Jan Veselý v Dakaru nepokračuje

vydáno 9. 1. 2013, text Ivo Helikar, foto Yamaha

Ještě než se budeme věnovat páté etapě, je potřeba se vrátit k průběhu předchozího dne, kdy se čekalo na to, zda se Jan Veselý objeví v cíli. Nedorazil totiž do posledního průjezdního bodu a jeho ztráta stále narůstala. To jsme ještě nevěděli, že ho zastavily technické problémy.

Motocykl bohužel nedokázal na místě opravit a kolegové ho museli naložit na korbu kamionu a odvézt k cíli. Veselý ztratil několik hodin, ale vypadalo to, že bude moci ráno nastoupit do dalšího pokračování. Tým se přes zbytek noci postaral o opravu jeho Yamahy, ovšem ráno těsně před startem se Honza Veselý dozvěděl, že byl pořadateli z dalšího pokračování vyloučen. Dále tedy v soutěži už nepokračuje, ale jede dál s konvojem po technických trasách. Dříve už třikrát mohl vyjet na cílovou rampu, letos se mu to tedy nepodaří.
V páté etapě opustilo jezdecké pole Peru, start byl v Arequipě, cíl už v chilské Arice. Do etapy nastoupilo 157 motocyklistů a 32 čtyřkolkářů. Od začátku se na čele motocyklové kategorie pohyboval Francouz David Casteu na Yamaze. Na WP1 byl na druhém místě klasifikován Slovák Štefan Svitko. Ten měl v prvních dnech jeden psychický problém navíc, s buginou se totiž svého prvního Dakaru účastnil v automobilové kategorii jeho otec, a tak se Štefan staral nejen o sebe, ale také částečně i o něj. Tatínek však odstoupil a od té doby se Štefan může věnovat už jen sám sobě, hned ten první den se probojoval do první desítky, ale po čtvrté etapě se zase o pár pozic propadl. Na WP1 ztrácel na Casteua jen 5 sekund, před třetím Garcia Pedrerou měl náskok dalších 6 sekund. Navíc na šesté pozici jel se ztrátou 24 sekund na prvního další Slovák, Ivan Jakeš. Devátý Despres ztrácel už minutu a patnáctý průběžně vedoucí Pain ještě dalších 24 sekund. To ovšem mělo jezdecké pole do cíle ještě daleko, v té chvíli se jelo v nadmořských výškách kolem 2200 metrů.
Na průjezdním bodu 2 zůstal na čele David Casteu a oba Slováci se dál drželi na předních pozicích. Svitko byl třetí a ztrácel 1:05 minuty, necelou půl minutu před ním jel druhý Pedrero Garcia. Jakeš držel páté místo se ztrátou 1:32 minuty na Casteua, ale 2 sekundy za ním už byl Olivier Pain, na osmé pozici jsme zaznamenali Cyrila Despreseho s nepatrnou ztrátou 1:47. Na WP3 si Casteu stále držel vedoucí pozici, Pain už postoupil na druhé místo se ztrátou 1:11 minuty, Svitko byl pátý (+3:58 na prvního), Despres za ním šestý (+4:07 na prvního), Jakeš desátý (+5:18 na prvního). David Casteu první místo udržel až do cíle, druhý Olivier Pain na něho ztratil 1:09 minuty a udržel se tak už druhý den za sebou ve vedení soutěže, na hlavního favorita Despreseho najel další tři minuty. Ten skončil v etapě pátý, Štefan Svitko hned za ním šestý se ztrátou 4:40 minuty. Také Ivan Jakeš se vešel desátým místem do první desítky. V cíli byl také David Pabiška, dokončil na 72. místě a průběžně se posunul o dvě příčky dopředu na 45. pozici. Zatím ani jednou nedokázal do cíle přijet před mistryní světa v enduru, Španělkou Laiou Sanz.

Ve čtyřkolkách si své čtvrté vítězství v řadě zajistil Argentinec Marcos Patronelli a znovu tak zvýšil svůj náskok v průběžném vedení své kategorie. Výborně zajel na druhém místě i Polák Laskawiec, na Patronelliho ztratil 3 minuty, ale víc než 11 minut najel na třetího Casaleho.


Výsledky 5. etapy:

Motocykly: 1. Casteu (F) 01:39:42, 2. Pain (F, oba Yamaha) +01:09, 3. Pedrero Gaercia (E, KTM) +2:58, 4. Boturri (I, Husqvarna) +03:25, 5. Despres (F, KTM) +04:07, 6. Svitko (SK, KTM) +04:40, 7. Contardo Lopez (RCH, KTM) +04:47, 8. Rodrigues (P, Honda) +04:52, 9. Duclos (F, Sherco) +05:01, 10. Jakeš (SK, KTM) 05:45… 72. Pabiška (Yamaha) +51:58
Průběžně: 1. Pain 11:51:29, 2. Casteu +01:15, 3. Despres +06:07, 4. Faria (P, KTM) +13:34, 5. Viladoms (E, Husqvarna) +13:36, 6. Contardo Lopez +13:39, 7. Boturri +14:00, 8. Przygonski (PL, KTM) + 19:00, 9. Svitko +20:45, 10. Gouet (TCH, Honda) +22:44… 18. Jakeš +31:44, 37. Sanz (E, Gas Gas) +01:34:01, 45. Pabiška +02:37:51

Quady:
1. M. Patronelli (RA) 01:59:30, 2. Laskawiec (PL) +03:00, 3. Casale (RCH, všichni Yamaha) +14:14
Průběžně: 1. M. Patronelli 13:20:56, 2. Casale +01:18:32, 3. Laskawiec +01:20:45






Diskuze k článku


Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife