Jan Veselý v Dakaru nepokračuje
vydáno 9. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha
Ještě než se budeme věnovat páté etapě, je potřeba se vrátit k průběhu předchozího dne, kdy se čekalo na to, zda se Jan Veselý objeví v cíli. Nedorazil totiž do posledního průjezdního bodu a jeho ztráta stále narůstala. To jsme ještě nevěděli, že ho zastavily technické problémy.
Motocykl bohužel nedokázal na místě opravit a kolegové ho museli naložit na korbu kamionu a odvézt k cíli. Veselý ztratil několik hodin, ale vypadalo to, že bude moci ráno nastoupit do dalšího pokračování. Tým se přes zbytek noci postaral o opravu jeho Yamahy, ovšem ráno těsně před startem se Honza Veselý dozvěděl, že byl pořadateli z dalšího pokračování vyloučen. Dále tedy v soutěži už nepokračuje, ale jede dál s konvojem po technických trasách. Dříve už třikrát mohl vyjet na cílovou rampu, letos se mu to tedy nepodaří.
V páté etapě opustilo jezdecké pole Peru, start byl v Arequipě, cíl už v chilské Arice. Do etapy nastoupilo 157 motocyklistů a 32 čtyřkolkářů. Od začátku se na čele motocyklové kategorie pohyboval Francouz David Casteu na Yamaze. Na WP1 byl na druhém místě klasifikován Slovák Štefan Svitko. Ten měl v prvních dnech jeden psychický problém navíc, s buginou se totiž svého prvního Dakaru účastnil v automobilové kategorii jeho otec, a tak se Štefan staral nejen o sebe, ale také částečně i o něj. Tatínek však odstoupil a od té doby se Štefan může věnovat už jen sám sobě, hned ten první den se probojoval do první desítky, ale po čtvrté etapě se zase o pár pozic propadl. Na WP1 ztrácel na Casteua jen 5 sekund, před třetím Garcia Pedrerou měl náskok dalších 6 sekund. Navíc na šesté pozici jel se ztrátou 24 sekund na prvního další Slovák, Ivan Jakeš. Devátý Despres ztrácel už minutu a patnáctý průběžně vedoucí Pain ještě dalších 24 sekund. To ovšem mělo jezdecké pole do cíle ještě daleko, v té chvíli se jelo v nadmořských výškách kolem 2200 metrů.
Na průjezdním bodu 2 zůstal na čele David Casteu a oba Slováci se dál drželi na předních pozicích. Svitko byl třetí a ztrácel 1:05 minuty, necelou půl minutu před ním jel druhý Pedrero Garcia. Jakeš držel páté místo se ztrátou 1:32 minuty na Casteua, ale 2 sekundy za ním už byl Olivier Pain, na osmé pozici jsme zaznamenali Cyrila Despreseho s nepatrnou ztrátou 1:47. Na WP3 si Casteu stále držel vedoucí pozici, Pain už postoupil na druhé místo se ztrátou 1:11 minuty, Svitko byl pátý (+3:58 na prvního), Despres za ním šestý (+4:07 na prvního), Jakeš desátý (+5:18 na prvního). David Casteu první místo udržel až do cíle, druhý Olivier Pain na něho ztratil 1:09 minuty a udržel se tak už druhý den za sebou ve vedení soutěže, na hlavního favorita Despreseho najel další tři minuty. Ten skončil v etapě pátý, Štefan Svitko hned za ním šestý se ztrátou 4:40 minuty. Také Ivan Jakeš se vešel desátým místem do první desítky. V cíli byl také David Pabiška, dokončil na 72. místě a průběžně se posunul o dvě příčky dopředu na 45. pozici. Zatím ani jednou nedokázal do cíle přijet před mistryní světa v enduru, Španělkou Laiou Sanz.
Ve čtyřkolkách si své čtvrté vítězství v řadě zajistil Argentinec Marcos Patronelli a znovu tak zvýšil svůj náskok v průběžném vedení své kategorie. Výborně zajel na druhém místě i Polák Laskawiec, na Patronelliho ztratil 3 minuty, ale víc než 11 minut najel na třetího Casaleho.
Výsledky 5. etapy:
Motocykly: 1. Casteu (F) 01:39:42, 2. Pain (F, oba Yamaha) +01:09, 3. Pedrero Gaercia (E, KTM) +2:58, 4. Boturri (I, Husqvarna) +03:25, 5. Despres (F, KTM) +04:07, 6. Svitko (SK, KTM) +04:40, 7. Contardo Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Rodrigues (P, Honda) +04:52, 9. Duclos (F, Sherco) +05:01, 10. Jakeš (SK, KTM) 05:45… 72. Pabiška (Yamaha) +51:58
Průběžně: 1. Pain 11:51:29, 2. Casteu +01:15, 3. Despres +06:07, 4. Faria (P, KTM) +13:34, 5. Viladoms (E, Husqvarna) +13:36, 6. Contardo Lopez +13:39, 7. Boturri +14:00, 8. Przygonski (PL, KTM) + 19:00, 9. Svitko +20:45, 10. Gouet (TCH, Honda) +22:44… 18. Jakeš +31:44, 37. Sanz (E, Gas Gas) +01:34:01, 45. Pabiška +02:37:51
Quady: 1. M. Patronelli (RA) 01:59:30, 2. Laskawiec (PL) +03:00, 3. Casale (RCH, všichni Yamaha) +14:14
Průběžně: 1. M. Patronelli 13:20:56, 2. Casale +01:18:32, 3. Laskawiec +01:20:45
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...