou má nyní Cyrila Desprese. V první desítce zůstal i Štefan Svitko, nyní devátý. Mezi nejlepšími v etapě se kvůli špatné volbě trasy některých favoritů objevila dosud neznámá jména (2. Campbell - USA, doposud nejlépe 24., 4. Bianchi Prata – P, doposud nejlépe 47., 5. Guindani – F, doposud nejlépe 30., 7. Prohens – RCH, doposud nejlépe 29., 8. Van Pelt – NL, doposud nejlépe 40., 9. Poskit – GB, doposud nejlépe 52.). Na životní úspěch tak například dosáhla 13. místem i úřadující mistryně světa v trialu a enduru Laia Sanz a 14. místem i náš David Pabiška.
Ve čtyřkolkách si vítězství připsal Jihoafričan van Biljon před Argentincem Marcosem Patronellim a Chilanem Palmou.
V neděli čeká na jezdce den odpočinku, rallye bude pokračovat v pondělí.
Výsledky 8. etapy:
Motocykly: 1. Barreda Bort (E, Husqvarna) 02:07:26, 2. Campbell (USA, Honda) +07:04, 3. Jakeš (SK, KTM) +07:57, 4. Bianchi Prata (P, Husqvarna) +11:10, 5. Guindani (F, Yamaha) +13:07, 6. Casteu (F, Yamaha) +14:13, 7. Prohens (RCH, Honda) +14:35, 8. Van Pelt (NL, Honda) +15:08, 9. Poskitt (GB, KTM) +15:48, 10. Rodrigues (P, Honda) +15:57, 11. Despres (F, KTM) +16:09, 13. Sanz (E, Gas Gas) +16:54, 14. Pabiška (Yamaha) +16:58,… 58. Svitko (SK, KTM) +29:49, 78. Pain (F, Yamaha) +37:00
Průběžně: 1. Casteu 19:56:33, 2. Faria (P, KTM) + 11:16, 3. Contardo Lopez (RCH, KTM) +12:00, 4. Pain +16:10, 5. Despres +24:26, 6. Jakeš +26:22, 7. Israel Esquerre (RCH, Honda) +27:07, 8. Przygonski (PL, KTM) +31:32, 9. Svitko +33:50, 10. Pizzolito (RA, Honda) +34:55… 30. Sanz +02:09:37, 44. Pabiška +03:50:31
Čtyřkolky: 1. Van Biljon (ZA, E-ATV) 02:28:13, 2. M. Patronelli (RA, Yamaha) +01:49, 3. Palma (RCH, Can-Am) +02:36
Průběžně: 1. M. Patronelli 22:38:35, 2. Casale (RCH, Yamaha) +01:23:55, 3. Van Biljon +02:00:29
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 5/2022
Většina motocyklových značek uvolnila pro testování své
letošní novinky a tak už naplno jezdíme a zjišťujeme, co nám která z nich
nabízí. V květnovém Motorbike si tak můžete mimo jiné přečíst test do poslední
chvíle přísně utajovaného, zbrusu nového H-D Nightstera, kterého jsme měli
možnost vyzkoušet ve španělských horách, dále na vás čeká „lidský“
Streetfighter V2 či cestovní Honda NT1100. A to n...
-
Motorbike 4/2022
Zavřete oči a poslouchejte. Slyšíte to? No
jasně, venku jsou slyšet první zvuky jara a spíše než štěbetání ptáčků oceníme
my, motorkáři, zvuky linoucí se z koncovek výfuků. V redakci nejsme výjimkou, i
na nás „leze jaro“, a tak jsme pro vás do dubnového čísla stihli otestovat
několik novinek ze světa motocyklů a motocyklového vybavení. Porovnali jsme
zajímavé stroje ve třídě naháčů se středním obj...
-
Motorbike 3/2022
Motosalon, pomyslný „otevírák“ každé nové sezóny se ani
letos bohužel nekoná, ovšem jedna jistota zůstává každý rok – v březnu vychází
Motorbike č. 3. Tentokrát jsme si pro vás připravili mimo jiné nejen test žhavé
novinky CFMOTO 700CL-X Sport, ale hlavně obsáhlý srovnávací test současných
špičkových hypernakedů. Jako obvykle nechybí ani aktuální reportáže z
motosportu, Techmánie atd. Prostě 120 s...
-
Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
Rudá kráska jménem Ducati Monster 1100 EVO už mi více než rok dělá milou společnost, a tak jsem se rozhodl, že je ten správný čas podělit se s Vámi o můj celkový dojem a zhodnocení. Pokud se hned na úvod ptáte, co od motorky můžete očekávat, tak vás mohu ujistit, že s touto dračicí se rozhodne nudit nebudete!Pocity ze sedlaPro vyjádření pocitů, které se dají v jejím sedle zažít, jsem si vybral tra...
-
Blood Ridaz
Do môjho rozhovoru som prizval zástupcov Slovenskej motorkárskej komunity – Blood Ridaz. Táto partička pohodových chlapíkov za dva roky svojej existencie vybudovala silnú motorkársku komunitu združujúcu nadšencov jednej stopy na Slovensku a aj v blízkych Čechách. Ako celý nápad vznikol? Čo vyobrazuje a znamená ich logo či názov? O tom sa už dočítaš v rozhovore nižšie. Poď na to!Čau chlapi! Vitajte...