Jan Rameš
vydáno 15. 11. 2013
---------------------
foto: Jan Rameš
Život s endurem, díl jedenáctý: Celou dobu jsem měl špatně poskládanou spojku!
Jenže to by spojka musela opravdu spojovat, a ne si na to jen hrát. Ačkoli věci se v našem projektu „Zen a umění resuscitace XT“ nakonec ukázaly trochu složitější, než jsem původně očekával.

Co spojka spojí, člověk nerozpojuj

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_17.jpg
www.k2moto.cz

www.motonet.cz

Před dvěma týdny jsem XT po pěti letech nastartoval, abych mohl vypustit olej. Zároveň jsem chtěl zkontrolovat spojku, už před lety klouzala jako divá.
Zadní tlumič mám vyndaný a kyvku zašprajcovanou trhákem z goly. Je to akorát, aby motorka stála mírně nakloněná na bočním stojanu, na výměnu oleje paráda. Odšroubovat „kolíbku“ pod motorem, vynadat tomu čuněti, které přede mnou ožvýkalo výpustné šrouby, a černé zlato může vytéct. Staré XT má mazání se suchou skříní, olejová nádobka je pod sedlem, takže nejdříve je potřeba vypustit olej odtamtud, poté z motoru. Čekal jsem všechno možné, ale olej byl jen a pouze černý, bez náznaku pilin či usazenin.
Trocha oleje zbývá ještě v olejovém filtru, horké minuty trávím při sundávání startpáky (objímku tisícihranu mám svařovanou a bojím se ji roztahovat), povolit pár šroubů a voila, víko motoru je dole. A od té doby se nestačím divit.

Samá překvapení
Zaprvé, matice na klikové hřídeli, kterou je přišroubováno ozubené kolo primárního převodu, má být utažena 110 Nm, ale je zcela povolená a drží jen díky zajišťovací podložce (ořech 36 na utažení jsem sháněl po půlce vesnice). Zadruhé, spojkový koš, jenž překvapivě nemá moc velké záseky od lamel, se ve svém uložení mohutně viklá. Matice vnitřního spojkového unašeče sice ani omylem nebyla utažena 70 Nm, ovšem i po dotažení na předepsaný moment (ani se neptejte, jak jsem unašeč aretoval) se koš vesele viklá dál. Inu, stáří…
Hledám v manuálu, jaké jsou servisní limity pro lamely a pružiny, a beru do ruky šupleru. Jdu na jistotu, spojka bude na tuty v loji… A tady mi tuhne úsměv na rtu. Lamely – nové 2,80 mm, limit 2,60 mm, všechny mají kolem 2,75! Přítlačné pružiny, které jsme v minulosti podkládali podložkami, rozměrově netknuté. Meziplechy rovné, nezkroucené. Co to má znamenat?!

Ve špatném pořadí
Nakonec nacházím jedinou chybu, já tu spojku měl celou dobu špatně poskládanou! Dvě lamely jsou jiné, přičemž jedna má co do činění s jakýmsi drátěným kroužkem, jenž funguje jako rozpěrná pružinka, která při vypnutí spojky od sebe odtlačuje plechy. A ten kroužek s příslušnou lamelou byl jinde, než měl být. Ale že by mi to přišlo nějak zásadní…
Užuž jsem chtěl objednat všechno nové, ale nakonec zvítězila hamižnost. Přeci jen, lamely + plechy + pružiny, to je tři a čtvrt tisíce kaček, a já mám vše rozměrově OK. Poskládám spojku podle návodu, vyhodím ty dodatečné podložky zpod pružin, a zkusím to. Ještě přemýšlím, že jemným smirkem obrousím povrch jednotlivých kousků spojkového obložení, zdá se mi trochu skelný. Zase zkrátka budu šetřit peníze, abych si pak po spoustě problémů mohl nadávat, že jsem to nekoupil nové hned…

Přečtěte si také

Život s XT, díl desátý: Ono to žije!  8. 11. 2013  
Život s XT, díl devátý: Tuning  26. 9. 2013  
Život s XT, díl osmý: Namontoval jsem řetězovou sadu  17. 7. 2013  
Život s XT, díl sedmý: Podvozek, díl první a zdaleka ne poslední  30. 5. 2013  
Život s XT, díl šestý: Benzínová analýza s odborným komentářem  16. 5. 2013   komentáře: 1
Život s XT: Obnovuju sací reflex  2. 5. 2013   komentáře: 1
Život s XT - kotouče a ventily  18. 4. 2013  
Co neubrzdíš, to neukecáš  5. 4. 2013  
Život s XT - díl druhý: elektrika  21. 3. 2013  
Život s endurem - seriál o Yamaze XT600  12. 3. 2013   komentáře: 1
Život s endurem, díl dvanáctý: Jednoduché věci nejdou vždycky jednoduše  22. 11. 2013  
Život s endurem, díl třináctý: Protržená gumička, tragédie pro mechanika  29. 11. 2013  
Život s endurem, díl čtrnáctý: vidle, olej, brzdy, gumy  6. 12. 2013  
ŽIvot s XT, díl patnáctý: Chlapa poznáte podle bot, motorku podle gum  13. 1. 2014  
Život s XT, díl poslední: A je to doma!  7. 5. 2014  


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife