Postupové drama Martinu Gbelcovi vyšlo
vydáno 25. 10. 2013, text Ivo Helikar, foto Red Bull
Sotva se jeden ročník prestižního juniorského seriálu Red Bull MotoGP Rookies Cup stal minulostí, už se ve Španělsku rozhodovalo o nováčcích pro příští rok. Do výběrového kempu nastoupili dva naši zástupci, Romana Tomášková a Martin Gbelec.
Pozvánku na okruh Monteblanco dostalo celkem 102 mladých jezdců a jezdkyň ze sedmadvaceti zemí. Už to samo o sobě byl pro naši dvojici velký problém, jen domácích Španělů bylo nominováno hned šestnáct, Italů dokonce osmnáct. Šlo tedy o pořádně našlapanou sestavu. Martin Gbelec svou nominaci popsal takto: „Nejprve jsem musel poslat přihlášku. K té musel být připojen profil se závodní kariérou, především dosažené výsledky v letošní sezoně, a shrnutí ohlasů z médií. Toto byl trochu problém, protože se o juniorských třídách u nás píše minimálně. A těm vybraným pak přijde pozvánka.“ Martin nastupoval do kempu s minimem zkušeností z velkého motocyklů. Zatím měl za sebou jen jediný, i když vítězný, závod v českém mistráku na Slovakiaringu. To takový Karel Hanika přišel do Rookies Cupu jako celkem čtyřnásobný mistr republiky. A Španělé nebo Italové, škoda mluvit, ti znali i zdejší, pro naši dvojici zcela neznámou trať. Samotný výběrový kemp trval tři dny, jury hodnotila všechno, nejen dosažené časy, ale i jezdecký styl, průjezdy zatáček, brzdění. Do rozhodujícího třetího dne postoupilo nakonec jednapadesát nejlepších z dvaadvaceti zemí. Byl mezi nimi k naší velké radosti i Martin Gbelec. Bývalý úspěšný silničář Marek Morávek to ohodnotil velice stručně: „Byly to nervy.“ Třetí den Martinovi vyšel, a tak se Česká republika může radovat z dalšího jezdce v Red Bull MotoGP Rookies Cupu. Za sedm ročníků tu zatím startovali čtyři, Lukáš Šembera (2007), Jakub Kornfeil (2008, 2009), Tomáš Vavrouš (2010, 2011) a Karel Hanika (2012, 2013). Kornfeil a Hanika dokázali v seriálu zvítězit. Do příštího ročníku nastoupí celkem dvanáct nováčků z osmi zemí, a například ani jeden Němec.
Jak se na výběrový kemp připravoval a co mu pomohlo najít správnou stopu na trati, nejen to se dočtete v rozhovoru s Martinem Gbelcem v ČMN 22/2013 ve čtvrtek 31. října.