Jan Veselý v Dakaru nepokračuje
vydáno 9. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha
Ještě než se budeme věnovat páté etapě, je potřeba se vrátit k průběhu předchozího dne, kdy se čekalo na to, zda se Jan Veselý objeví v cíli. Nedorazil totiž do posledního průjezdního bodu a jeho ztráta stále narůstala. To jsme ještě nevěděli, že ho zastavily technické problémy.
Motocykl bohužel nedokázal na místě opravit a kolegové ho museli naložit na korbu kamionu a odvézt k cíli. Veselý ztratil několik hodin, ale vypadalo to, že bude moci ráno nastoupit do dalšího pokračování. Tým se přes zbytek noci postaral o opravu jeho Yamahy, ovšem ráno těsně před startem se Honza Veselý dozvěděl, že byl pořadateli z dalšího pokračování vyloučen. Dále tedy v soutěži už nepokračuje, ale jede dál s konvojem po technických trasách. Dříve už třikrát mohl vyjet na cílovou rampu, letos se mu to tedy nepodaří.
V páté etapě opustilo jezdecké pole Peru, start byl v Arequipě, cíl už v chilské Arice. Do etapy nastoupilo 157 motocyklistů a 32 čtyřkolkářů. Od začátku se na čele motocyklové kategorie pohyboval Francouz David Casteu na Yamaze. Na WP1 byl na druhém místě klasifikován Slovák Štefan Svitko. Ten měl v prvních dnech jeden psychický problém navíc, s buginou se totiž svého prvního Dakaru účastnil v automobilové kategorii jeho otec, a tak se Štefan staral nejen o sebe, ale také částečně i o něj. Tatínek však odstoupil a od té doby se Štefan může věnovat už jen sám sobě, hned ten první den se probojoval do první desítky, ale po čtvrté etapě se zase o pár pozic propadl. Na WP1 ztrácel na Casteua jen 5 sekund, před třetím Garcia Pedrerou měl náskok dalších 6 sekund. Navíc na šesté pozici jel se ztrátou 24 sekund na prvního další Slovák, Ivan Jakeš. Devátý Despres ztrácel už minutu a patnáctý průběžně vedoucí Pain ještě dalších 24 sekund. To ovšem mělo jezdecké pole do cíle ještě daleko, v té chvíli se jelo v nadmořských výškách kolem 2200 metrů.
Na průjezdním bodu 2 zůstal na čele David Casteu a oba Slováci se dál drželi na předních pozicích. Svitko byl třetí a ztrácel 1:05 minuty, necelou půl minutu před ním jel druhý Pedrero Garcia. Jakeš držel páté místo se ztrátou 1:32 minuty na Casteua, ale 2 sekundy za ním už byl Olivier Pain, na osmé pozici jsme zaznamenali Cyrila Despreseho s nepatrnou ztrátou 1:47. Na WP3 si Casteu stále držel vedoucí pozici, Pain už postoupil na druhé místo se ztrátou 1:11 minuty, Svitko byl pátý (+3:58 na prvního), Despres za ním šestý (+4:07 na prvního), Jakeš desátý (+5:18 na prvního). David Casteu první místo udržel až do cíle, druhý Olivier Pain na něho ztratil 1:09 minuty a udržel se tak už druhý den za sebou ve vedení soutěže, na hlavního favorita Despreseho najel další tři minuty. Ten skončil v etapě pátý, Štefan Svitko hned za ním šestý se ztrátou 4:40 minuty. Také Ivan Jakeš se vešel desátým místem do první desítky. V cíli byl také David Pabiška, dokončil na 72. místě a průběžně se posunul o dvě příčky dopředu na 45. pozici. Zatím ani jednou nedokázal do cíle přijet před mistryní světa v enduru, Španělkou Laiou Sanz.
Ve čtyřkolkách si své čtvrté vítězství v řadě zajistil Argentinec Marcos Patronelli a znovu tak zvýšil svůj náskok v průběžném vedení své kategorie. Výborně zajel na druhém místě i Polák Laskawiec, na Patronelliho ztratil 3 minuty, ale víc než 11 minut najel na třetího Casaleho.
