Honzis Rameš
vydáno 22. 2. 2013
---------------------
foto: ČMN
S řidičákem B můžete řídit také stopětadvacítkový skútr. Co na to říká legislativa?
Přestože by zpráva „s řidičákem B můžete řídit také stopětadvacítkový skútr“ měla k popisu problematiky stačit, každý, kdo se někdy v životě setkal s jakýmkoli právnickým textem, si jej raději pozorně proštuduje, jestli v něm není nějaká zrada.

Legislativní pohled na řízení 125kových skútrů

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_2.jpg
A tahle novinka vypadá, že v ní zrada není. Najdeme ji v zákoně č. 297/2011 Sb., který aktualizuje náš starý známý zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, paragraf 81, písmeno d), kde se píše, že „řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1“. Do skupiny A1 patří jak tříkolky jakéhokoli objemu, ovšem s výkonem maximálně 15 kW, tak, a to je nejdůležitější, „lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3“. Poměr výkonu a hmotnosti u skútru řešit nemusíme, tomuto limitu se žádný nepřibližuje, a stejně tak těch 11 kW má snad akorát Kymco Downtown. Čili jakákoli stopětadvacítka skútr je váš stroj!

Přestože je vše jasně dáno, občas se člověk zapomene a užuž by koupil něco špatně. Třeba taková Honda Wave a její klony – pozor, tohle geniální přibližovadlo, na kterém jezdí celá Asie, má řazení, i když spojka je automatická! Stejně tak některé skútry, jako třeba Vespa PX, a pokud by se vám náhodou podařilo sehnat unikátní skútr Simson SR 70, který byl u nás rozšířený v padesátkové verzi spolu s motocykly Enduro a Elektronik, máte také smolíka, neboť i zde se normálně řadí. Prostě se nenechte zmást vzhledem, důležitý je ten objem a automat. Což na druhou stranu otevírá cestu elektrickým motocyklům, neboť snad až na americké Brammo žádný z nich převodovku nemá, pouze jeden pevný převod, a tudíž jediným omezením je těch 11 kW. Takže si klidně můžete pořídit enduro Quantya za čtvrt milionu, neboť ta je homologována s 8,5 kilowatty…

Ve spojení s novým pravidlem se objevuje pár jednoduchých otázek, na které jsme se zeptali na ministerstvu dopravy, a získali na ně jednoduché odpovědi:

1) Musím si něco nechat zapsat do řidičáku, abych mohl řídit stopětadvacítkový skútr?
Ne. Kdo má v řidičáku potvrzené písmeno B, ten má oprávnění i na skútr.

2) Zároveň s ŘP skupiny B jsem před lety automaticky dostal řidičák na malou motorku, tehdy se to ještě značilo M, nyní je to zapsáno v kolonce A1 a u ní harmonizační kód 150 (padesátky bez omezení rychlosti). Až si budu vyměňovat řidičák, přijdu o možnost řídit padesátky s řazením?
Ne. Není důvod někomu odebírat již získané oprávnění. Změní se akorát ten harmonizační kód, od 19. ledna se tam píše 79. Čili motorku s motorem do 50 cm3 můžete řídit jakoukoli, od 51 do 125 cm3 musí mít automatickou převodovku.

3) Dělám si řidičák na auto až po 19. lednu, z motorek budu moci řídit akorát cokoli s objemem do 125 cm3 a s automatem?
Ne. Podle dalšího odstavce totiž řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou skupiny T (traktory) opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM. V řidičáku budete mít zaznamenáno nejen B, ale i B1 a AM. Budete tedy moci řídit padesátky s řazením, ovšem s maximální rychlostí omezenou na 45 km/h, nebo cokoli od padesátky do stopětadvacítky s automatem.

4) Dělám řidičák na auto až po 19. lednu, čekají mne v autoškole jako součást kurzu i jízdy na skútru?
Tohle se ještě řeší, nicméně v zákoně to patrně zakotveno nebude.


Diskuze k článku

brambas 24. 2. 2013
na netu koluje info, že honda wave uvádí v techničáku druh převodovky automat, ostatně v novém silničním zákoně se výcvikové motorky bez páčky spojky považují za automat (§90 odst2)

57421 24. 2. 2013
Ano, máte pravdu, Honda Wave má v TP automat a Honda Innova(stejná, starší model) má v TP manuál. Jsou při tom naprosto identické. No a nikdo neví jestli je možno s Bčkem řídit Innovu s manuální převodovkou, která je ale dle nového zákona chápána jako automatická převodovka. (právě díky absenci spojkové páčky). A když to možné bude, tak zase bude problém při řešení s příslušníky policie, kteří se budou dívat pouze do TP.

Quantya 23. 6. 2013
Máme také Quantye - předváděčky - za 70% ceny.

datel 8. 4. 2016
wave má v tp automat uveden chybně a tak by to asi v provozu prošlo, ale neriskoval bych. Innovu řídit nelze a nepomůže ani paragraf pro výcvikové stroje autoškol.

Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Vojtech Ďuriš
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Aspar Racing Team
  • Motorbike 4/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Konica Minolta Honda
  • Vychází časopis Drž stopu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 9:39
Libovečky od Durris Design už jistě znáš! Šeri položil pár otázek přímo Vojtechovi Ďurišovi, vedoucímu celého projektu! Vše najdeš v rozhovoru.

#serimotostories #milujumotorky
Moto.cz
před 3 dny v 9:57
Vzpomínka na poslední závod "Okruhu Stanislava Maliny" v roce 1975 vyplňuje další dílek v mozaice historie silničních závodů minulého století v Československu..
www.moto.cz/.../863-pisek-1975
Motocyklová asociace ČR
před 3 dny v 0:13
Policejní hlídka chtěla zastavit k silniční kontrole motorkáře, kterému předtím radarem naměřila rychlost přes 200 km/hod. Následná honička skončila smrtí motorkáře.
Marek Lichtenberg
před 3 dny v 16:00
0
Úplně zbytečná ztráta života motorkáře, ale otočit se na dálnici do protisměru, to může udělat jenom blbec!
Časopis Motorbike
před 4 dny v 15:40
MOTO ITALIA s.r.o. slaví 20 let zastupování značky Ducati v České republice a chystá jaro plné předváděcích akcí! DUCATI SEASON OPENING otevře sezónu na dealerstvích v sobotu 24. dubna. DUCATI TOUR - 12. ročník seriálu testovacích dnů Ducati. Od konce dubna do začátku června vždy v sobotu.
Ducati Multistrada Experience, 3 dny zaměřené výhradně na Multistrady. Jako bonus tradiční okruhový DUCATI DEN v Mostě.
Všechny příspěvky ...