Já na tom dělám, já na tom makám…

vydáno 16. 5. 2013, text Jan Rameš, foto jr

…já na tom dělám celý den a vono ne a ne a ne! Promiňte, Marku Ebene, ale tuhle písničku si při resuscitaci svého XT600 začínám zpívat podezřele často. Jak mi to jde? Jako psovi pastva, chtělo by se říci.

Partneři projektu
K2moto
Motopoint

Ve své bezbřehé naivitě jsem počítal s tím, že než sleze sníh, bude XT jako nové. Jenže jsem zatím stačil udělat leda pár drobností a začala nám testovací sezona, čili jestliže jsem v zimě nestíhal, tak teď už začínám vážně přemýšlet o klonování. A podle toho vypadá i postup prací na motorce.

V čem odvézt?
Předminulou středu jsem se ráno probudil s tím, že sebou musím mrsknout, abych stihnul vlak do Prahy, kde mě čeká nějaké to motorkování, plus musím odvézt ten slíbený benzín do Benziny na otestování… Benzín! Ježišmarja přeci ho tam nepovezu i s celou nádrží, ale v čem? Samozřejmě že jsem si to den předtím zapomněl připravit, takže jsem zase chaoticky pobíhal po baráku a byl zdrojem levné a dobré zábavy pro celou rodinu. Kanystr by byl ideální, ale jaký? Dvacetilitrový plechový, v kterém bylo bůhví co, to nezní dobře, mám ještě pětilitrový plastový od benzínu, což na první pohled vypadalo slibně, jenže pak jsem si uvědomil, že pojedu vlakem s ohromným báglem plným věcí. A že se mi kanďák zaprvé do báglu nevejde a zadruhé že by mě asi průvodčí nepochválil, až by to uviděl, případně ucítil. Určitě jsou na to nějaké směrnice ohledně bezpečnosti…
PET lahev? Radši ne. Zavařovačku od okurek? To už vůbec ne. Kdysi jsme u dědy mívali různá ředidla a benzíny v lahvích od vína, živě si pamatuji, jak se táta kvůli tomu vztekal. O víkendu natankoval do Pionýra čerstvý benzín, v týdnu ho děda při cestách do práce vyjezdil a místo něj nalil ten z láhve, nějaký prastarý a plný vody. Táta o víkendu strávil celou sobotu zkoumáním, proč fichtl nechce chytit, až celý benzín vypustil do láhve, dědovi vynadal, co tam zase nalil za sajrajt, a natankoval nový. A tak se to opakovalo kolem dokola.
Tahle vzpomínka mi vnuknula spásný nápad – ve sklepě má Kytí připravenu spoustu lahví od piva Bernard s takovým tím šikovným zacvakávacím uzávěrem, do kterého na podzim dělá skvělý likér z černého bezu. Do laboratoře potřebují litr, čili vezmu dvě. Jasně, dávat benzín do lahví od nápojů je další nebetyčná krávovina, ale zoufalá doba si žádá zoufalé činy. Načepovat, zašpuntovat a vyřešit mizernou nárazuvzdornost skla. Že bych chtěl mít motověci vyprané v benálu… Nakonec jsem byl hrozně šikovný a pohotový, už dva týdny jsem v dílně překračoval nějakou bublinkovou obálku, v které mi přišly z Motopointu kotouče, tak jsem ji rozstřihl, každou láhev zvlášť zabalil a nakonec ještě celé důkladně, ale opravdu důkladně omotal stříbrnou americkou páskou. Jak to v laborce rozbalili, to netuším, ale něco mi říká, že hlavní roli sehrála flexa.

Je to v normě
Převoz v báglu (lahve zastrčeny do motobot) proběhl bez komplikací, stejně jako předání na Pankráci v centrále Benziny, a pak už jsem jen čekal. Přesně za týden mi cinknul mejl, na který jsem netrpělivě čekal, a při čtení se mi začaly dělat vrásky na čele. Myslel jsem, že ve zkušebně škrtnou zápalkou a řeknou, jestli hoří nebo nehoří, a oni chudáka benzína zmáčkli jak komando z Bartolomějské. Posuďte sami, tohle mi přišlo:

Vážený pane redaktore,
v příloze Vám zasílám analýzu Vámi předloženého vzorku automobilového benzinu deklarovaného se starším datem výroby s následujícím odborným komentářem a hodnocením:

- destilační zkouška vyhovuje parametrům ČSN EN 228 pro automobilové benziny, tj frakční složení uhlovodíků odpovídá parametrům z pohledu odpařování a vlivu benzinu na nastartování i akceleraci
- změřená hodnota oktanového čísla výzkumnou metodou (96,1) odpovídá třídě Super s oktanovou hladinou min. 95 jednotek
- změřená hodnota obsahu síry 17,6 mg/kg odpovídá přibližně období výroby a prodeje v letech 2005-2008, kdy norma povolovala max. 50 mg/kg. Od roku 2009 povoluje norma obsah síry max. 10 mg/kg, dnes hovoříme o čistých, resp. bezsirných palivech
- předložený vzorek neobsahuje etanol, ale pouze MTBE(metyl terc butyl etér), který se používá jako výrobní komponenta ke zvýšení oktanového čísla
- u vzorku byl změřen mírně zvýšený obsah aromátů (39 %), do roku 2005 platila hodnota obsahu aromátů max. 42 %, nyní platí max. 35 %.

Zíral jsem na to v němém úžasu a nevěděl, co si počít. Naštěstí tam pro nás novináře, kteří potřebují všechno hezky polopaticky, byly připsány dvě větičky, které výše uvedená šamanská zaříkávadla objasnila:

Uvedené vyšší hodnoty nemají negativní vliv na životnost i provoz vozidel bez katalyzátoru. Dle mého názoru a uvedeného hodnocení jej lze použít pro váš motocykl. S pozdravem Václav Loula, ředitel jakosti, BENZINA s.r.o.

Jupí, to znamená, že můžu iksťo zkusit nastartovat! Hm, jenže ono to hned tak nebude. Jelikož mám dost jasnou, tedy vlastně spíše temnou představu, co bude z výfuku lítat, až to poprvé blafne, pro tento úkon budu muset motocykl vytáhnout z dílny a převézt ho přes celou garáž a vystrčit výfuk ze dveří (sousedi celou zimu čuděj uhlím, tak jim to vrátím i s úroky). Jenže na to, abych motorku odvezl, potřebuje ta motorka kola. Ha. Ta mám od té záležitosti s brzdami sundaná, a navíc jsem už stačil demontovat i zadní tlumič a přední vidle, takže z XT je momentálně jen torzo. Čili velký třesk musím opět odložit. Tenhle projekt, to je věru ukrutná zkouška mojí trpělivosti…


Diskuze k článku

Kanec 19. 5. 2013
Hele jako půlka článku o tom jak jsi vybíral lahev to je fakt už moc velká nuda...

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife