INTERMOT Yamaha: nové FJR a připravovaný tříválec

vydáno 3. 10. 2012, text Jan Rameš, foto Yamaha

Cestovní FJR1300 vypadá podobně jako dřív, ale je totálně překopané.

U tří ladiček se ale netočilo všechno jen kolem FJR a tříválců. Napřesrok pofrčí modrá, neboť spousta modelů bude k dostání ve speciálních barvách Race Blue. Před časem Yamaha představila v tomto provedení supersporty a nyní i „obyčejnější“ stroje řady XJ6 a FZ8. Ty však budou mít jen decentní modré ráfky a pár dalších obarvených míst. Oba stroje, resp. obě řady (protože pod názvem XJ6 se nabízejí hned tři modely a naháč FZ8 má ještě polokapotovaného bráchu slyšícího na jméno Fazer 8) doznaly ještě dalších dílčích změn, efzetka dostala čiré blinkry, nastavitelné podvozkové komponenty a novou koncovku výfuku, která konečně vypadá trochu k světu. Iksjéčka zase obdržela kupříkladu nová dvoudílná madla pro spolujezdce, upravenou přístrojovku či jiný potah sedla. Nahatá verze má ještě nové přední plasty před nádrží a kolem světlometu, a přibyla také zajímavá varianta SP v černo-šedém provedení, s karbonovými doplňky a dvoudílným sedlem.


Na bázi XJ6 byl postaven zajímavý koncept, jenž Yamaha nazvala Moto Cage-six. Ten na první pohled může připomínat jednoválcovou MT-03, nicméně je to čtyřválcový streetfighter či spíše freestyler. Důkaz, že i z jinak převážně praktické a ne zrovna za srdce beroucího stroje můžete udělat atraktivní náčiní. A u konceptů ještě chvíli zůstaneme: Yamaha objevila kouzlo tří válců. Na konci novinářské prezentace se objevil sám malý velký Jorge Lorenzo a odprezentoval budoucí plány značky. Tříválec spojuje výhody dvouválce i čtyřválce, je pěkně úzký a Yamaha navíc ve spojení s ním mluví o „crossplane conceptu“, který využívá v M1 i R1. Jinak řečeno, klikovka s přesazenými čepy, často slangově označovaná jako Big Bang, která má lepší průběh točivého momentu i chování motoru. Yamaha říká, že tříválec postavený v tomto duchu má nečekané možnosti.


Ale vraťme se z budoucnosti zpět do přítomnosti. Uvedení nové generace malých dvoudobých sportovních skútrů Aerox R, standardního provedení a verze Naked s trubkovými řídítky, způsobí rozruch spíše v jižních částech Evropy než u nás. Českého zákazníka by naopak mohla rozrušit informace, že Yamaha počítá s prodejem levného a úsporného čtyřdobého skútru třídy 125 cm3, a to od léta 2013. O konkrétním modelu se nemluví, my se domníváme, že by mohlo jít o letos nový model Jupiter Z1 z indonéské pobočky, na němž brázdí světová depa pánové Lorenzo a Spies.


Teď již ke slibovanému cestovnímu, či vlastně spíše sportovně cestovnímu FJR1300. To se bude nabízet v provedení s běžným nožním řazením, anebo s elektronickým YCC-S (označení FJR1300AS), jak tomu bylo doposud, akorát že tohle upravené „řazení na čudlík“ je teď rychlejší, hladší a kvalty můžete měnit jak tlačítky na řídítku, tak nožní pákou bez nutnosti předvolit tu nebo onu možnost. Novinkou je také systém Stop Mode, který při zpomalení na rychlost chůze sám řadí jedničku.


Před lety bylo řazení YCC-S tou největší elektronickou vychytávkou FJR, ale od sezony 2013 to bude jen další z mnoha. Protože nové efjéero dostalo elektronický plyn YCC-T, k němu přepínač D-Mode se dvěma motorovými režimy, vypínatelnou kontrolu trakce TCS a navrch ještě tempomat. Tahle věcička se u cestovních strojů začíná rozmáhat, chválabohu.


A ještě jednou technickou vychytávkou se liší „řadicí“ verze od „elektronické“ AS: podvozkem. Standard používá vpředu klasickou vidli, AS má upside-down s odděleným nastavováním útlumů (vlevo komprese, vpravo odskok). A pozor, tady za vás šteluje elektronika! Yamaha totiž do FJR implementovala podobný systém, jaký používali Bavoři (tam se to jmenovalo ESA) nebo Ducati v Multistradě, než v modelech 2013 přešli na poloaktivní podvozky. Nastavíte si, jestli jedete sami, či ve dvou, prázdní, či s batožinou, a ještě kterou ze tří úrovní tvrdosti podvozku preferujete… prostě sbohem šroubováku, stranové a C-klíče a věčně rozhozené tlumiče!


Design FJR byl přiostřen, ale vzhledem k těm všem úpravám, co na něm proběhly, je možná škoda, že motorka vypadá pořád hodně jako stávající model. Ale při troše snahy jej snadno rozeznáte, má poziční světýlka a blinkry z LED diod, jinak tvarované plexi, jež konečně při vypnutí klíčku drží v dané pozici a nesjíždí dolů, či luxusní třídílný přístrojový panel s ručičkovým otáčkoměrem a dvěma LCD displeji. Prostě na první pohled pořád stejná, ale na ten druhý úplně jiná motorka.

 



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů