EICMA Piaggio Group: Caponord, California a Vespa 946

vydáno 14. 11. 2012, text Honzis, foto Piaggio

Největší italský koncern představil tři velké novinky tří svých velkých značek.

My začneme tou čtvrtou, která je však novinkou spíše poloviční. Na Intermotu v Kolíně byla představena superbiková RSV4 Factory, a přesně stejné změny nyní dostává i základní RSV4 R. Jde především o standardně montované racingové třístupňové vypínatelné ABS, které funguje ve spojení s novými brzdovými třmeny a které doplňuje komplexní a opět lehce vylepšený balíček elektroniky APRC. Motor je v rámu umístěn jinak, stejně jako čep kyvky, nádrž má o 1,5 litru větší objem, sedlo je níž a motor má o čtyři koně vyšší výkon.

A teď už stroj, který pro Aprilii z obchodního hlediska určitě bude důležitější, pokud nebude vůbec nejdůležitější z celé výrobní řady. Po dlouhém a dlouhém čekání se konečně dočkáváme druhé generace cestovního endura (Aprilia ho zve street enduro), nově nazvaného Caponord 1200. Design je, stejně jako u první generace, tehdy poháněné litrovým dvouválcem z RSV 1000, takový specifický, trojsvětlová maska ctí linii kapotovaných strojů značky (RSV4, SRV 850), nastavitelné plexi tvarované v aerodynamickém tunelu prý skýtá nadprůměrnou ochranu. Technika vychází z modelu Dorsoduro 1200 a jako pohonná jednotka tedy slouží to skvělé devadesátistupňové véčko, zde vyladěné na 128 koní, zamontované do rámu kombinujícího ocelové trubky a hliníkové pláty.

Už v základu nabízí Caponord bohatou elektronickou výbavu: motor má elektronický plyn ride-by-wire, a tak nechybí již tradiční tři motorové mapy (Sport, Touring, Rain), ovšem do standardu patří i ABS a třístupňová kontrola trakce ATC, obojí v případě potřeby vypínatelné. Stroj může z fabriky odcházet i vybaven tzv. Travel Packem (a podle našich odhadů tohle bude nejčastější varianta), který kromě centrálního stojanu a bočních kufrů v barvě motocyklu nabízí i tempomat a hlavně semiaktivní odpružení ADD (Aprilia Dynamic Damping), které automaticky reaguje na kvalitu povrchu a jízdní styl pilota. Těmito systémy vstupuje do sezóny 2013 i spousta dalších motocyklů (BMW HP4 a R 1200 GS, Ducati Multistrada), Aprilia však říká, že tenhle si vyvinula sama a je chráněn patentem.

Také další motocykl je určen na cestování, ačkoli tentokráte v poklidnějším tempu. Moto Guzzi přichází se svou již v létě v nádherné prototypové formě odhalenou Californií 1400 a sláva vlasti výletu, je prakticky beze změn! Akorát že kromě čisté puristické Californie Custom si můžete pořídit i druhou verzi nazvanou Touring, která je vybavena dvoubarevným sedlem, velkým plexi, pevnými brašnami, padáky a přídavnými světlomety.

Nejzásadnější devizou Californie je zbrusu nový motor s největším objemem, jaký kdy sériový evropský dvouválec měl: 1380 kubíků. Výkon činí 96 koní při 6500 otáčkách, což na sportovní motorku není moc, ale proboha, vždyť tohle je cruiser! Krouťák 120 newtonmetrů přichází už ve 2750, takže tohle bude neuvěřitelná guma. Navíc Italové tvrdí, že spotřeba je až o 20 % nižší než u dvanáctistovky Quattrovalvole, co pohání Stelvio. Řízení motoru je elektronické, na výběr jsou tři motorové mapy a v základní výbavě je i tempomat a kontrola trakce, která zabraňuje protáčení zadní šestnáctipalcové gumě o rozměru 200/60. Tohle bude úplně nový zážitek z cruiserování, a ač je tržní pozice jisté americké značky v tomto segmentu zdánlivě neotřesitelná, California 1400 už teď manažerům z Milwaukee jistě leží v žaludku.

Po téhle velkoobjemové masáži přichází maloobjemové osvěžení: z loňského konceptu se vyklubala sériová Vespa 946, která tvarově vychází z prototypu MP6, s nímž v roce 1946 Vespa začínala svůj život. Šásko je z kombinace oceli a hliníku, zadní tlumič je poprvé v historii značky jediný a umístěný horizontálně, vpředu je klasická vespí jednoramenná tlačená kyvka, která nese 12“ kolečko. Motor Italové použili ten svůj loňský tříventilový klenot 125 cm3 s dvoulitrovou spotřebou, skútr si také nese jedno celosvětové prvenství: nikde jinde vám nenabídnou stopětadvacítku, která by už v základu disponovala kontrolou trakceABS.




Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 5 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 6 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...