Jan Veselý v Dakaru nepokračuje
vydáno 9. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha
Ještě než se budeme věnovat páté etapě, je potřeba se vrátit k průběhu předchozího dne, kdy se čekalo na to, zda se Jan Veselý objeví v cíli. Nedorazil totiž do posledního průjezdního bodu a jeho ztráta stále narůstala. To jsme ještě nevěděli, že ho zastavily technické problémy.
Motocykl bohužel nedokázal na místě opravit a kolegové ho museli naložit na korbu kamionu a odvézt k cíli. Veselý ztratil několik hodin, ale vypadalo to, že bude moci ráno nastoupit do dalšího pokračování. Tým se přes zbytek noci postaral o opravu jeho Yamahy, ovšem ráno těsně před startem se Honza Veselý dozvěděl, že byl pořadateli z dalšího pokračování vyloučen. Dále tedy v soutěži už nepokračuje, ale jede dál s konvojem po technických trasách. Dříve už třikrát mohl vyjet na cílovou rampu, letos se mu to tedy nepodaří.
V páté etapě opustilo jezdecké pole Peru, start byl v Arequipě, cíl už v chilské Arice. Do etapy nastoupilo 157 motocyklistů a 32 čtyřkolkářů. Od začátku se na čele motocyklové kategorie pohyboval Francouz David Casteu na Yamaze. Na WP1 byl na druhém místě klasifikován Slovák Štefan Svitko. Ten měl v prvních dnech jeden psychický problém navíc, s buginou se totiž svého prvního Dakaru účastnil v automobilové kategorii jeho otec, a tak se Štefan staral nejen o sebe, ale také částečně i o něj. Tatínek však odstoupil a od té doby se Štefan může věnovat už jen sám sobě, hned ten první den se probojoval do první desítky, ale po čtvrté etapě se zase o pár pozic propadl. Na WP1 ztrácel na Casteua jen 5 sekund, před třetím Garcia Pedrerou měl náskok dalších 6 sekund. Navíc na šesté pozici jel se ztrátou 24 sekund na prvního další Slovák, Ivan Jakeš. Devátý Despres ztrácel už minutu a patnáctý průběžně vedoucí Pain ještě dalších 24 sekund. To ovšem mělo jezdecké pole do cíle ještě daleko, v té chvíli se jelo v nadmořských výškách kolem 2200 metrů.
Na průjezdním bodu 2 zůstal na čele David Casteu a oba Slováci se dál drželi na předních pozicích. Svitko byl třetí a ztrácel 1:05 minuty, necelou půl minutu před ním jel druhý Pedrero Garcia. Jakeš držel páté místo se ztrátou 1:32 minuty na Casteua, ale 2 sekundy za ním už byl Olivier Pain, na osmé pozici jsme zaznamenali Cyrila Despreseho s nepatrnou ztrátou 1:47. Na WP3 si Casteu stále držel vedoucí pozici, Pain už postoupil na druhé místo se ztrátou 1:11 minuty, Svitko byl pátý (+3:58 na prvního), Despres za ním šestý (+4:07 na prvního), Jakeš desátý (+5:18 na prvního). David Casteu první místo udržel až do cíle, druhý Olivier Pain na něho ztratil 1:09 minuty a udržel se tak už druhý den za sebou ve vedení soutěže, na hlavního favorita Despreseho najel další tři minuty. Ten skončil v etapě pátý, Štefan Svitko hned za ním šestý se ztrátou 4:40 minuty. Také Ivan Jakeš se vešel desátým místem do první desítky. V cíli byl také David Pabiška, dokončil na 72. místě a průběžně se posunul o dvě příčky dopředu na 45. pozici. Zatím ani jednou nedokázal do cíle přijet před mistryní světa v enduru, Španělkou Laiou Sanz.
Ve čtyřkolkách si své čtvrté vítězství v řadě zajistil Argentinec Marcos Patronelli a znovu tak zvýšil svůj náskok v průběžném vedení své kategorie. Výborně zajel na druhém místě i Polák Laskawiec, na Patronelliho ztratil 3 minuty, ale víc než 11 minut najel na třetího Casaleho.
Výsledky 5. etapy:
Motocykly: 1. Casteu (F) 01:39:42, 2. Pain (F, oba Yamaha) +01:09, 3. Pedrero Gaercia (E, KTM) +2:58, 4. Boturri (I, Husqvarna) +03:25, 5. Despres (F, KTM) +04:07, 6. Svitko (SK, KTM) +04:40, 7. Contardo Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Rodrigues (P, Honda) +04:52, 9. Duclos (F, Sherco) +05:01, 10. Jakeš (SK, KTM) 05:45… 72. Pabiška (Yamaha) +51:58
Průběžně: 1. Pain 11:51:29, 2. Casteu +01:15, 3. Despres +06:07, 4. Faria (P, KTM) +13:34, 5. Viladoms (E, Husqvarna) +13:36, 6. Contardo Lopez +13:39, 7. Boturri +14:00, 8. Przygonski (PL, KTM) + 19:00, 9. Svitko +20:45, 10. Gouet (TCH, Honda) +22:44… 18. Jakeš +31:44, 37. Sanz (E, Gas Gas) +01:34:01, 45. Pabiška +02:37:51
Quady: 1. M. Patronelli (RA) 01:59:30, 2. Laskawiec (PL) +03:00, 3. Casale (RCH, všichni Yamaha) +14:14
Průběžně: 1. M. Patronelli 13:20:56, 2. Casale +01:18:32, 3. Laskawiec +01:20:45
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...