EICMA Piaggio Group: Caponord, California a Vespa 946

vydáno 14. 11. 2012, text Honzis, foto Piaggio

Největší italský koncern představil tři velké novinky tří svých velkých značek.

My začneme tou čtvrtou, která je však novinkou spíše poloviční. Na Intermotu v Kolíně byla představena superbiková RSV4 Factory, a přesně stejné změny nyní dostává i základní RSV4 R. Jde především o standardně montované racingové třístupňové vypínatelné ABS, které funguje ve spojení s novými brzdovými třmeny a které doplňuje komplexní a opět lehce vylepšený balíček elektroniky APRC. Motor je v rámu umístěn jinak, stejně jako čep kyvky, nádrž má o 1,5 litru větší objem, sedlo je níž a motor má o čtyři koně vyšší výkon.

A teď už stroj, který pro Aprilii z obchodního hlediska určitě bude důležitější, pokud nebude vůbec nejdůležitější z celé výrobní řady. Po dlouhém a dlouhém čekání se konečně dočkáváme druhé generace cestovního endura (Aprilia ho zve street enduro), nově nazvaného Caponord 1200. Design je, stejně jako u první generace, tehdy poháněné litrovým dvouválcem z RSV 1000, takový specifický, trojsvětlová maska ctí linii kapotovaných strojů značky (RSV4, SRV 850), nastavitelné plexi tvarované v aerodynamickém tunelu prý skýtá nadprůměrnou ochranu. Technika vychází z modelu Dorsoduro 1200 a jako pohonná jednotka tedy slouží to skvělé devadesátistupňové véčko, zde vyladěné na 128 koní, zamontované do rámu kombinujícího ocelové trubky a hliníkové pláty.

Už v základu nabízí Caponord bohatou elektronickou výbavu: motor má elektronický plyn ride-by-wire, a tak nechybí již tradiční tři motorové mapy (Sport, Touring, Rain), ovšem do standardu patří i ABS a třístupňová kontrola trakce ATC, obojí v případě potřeby vypínatelné. Stroj může z fabriky odcházet i vybaven tzv. Travel Packem (a podle našich odhadů tohle bude nejčastější varianta), který kromě centrálního stojanu a bočních kufrů v barvě motocyklu nabízí i tempomat a hlavně semiaktivní odpružení ADD (Aprilia Dynamic Damping), které automaticky reaguje na kvalitu povrchu a jízdní styl pilota. Těmito systémy vstupuje do sezóny 2013 i spousta dalších motocyklů (BMW HP4 a R 1200 GS, Ducati Multistrada), Aprilia však říká, že tenhle si vyvinula sama a je chráněn patentem.

Také další motocykl je určen na cestování, ačkoli tentokráte v poklidnějším tempu. Moto Guzzi přichází se svou již v létě v nádherné prototypové formě odhalenou Californií 1400 a sláva vlasti výletu, je prakticky beze změn! Akorát že kromě čisté puristické Californie Custom si můžete pořídit i druhou verzi nazvanou Touring, která je vybavena dvoubarevným sedlem, velkým plexi, pevnými brašnami, padáky a přídavnými světlomety.

Nejzásadnější devizou Californie je zbrusu nový motor s největším objemem, jaký kdy sériový evropský dvouválec měl: 1380 kubíků. Výkon činí 96 koní při 6500 otáčkách, což na sportovní motorku není moc, ale proboha, vždyť tohle je cruiser! Krouťák 120 newtonmetrů přichází už ve 2750, takže tohle bude neuvěřitelná guma. Navíc Italové tvrdí, že spotřeba je až o 20 % nižší než u dvanáctistovky Quattrovalvole, co pohání Stelvio. Řízení motoru je elektronické, na výběr jsou tři motorové mapy a v základní výbavě je i tempomat a kontrola trakce, která zabraňuje protáčení zadní šestnáctipalcové gumě o rozměru 200/60. Tohle bude úplně nový zážitek z cruiserování, a ač je tržní pozice jisté americké značky v tomto segmentu zdánlivě neotřesitelná, California 1400 už teď manažerům z Milwaukee jistě leží v žaludku.

Po téhle velkoobjemové masáži přichází maloobjemové osvěžení: z loňského konceptu se vyklubala sériová Vespa 946, která tvarově vychází z prototypu MP6, s nímž v roce 1946 Vespa začínala svůj život. Šásko je z kombinace oceli a hliníku, zadní tlumič je poprvé v historii značky jediný a umístěný horizontálně, vpředu je klasická vespí jednoramenná tlačená kyvka, která nese 12“ kolečko. Motor Italové použili ten svůj loňský tříventilový klenot 125 cm3 s dvoulitrovou spotřebou, skútr si také nese jedno celosvětové prvenství: nikde jinde vám nenabídnou stopětadvacítku, která by už v základu disponovala kontrolou trakceABS.




Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife