BMW R 1200 GS Adventure: V roce 2014 opět kolem světa
vydáno 8. 10. 2013, text Prochy, foto BMW
Nové vodou chlazené R 1200 GS Adventure na sebe nenechalo dlouho čekat. Jak už jsme zvyklí, přichází v těsném závěsu po představení základního modelu a nabízí vždy o něco víc.
Model Adventure je popoháněn dnes již dobře známým vzduchem a vodou chlazeným boxerem o objemu 1170 cm3 a výkonu 125 koní. Přenos síly obstarává bezúdržbový kardan, který je stejně jako na letošním GS umístěný na levé straně. Výrobce uvádí, že pro klidnější jízdu přidal novému motoru o téměř jedno kilo těžší setrvačník a tlumič vibrací.



Co se týče dalších změn na motocyklu, jde především o praktičnost a výdrž v sedle na jeden zátah o několik desítek kilometrů déle. A to bez ohledu na to, zda jedete po silnici, štěrku, či horským průsmykem daleko od civilizace. Takže opět se tu setkáváme s větší nádrží, která má o 10 litrů více oproti základnímu modelu. Pojme rovných 30 litrů paliva a je vyrobena ze slitiny hliníku. V základu bude model Adventure vybaven brzdovým systémem ABS, automatickou kontrolou stability (ASC) s nastavitelnými dvěma jízdními režimy Rain a Road. V příplatkové výbavě si lze pak přikoupit další tři jízdní režimy: Dynamic, Enduro a Enduro Pro. Poslední jmenovanou volbu lze dále upravit podle potřeb v jízdě terénem. Jezdec tak má možnost navolit, jak moc mu budou elektroničtí pomocníci ABS a ASC zasahovat do jízdy. Klasikou u BMW je elektronicky nastavitelný podvozek Dynamic ESA, který zde najdeme rovněž v příplatkové výbavě.

Po designové stránce se jedná o pořádného mastodonta, ale na to už jsme zvyklí. Pro bezpečnější jízdu terénem navýšil výrobce zdvihy tlumičů o dva centimetry, tím se zvedla světlá výška o rovný jeden centimetr. Motocykl je standardně vybaven padacím rámem, větším větrným plexištítem, plastovými chrániči rukou a novými širokými enduro stupačkami.



BMW R 1200 GS Adventure se bude prodávat v barvách Olive Matt, Alpine White a Racing Blue Metallic.
Technické parametry:

Typ motoru: vzduchem a kapalinou chlazený dvouválcový boxer
Palivový systém: vstřikování
Rozvod: DOHC
Objem: 1170 cm3
Maximální výkon: 125 koní při 7750 otáčkách



Maximální točivý moment: 125 Nm při 6500 otáčkách
Vrtání x zdvih: 101 x 73 mm
Převodovka: manuální šestistupňová
Sekundární převod: kardan

Brzdy vpředu: dvojitý kotouč 305 mm, čtyřpístkové radiálně uchycené brzdiče
Brzdy vzadu: jeden kotouč 276 mm
Pneumatika vpředu: 120/70ZR19
Pneumatika vzadu: 170/60ZR17



Hmotnost provozní: 260 kg
Výška sedla: 890-910 mm
Délka: 2255 mm
Šířka: 980 mm
Rozvor: 1510 mm
Nádrž: 30 litrů
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,75 s

Spotřeba paliva: 4,3/5,9 l na 100 km při rychlosti 90/120 km/h
Dojezd na nádrž: 523 km




