INTERMOT BMW: očekávaná star R 1200 GS

vydáno 2. 10. 2012, text Jan Rameš, foto BMW

O tom, co bude největším tahákem letošního kolínského veletrhu, bylo rozhodnuto již dlouho dopředu – zbrusu nové géeso s vodou chlazeným motorem!

To „staré“ GS se prodávalo jako čerstvé housky a teoreticky nebyl důvod cokoli měnit. Navíc změna kolikrát znamená jen průšvih. „Nerýpej do toho, co funguje,“ říká staré přísloví. Jenže druhé zní „kdo chvíli stál, stojí opodál,“ a na příchod všech těch Explorerů a Crosstourerů a Adventurů muselo BMW reagovat. Aby ukázalo, kdo je tady králem.

Přestože nezůstal kámen na kameni, na první pohled poznáte, že máte před sebou R 1200 GS. Jen šílenec nebo nasazený agent by po 170 000 prodaných kusech nakázal totální změnu designu. Ani byste skoro nepoznali, že ten motor, na který koukáte, má s předchozími společné možná tak svoje boxerské uspořádání, víc nic. Kapalinové chlazení je vtipně ukryto a i válce si ponechaly tradiční žebrování. O tom, že sání bude seshora a výfuk dole, se vědělo již dlouho dopředu. Převodovka je nyní součástí bloku a spojka již není suchá, nýbrž v olejové lázni a s antihoppingovou funkcí. Kardan od příštího roku navíc naleznete na druhé, tedy levé straně.


Přestože objem 1170 kubíků zůstal zachován, nahoru šly výkonové parametry a za 125 koní při 7700 otáčkách a stejné porci newtonmetrů při 6500 se nové géeso rozhodně stydět nemusí. Navíc když hmotnost stoupla jen minimálně na 238 kg s plnou polní. To není ani o deset kilo navíc proti vzducháči, navíc u něj se udávala hmotnost ještě bez ABS, které je zde ve standardu.


Přesně podle očekávání se BMW stává jedničkou, co se elektronické výbavy týče. Plyn je elektronický a pilot má za příplatek na výběr hned pět dynamických režimů, navíc si může přiobjednat také tempomat. Těch pět módů je Rain, Road, Dynamic, Enduro a Enduro Pro, a nabízejí tři různé motorové charakteristiky a odlišné nastavení protiprokluzu ASC a ABS. Plus, pokud máte namontováno, také jinak naštelované tlumiče. Ovšem pozor, tohle už není „stará dobrá“ ESA, nýbrž semiaktivní Dynamic ESA, čili podvozek, který se nastavuje sám podle povrchu, stejně jako to umí nová superbiková střela HP4 nebo nová Ducati Multistrada S. Vše se nastavuje Multi-Controllerem, takovým kolečkem, které známe už z RT či šestiválcových K 1600 GT/GTL.


Podvozek je úplně nový - nově udělaný Telelever vpředu, vylepšený EVO Paralever na zadku, plnohodnotný trubkový rám s přišroubovaným podsedlákem. Kola jsou v základu litá, objednat si můžete i vyplétaná, a stejně jako nová KTM 1190 Adventure na sobě nesou úplně nový rozměr adventure pneumatik: namísto kombinace 110 vpředu a 150 vzadu je tady 120/70R19 a širokánská 170/60R17! S koly souvisejí brzdy, nakousli jsme protiblokovací systém ABS, jenž mají všechny bavoráky od tohoto podzimu ve standardu (a nově si vypínací ábíčko můžete objednat i na Husqvarnu Nuda, koncernového „zlého hocha“), a brzdová soustava je také totálně překopaná, vpředu se do kotoučů zakusují radiálně montované čtyřpístky.


Ergonomicky bylo GS vždycky špica, ale i tady se vylepšovalo. Plexi se nově posouvá ve vertikální rovině (doposud se jen naklánělo dopředu/dozadu) a dá se to prý udělat v pohodě jednou rukou. Sedlo řidiče je nastavitelné jak výškově, tak ve sklonu, a premiérově se dá v podélném směru posouvat i sedátko spolujezdce, abyste si optimálně nastavili vzdálenost posádky od sebe.


Potkávací světla z LED diod (za příplatek) vypadají sexy, stejně jako přístrojová deska s palubním počítačem (dá se pořídit ještě jeden chytřejší PRO), a pokud jste spíše praktici než leštiči, potěší vás větší světlost o 8 mm či jednoduše snímatelný držák RZ. Nové R 1200 GS totiž pořád je cestovním endurem, které dělí zvládá jak to cestování, tak endurování.



Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
včera v 0:42
     0   0
Moje první velká zkouška motocyklu Indian Challenger.         www.youtube.com/watch
Motocyklová asociace ČR
včera ve 23:59
     0   0
Dělá ostudu a špatné jméno motorkářům...
Bikes.cz
před 3 dny ve 12:13
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Všechny příspěvky ...