Výsledky 5. etapy:
Motocykly: 1. Casteu (F) 01:39:42, 2. Pain (F, oba Yamaha) +01:09, 3. Pedrero Gaercia (E, KTM) +2:58, 4. Boturri (I, Husqvarna) +03:25, 5. Despres (F, KTM) +04:07, 6. Svitko (SK, KTM) +04:40, 7. Contardo Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Rodrigues (P, Honda) +04:52, 9. Duclos (F, Sherco) +05:01, 10. Jakeš (SK, KTM) 05:45… 72. Pabiška (Yamaha) +51:58
Průběžně: 1. Pain 11:51:29, 2. Casteu +01:15, 3. Despres +06:07, 4. Faria (P, KTM) +13:34, 5. Viladoms (E, Husqvarna) +13:36, 6. Contardo Lopez +13:39, 7. Boturri +14:00, 8. Przygonski (PL, KTM) + 19:00, 9. Svitko +20:45, 10. Gouet (TCH, Honda) +22:44… 18. Jakeš +31:44, 37. Sanz (E, Gas Gas) +01:34:01, 45. Pabiška +02:37:51
Quady: 1. M. Patronelli (RA) 01:59:30, 2. Laskawiec (PL) +03:00, 3. Casale (RCH, všichni Yamaha) +14:14
Průběžně: 1. M. Patronelli 13:20:56, 2. Casale +01:18:32, 3. Laskawiec +01:20:45
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Tomáš Krajčí
Tomáš Krajčí, to je slovenský motocyklový pretekár zo Žiliny. Zúčastnil sa závodov na slovenských ale i svetových podujatiach. V dnešnom rozhovore sme ho vyspovedali ako chutí pódium vo svetovej konkurencií triedy Superstock 600 ccm ale i o tom, aké vie byť cesta k takému úspechu poriadne náročná. To všetko sa dozviete rozhovore, kde vám Tomáša predstavíme.Ahoj Tomáš, úvodom by som Ti rád poďakova...
-
Zabudnuté tímy MotoGP – Team Roberts
Potom, čo sa závodná kariéra Kennyho Robertsa seniora v Grand Prix skončila v roku 1983, krátko uvažoval o automobilovej závodnej kariére. Nakoniec ale ostal u dvoch kolies a rozhodol sa postaviť tím Grand Prix. So svojim tímom nastupoval v majstrovstvách sveta 250 ccm, neskôr postúpil do šampionátu 500 ccm. V roku 1990 Roberts zabezpečil finančnú podporu cigaretovej spoločnosti Marlboro a jeho tí...
-
Zabudnuté tímy MotoGP - ONDE 2000
Tím Onde 2000 MotoGP sa sformoval na konci roku 2008 kedy oficiálne oznámil svoju účasť v ročníku 2009. V sedle motocykla sa objavili so skúseným jazdcom paddocku MotoGP, Sete Gibernauom. Tím bol postavený na základoch zoskupenia zo série 125ccm kde pôsobili jednu sezónu, než prešli do série MotoGP. Za tímom sponzorsky stál španielsky stavebný koncern Onde 2000 (Francisco Hernando, developer nehnu...
-
Šeri testuje - Yamaha MT-07
Do rodinky podareného proma o „tmavej strane Japonska“ patrí i Yamaha MT-07. Spomínate si ešte ako to vlastne začalo? Celé to odštartovala neskutočná MT-01, s dračím srdcom vytrhnutým z Yamaha Warrior XV1700. Obrovská vibrujúca šialenosť s vysoko zdvihovým charakterom, usadená do rámu naháča... Neskutočná záležitosť. Tento model je samozrejme o niečom úplne inom. O kultivovanosti a inej cieľovej s...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2021
Motorkáři, motorkářky, a vlastně všichni, kteří máte rádi motorky. Je celkem jedno,
jestli najezdíte za rok desítky tisíc kilometru v sedle cestovního stroje,
brousíte slidery na okruhu, řádíte s endurem v terénu nebo jezdíte na skútru do
práce. Pro vás všechny jsme, letos už po deváté, připravili tradiční Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek,
které se u nás budou příští rok prodáv...