Jan Veselý v Dakaru nepokračuje
vydáno 9. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha
Ještě než se budeme věnovat páté etapě, je potřeba se vrátit k průběhu předchozího dne, kdy se čekalo na to, zda se Jan Veselý objeví v cíli. Nedorazil totiž do posledního průjezdního bodu a jeho ztráta stále narůstala. To jsme ještě nevěděli, že ho zastavily technické problémy.
Motocykl bohužel nedokázal na místě opravit a kolegové ho museli naložit na korbu kamionu a odvézt k cíli. Veselý ztratil několik hodin, ale vypadalo to, že bude moci ráno nastoupit do dalšího pokračování. Tým se přes zbytek noci postaral o opravu jeho Yamahy, ovšem ráno těsně před startem se Honza Veselý dozvěděl, že byl pořadateli z dalšího pokračování vyloučen. Dále tedy v soutěži už nepokračuje, ale jede dál s konvojem po technických trasách. Dříve už třikrát mohl vyjet na cílovou rampu, letos se mu to tedy nepodaří.
V páté etapě opustilo jezdecké pole Peru, start byl v Arequipě, cíl už v chilské Arice. Do etapy nastoupilo 157 motocyklistů a 32 čtyřkolkářů. Od začátku se na čele motocyklové kategorie pohyboval Francouz David Casteu na Yamaze. Na WP1 byl na druhém místě klasifikován Slovák Štefan Svitko. Ten měl v prvních dnech jeden psychický problém navíc, s buginou se totiž svého prvního Dakaru účastnil v automobilové kategorii jeho otec, a tak se Štefan staral nejen o sebe, ale také částečně i o něj. Tatínek však odstoupil a od té doby se Štefan může věnovat už jen sám sobě, hned ten první den se probojoval do první desítky, ale po čtvrté etapě se zase o pár pozic propadl. Na WP1 ztrácel na Casteua jen 5 sekund, před třetím Garcia Pedrerou měl náskok dalších 6 sekund. Navíc na šesté pozici jel se ztrátou 24 sekund na prvního další Slovák, Ivan Jakeš. Devátý Despres ztrácel už minutu a patnáctý průběžně vedoucí Pain ještě dalších 24 sekund. To ovšem mělo jezdecké pole do cíle ještě daleko, v té chvíli se jelo v nadmořských výškách kolem 2200 metrů.
Na průjezdním bodu 2 zůstal na čele David Casteu a oba Slováci se dál drželi na předních pozicích. Svitko byl třetí a ztrácel 1:05 minuty, necelou půl minutu před ním jel druhý Pedrero Garcia. Jakeš držel páté místo se ztrátou 1:32 minuty na Casteua, ale 2 sekundy za ním už byl Olivier Pain, na osmé pozici jsme zaznamenali Cyrila Despreseho s nepatrnou ztrátou 1:47. Na WP3 si Casteu stále držel vedoucí pozici, Pain už postoupil na druhé místo se ztrátou 1:11 minuty, Svitko byl pátý (+3:58 na prvního), Despres za ním šestý (+4:07 na prvního), Jakeš desátý (+5:18 na prvního). David Casteu první místo udržel až do cíle, druhý Olivier Pain na něho ztratil 1:09 minuty a udržel se tak už druhý den za sebou ve vedení soutěže, na hlavního favorita Despreseho najel další tři minuty. Ten skončil v etapě pátý, Štefan Svitko hned za ním šestý se ztrátou 4:40 minuty. Také Ivan Jakeš se vešel desátým místem do první desítky. V cíli byl také David Pabiška, dokončil na 72. místě a průběžně se posunul o dvě příčky dopředu na 45. pozici. Zatím ani jednou nedokázal do cíle přijet před mistryní světa v enduru, Španělkou Laiou Sanz.
Ve čtyřkolkách si své čtvrté vítězství v řadě zajistil Argentinec Marcos Patronelli a znovu tak zvýšil svůj náskok v průběžném vedení své kategorie. Výborně zajel na druhém místě i Polák Laskawiec, na Patronelliho ztratil 3 minuty, ale víc než 11 minut najel na třetího Casaleho.
Výsledky 5. etapy:
Motocykly: 1. Casteu (F) 01:39:42, 2. Pain (F, oba Yamaha) +01:09, 3. Pedrero Gaercia (E, KTM) +2:58, 4. Boturri (I, Husqvarna) +03:25, 5. Despres (F, KTM) +04:07, 6. Svitko (SK, KTM) +04:40, 7. Contardo Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Rodrigues (P, Honda) +04:52, 9. Duclos (F, Sherco) +05:01, 10. Jakeš (SK, KTM) 05:45… 72. Pabiška (Yamaha) +51:58
Průběžně: 1. Pain 11:51:29, 2. Casteu +01:15, 3. Despres +06:07, 4. Faria (P, KTM) +13:34, 5. Viladoms (E, Husqvarna) +13:36, 6. Contardo Lopez +13:39, 7. Boturri +14:00, 8. Przygonski (PL, KTM) + 19:00, 9. Svitko +20:45, 10. Gouet (TCH, Honda) +22:44… 18. Jakeš +31:44, 37. Sanz (E, Gas Gas) +01:34:01, 45. Pabiška +02:37:51
Quady: 1. M. Patronelli (RA) 01:59:30, 2. Laskawiec (PL) +03:00, 3. Casale (RCH, všichni Yamaha) +14:14
Průběžně: 1. M. Patronelli 13:20:56, 2. Casale +01:18:32, 3. Laskawiec +01:20:45
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...
-
Motorbike 11/2023
Čas letí jak Alvarova Ducati a tak tu máme další, letos již
předposlední vydání Motorbike. Na jeho stránkách najdete nejen naše testy jedno
i dvoustopých strojů, ale i informace z motosportu, techniky atd...prostě jsme
do něj vybrali všechno, co je v současnosti ve světě motorek aktuální a
zajímavé. A my věříme, že se vám tenhle náš výběr bude líbit!
Testy
Ducati Streetfighter V2 vs. V4 S
Až moc č...
-
Motorbike 10/2023
Na jaře jsme byli smutní, že ta
pořádná motorkářská sezóna ne a ne začít, ovšem podzim nám to, tedy alespoň
zatím, bohatě vynahrazuje. Na to, že už je říjen, je počasí doslova excelentní
a určitě letos ještě pár set kilometrů najedeme. Někteří z nás možná i pár
tisíc. Dny se ovšem již rapidně zkrátily
a abyste se po večerech nenudili, je tu nové vydání Motorbike, plné testů,
sportu, reportáží...
-
Motorbike 9/2023
Prázdniny nám skončily a je tu nové vydání Motorbike. A
aby stálo za to, nemohli jsme se během těch prázdnin flákat. Takže jsme pilně
testovali motocykly, skútry i čtyřkolky, jezdili po různých akcích a závodech (a že jich bylo),
prostě jsme si léto v sedlech motorek užili naplno a se vším všudy. No, ono to
jinak v redakci motočasáku ani nejde...nebo možná jde, ale my to holt máme rádi
takhl...