INTERMOT Suzuki: Nový Burgman a cruiser, koncept V-Strom 1000

vydáno 3. 10. 2012, text Jan Rameš, foto Suzuki

Tyto a ještě další dvě novinky, upravenou Hayabusu a výroční GSX-R1000, představil legendární závodník Kevin Schwantz.

Začněme právě těmito dvěma spíše menšími novotami. Hayabusa se za svou již téměř 14letou existenci stala legendou. Tedy, ona se jí stala již první rok, když se mohla pyšnit titulem nejrychlejší sériové motorky světa. Za celou tu dobu jí stačila jediná větší rekonstrukce (2008), aby se udržela stále na špici extrémně rychlých sportovně cestovních strojů. Pro bezpečí u stroje, pro nějž je 200 km/h prakticky volnoběh, jsou ale potřeba opravdu hodně dobré brzdy, a to byla zřejmě jediná oblast, v níž Hayabusa ne snad přímo zaostávala, ale přinejmenším neexcelovala. Tahle slabina je již definitivně vyřešena, model 2013 obdržel zlatá monobloková Bremba a konečně i ABS, jehož absence byla u prémiového stroje tohoto ražení zarážející.


Že tahle brzdová soustava funguje na jedničku, ukázalo již letošní GSX-R1000, které má úplně stejné třmeny. A přestože se supersportům v poslední době komerčně příliš nedaří, Suzuki se podařilo zdolat neuvěřitelnou metu 1 000 000 (slovy: jeden milion) prodaných kusů strojů řady GSX-R! Tahle událost samozřejmě nemůže zůstat nepovšimnuta a pro milovníky tohoto kultu je pro příští rok přichystána limitovaná edice litrových gixxer v barvách připomínajících nejstarší modely. Počet kusů je vtipně omezen na 1985, což je letopočet, kdy se začala psát historie GSX-R.


A teď už pojďme na opravdové novinky. Burgman je další ikonou, bez níž by současný motocyklový svět neexistoval v takové podobě, v jaké je. Tohle byl první opravdový luxusní maxiskútr, jak je známe dnes, tehdy ještě s jednoválcovou čtyřstovkou. Pozici nejluxusnějšího stroje nejen v rámci značky Suzuki teď dlouhá léta držel Burgman 650 s dvouválcovým motorem, a právě na něj nyní přišla inovační řada. Design je podstatně dynamičtější než u stávajícího modelu, LED diody na pozičkách a v blinkrech patří ke koloritu doby.


Netradiční a už poněkud zastaralá celodigitální přístrojovka byla nahrazena klasickým panelem se dvěma ručičkovými budíky a velkým LCD displejem, který umí zobrazit kdeco včetně spotřeby paliva či zařazené rychlosti. Cože, u skútru? Ano, Burgman 650 již od minulé generace využívá elektronicky řízeného variátoru, jenž umožňuje kromě plynulého převodu i blokaci řemenu v přednastavených převodových poměrech. Motor o objemu 638 cm3 navíc potěší spotřebou sníženou o 15 %.


Jenže Burgman nikdy nebyl tak úplně o motoru či podvozku, jako hlavně o komfortu. A nemusí jít jen o verzi Executive, která má opěrku pro spolujezdce a vyhřívané rukojeti i obě sedla. Tohle je cestovní koráb s elektricky nastavitelným plexi, posuvnou opěrkou řidiče a obrovským úložným prostorem, který pod sedlem dosahuje 50 litrů a kam narvete v pohodě dvě integrální helmy a ještě zbude plac pro drobnosti.


Také druhá novinka je hlavně o komfortu a cestování. Intruder C1500T je turistickou variantou patnáctistovkového powercruiseru, postavenou v sympaticky temném duchu. Černé je tu všechno kromě obroučky světlometu a ventilových vík – motor, blatníky, výfuky, sedmipaprsková litá kola s pneumatikami šíře 130 a 200 mm i velké, jakoby kůží potažené plastové kufry. Kdyby plexi mohlo být barevné, bude také černé. Přestože motor vypadá jako vzduchem chlazené óhávéčko amerického typu, je to šikovně maskovaný vodník se čtyřventilovými DOHC hlavami, dvojitým zapalkem a vstřikováním se dvěma klapkami.


Pro budoucnost značky ale možná bude zdaleka nejdůležitější stroj, jenž byl vystaven prozatím jen jako koncept, a sice litrový V-Strom. Že velká cestovní endura jsou nyní tahouni prodejů, to vědí i v Suzuki, ale po krátkém extempore s litrem před dávnými lety zbyla v jejich nabídce pouze šestsetpadesátka. To je mega úspěšný a jednoznačně skvělý stroj, ale Japonci by si rádi ukousli i z toho koláče, o který se dělí R 1200 GS, Tiger Explorer, Multistrada či KTM Adventure.


Tvary konceptu překvapivě nevycházejí ze stávající šestsetpadesátky, nýbrž se designéři pokusili připomenout slavný model DR Big, svého času největší jednoválcové cestovní enduro (tenkrát skutečně ještě enduro), jež hodně motorkářů v devadesátých letech dráždilo svým zobanem. Dnes je tenhle výstřelek součástí prakticky každého stroje obdobného ražení.


I na V-Stromu 1000 takový malý zobáček najdeme, ale to je asi tak všechno, co by tyto dva stroje měly společné. Ukázaný prototyp se totiž světem pohybuje na litých kolech se širokými pneumatikami, přední kolo drží USD vidlice, brzdí jej dvojitá kotoučovka s radiálními třmeny a ABS, zadní ráfek potom nese hliníková kývačka a ze stejného materiálu je i dvojitý páteřový rám.


O použitém motoru nemůže být od prvního pohledu pochyb: staré dobré TL, resp. později SV, a svého času také V-Strom a Kawasaki KLV. Prostě litrové véčko, ovšem podle Suzuki totálně překopané a s temperamentem kroceným kontrolou trakce. Více než adrenalinové zážitky ale budoucí majitelé ocení promyšlený zavazadlový systém. Takovouhle motorku by Suzuki opravdu v nabídce potřebovala, tak snad nejpozději za rok…



Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife