Jan Rameš
vydáno 21. 5. 2013
---------------------
foto: David M. Bodlák
Těžko někoho v roce 1984, kdy byl představen první padík SH, napadlo, že se jeho následovníků prodá v Evropě přes milion kusů
Honda SH je ve skútrovém světě pojmem. Projděte si jakékoli západoevropské větší město a zjistíte, že variátorová přibližovadla, která zde používají všichni od 15 do 100 let věku, se dělí z jedné poloviny na esháčka a z té druhé na vše ostatní. Letos přichází legenda v nové formě.

Vládce evropských metropolí

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_9.jpg
Těžko někoho v roce 1984, kdy byl představen první padík SH, napadlo, že se jeho následovníků prodá v Evropě přes milion kusů. V roce 2001 přišla stopětadvacítka, pak stopadesátka a komerční žně začaly nabírat na obrátkách. Letošní model je další z revolucí v řadě SH a nebojím se říci, že konkurenty zase odkázal do patřičných mezí.

Helma pod sedlo
Že se jedná o esháčko, poznáte na první pohled. Pokud nemáte v hlavě nahraný loňský katalog, ani byste neřekli, že je nové. Maximálně vám přijde, že je skútr takový vyhezkaný, anebo že se podobá Visionu, což je vlastně malý (14“ kola a 110 motor) sourozenec.
Posaz je pořád stejný, prostě „záchodový“. Uzoučká stavba, díky níž se protáhnete všude, dostatek místa pro nohy, jen to sedátko – je docela tvrdé a hlavně, proč je o 14 milimetrů výš? Odpověď nacházím po jeho odklopení: konečně prostor na uložení integrálky! Tohle mě na esháčkách vždycky hrozně štvalo a vlastně mě to štve na všech skútrech se 16“ koly, že do nich nedostanu helmu. Nové SH tento axiom mění. Jelikož mi ale na helmě z boku překáží kecafon a jsem líný ho pořád sundávat, tak ji nakonec celou dobu testování dávám do elegantního kufru, který má esháčko v ceně. Z původního „nic moc“ úložného prostoru tady najednou mám skútr, který má spoustu místa jak pod sedlem, tak disponuje i kufříkem a malou přihrádkou pod řídítky. Tato forma pokroku mi vyhovuje.

S ábéeskem
Na konstrukci rámu a motoru prý bylo podáno 20 patentových přihlášek. Podvozek má jinou geometrii, rozvor je delší, úhel řízení strmější, hmotnost šla o dvě kila dolů i díky novému rámu či lehkým ráfkům. Testované provedení je lehčí „jen“ o jedno kilo, to druhé totiž padlo na příplatkové ABS, na které u stopětadvacítek často nenarazíte. Brzdy nejsou žádné jedovky, ale stroj zastavují spolehlivě.
Ovladatelnost a manévrovatelnost je až absurdně jednoduchá, rejd je „kolem dokola“, lehoučký skútr vodíte městským provozem pouhým pohledem. Osobně mám rád na skútrech malá kolečka, ale kdo jednou absolvoval pražskou Štvanici a ještě ve dvou, ten ví své… Šestnáctky jsou prostě šestnáctky. Zadní tlumiče jsou štelovatelné hned do pěti poloh a skútr uveze až 180 kilo, takže optimální nastavení najde každý.

Za dva litry
Honda použila nový motor eSP, který se od loňska montuje do modelu PCX. Oficiálně to sice nepřiznává, nicméně když porovnáte fotky v řezu, nenajdete rozdíl. Negativem je snížení výkonu skoro o dva koně proti předchozí generaci SH, ovšem krouťák šel dolů jen o půl ňůtnmetříku a maxima jsou dosahována při nižších točkách. A hlavně, tohle je moderně konstruovaný agregát s přesazeným válcem (není v ose nad klikou), vačkami na ložiskách a vůbec velkým důrazem na snížení tření a počtu dílů, kterých je o pětinu méně. Upravené je i chlazení, chladič se přestěhoval na bok motoru.
Motor je příjemný, jak jen moderní malý skútrový agregát může být. Startování přes alternátor je tiché a rychlé, funkce Idling Stop (při zastavení na světlech motor zdechne, startuje na otočení plynem) zlepšuje uživatelský komfort. Jednoválec běží kultivovaně a bez vibrací či mechanických hluků, a navzdory výkonovému deficitu „na papíře“ od nás dostal nálepku statečného bojovníka, když i ve dvou byl do táhlých stoupání schopen obdivuhodných výkonů. Podle techničáku leží maximálka mírně pod stovkou, tachometr dotlačíte v pohodě do tříciferných hodnot.
Když jsme u tachometru, potažmo přehledné přístrojové desky, znervózňoval mě palivoměr. Ručička se ne a ne pohnout. Podle Hondy totiž nový motor žere o půllitr na sto méně, konkrétně 2,1, a v tomhle tiskové oddělení rozhodně nepřehání.

Super cena
Za co nemůže konkurence Hondě přijít na jméno, je cena. Nová esháčka se totiž prodávají za stejné peníze, co stály na konci minulého roku staré modely, základ je stokorunu pod 70tisícovou hranicí! Za ábéesko doplatíte rozumných pět tisíc, 15koňová stopadesátka dodávaná standardně s ABS je za osmdesát. V poměru ceny a užitné hodnoty nová esháčka jen tak něco neporazí.


KONKURENCE
Kymco People GT 125i * Výkon 14,8 k * krouťák neudán * hmotnost 162 kg * cena 81 990 Kč
Malaguti Centro SL 125ie * Výkon 11,6 k@8250 * krouťák 11,1 Nm@7000 * hmotnost 124 kg (bez náplní) * cena 74 900 Kč
Suzuki Sixteen 125 * Výkon 13 k@9000 * krouťák 11,6 Nm@7500 * hmotnost 142 kg * cena 78 900 Kč
Yamaha Xenter 125 * Výkon 12,5 k@7500 * krouťák 11,9 Nm@7250 * hmotnost 142 kg * cena 78 990 Kč

VERDIKT
Honda SH125i
Motor 7/10
Podvozek 7/10
Brzdy 6/10
Praktičnost 8/10
Výkon/Cena 8/10


Technické údaje Honda SH125i zde


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife