Mitas Test Ride 2013 v plném nasazení II.

vydáno 16. 8. 2013, text Robert Blazius, foto expedition team

Expedice spojená s testováním pneumatik Mitas pokračuje dle plánu a od středy motorky opět urazily kus cesty. Momentálně se prokousávají albánskou krajinou...

Snídaně z vlastních zásob, měření pneumatik a vyjíždíme po staré národní cestě do severních hor Řecka. Po včerejším horském bláznění jsme zklidnili a vychutnali si nekonečné zatáčky a stoupání, škoda, že kvalita místních silnic není vyšší, ale to už bychom ty gumy tady asi nechali. Parádní horský průsmyk nás alespoň na chvilku schladil, teplota klesla o 12 °C a to fakt pomohlo. Jinak méně než šestatřicet ve stínu jsme ještě neměli. Padáme z výšky 1700 m do města, kde po větším bloudění zastavujeme na odpolední oběd. Gyros a tzaziki byla jasná volba, za dvě hodiny už budeme v Makedonii a přejezd přes další horský průsmyk nám i motorkám dává pořádně zabrat. Na hranicích do Makedonie proběhlo vše na jedničku a konečně tankujeme levněji než 47 Kč za litr paliva. Posledních 100 km do Ohridu je už fakt za trest a největší podíl na dnešní únavě má horko. Kemp jsme nakonec pořídili za příjemná čtyři eura na hlavu a pivko za dvacku (na naše) je taky luxusní záležitost. Večeři jsme zvolili v duchu adventure menu a detailně jsme probrali uplynulý den. V kolik šel spát zbytek týmu, nevím, já to zapíchnul před půlnocí a čekal mě sladký spánek na břehu ohridského jezera.
Že odjedeme hned po osmé do Albánie, jasně vzalo za své. Ranní koupán��, balení, měření gum, prostě dvě hoďky navrch, jen to hvízdlo. Na přechod do Albánie to máme necelých 40 km a uteklo to rozhodně rychleji než nesmyslné čekání na obou stranách hranice.
Pogradec jako první albánské město, Kartolas se až na moderní výstavbu za poslední dva roky nezměnil, bordel a chaos, kam se člověk podívá, ale to už k Albánii prostě patří. Teprve třetí bankomat mi dává místní měnu a jedeme na vyhlášeného ohridského pstruha. Tradiční restaurace nás opětovně nezklamala, nejsem sice moc na ryby, ale tenhle pstruh je absolutní špička. Dál se přesunujeme do města Elbasan, odkud začíná off-roadový speciál směrem na Belquize. A tahle trasa je hotové peklo. Četníci jsou na cestě každých pět kilometrů a rychlost přes pade je hotový nesmysl. Kamiony, traktory, sotva jedoucí mercedesy, to je realita okresní silnice. Velkou odměnou je nám pak odbočka ve směru na Belquize. Nejdřív výjezdy s pevným povrchem a zatáčky, co parádně kloužou. Také začíná prach a měkne podloží, rozestupy mezi motorkama začínají být větší a větší. Tlačí nás čas a kilometry neubývají.
V horách je buřina, a tak měním směr a jedeme do nejbližší vesnice. Cesta, která není ani na mapě, je strašná. Sjíždíme z výšky cca 1500 metrů do údolí a máme tu první pád. Vlastně spíš druhý, včera jsem sundával ve městě motorku z hlavního stojanu a za přihlížení asi 30 lidí, co nám mávali na cestu, jsem ji neudržel a fláknul s ní o zem. Ale zpět k našemu sjezdu, přední kola se boří do štěrku a brzdy dělají, jako by nebyly k dispozici, ruce, nohy, záda, všechno nás bolí, ale jsme štastní, že už jsme mimo silnici. Mirek si užívá všech louží a vypadá, jako by se vrátil z bahenních lázní. Vesnice je už na dohled a máme další pád. KTM jde k zemi a pod plným plynem způsobuje zadní kolo smrtící kamennou smršť. Je jasné, že i přes bouřku už do vesnice stihneme dojet, když v tom dělám drobnou navigační chybu a v tom nejblbějším místě nutím kluky otočit jejich stroje. Všechno ale klaplo a po krátkém výjezdu máme v prudkém stoupání levou otočku a další pád. S drobnou pomocí je motorka zpátky ve svislé poloze, ale už nechytá. Nemáme proud. Zapnutá světla, mlhovky, nabíječka na telefon a větrák od chladiče si při dlouhém sjezdu skoro na volnoběch vybralo svou daň. Jedu do vesnice pro kabely a za necelých 40 minut už motor zase blafe. Vyndavám pojistku od světel a vše bude zase v poho. Přemýšlíme, kam dáme stany a kde přečkáme noc, záhy ale dostáváme nabídku přespat v penzionu. Dobrá cena 10 eur na hlavu hovoří za vše. Pan majitel nás zve na večeři, a tak se díky několika desítkám piv, dvěma litrům rakije a zbytku naší slivovice protáhla do dvou do rána. I poznání nových mezilidských vztahů patří nepochybně k testování. Ráno odpovídá době, kdy jsme šli spát. Tradiční měření, doplnění paliva jako v Africe z jednoho stojanu napájeného z generátoru a čeká nás další obtížný off-road. V horách se opět bouří jako večer, a tak opětně dělám drobný úhybný manévr. Trpí úplně vše, pneumatiky, motorky a hlavně my. Po třech hodinách jízdy jsme kousek od hlavního města Tirany. Nenecháme si ujít parádní vyhlídku a dvě hodiny jsou zase pryč. Průjezd Tiranou je za trest, zácpa, špatné silnice, barvy na semaforu jsou pouze informativní... Vysoká teplota s námi dělá divy, teploměry motorek jsou nadoraz a výjezd z města ne a ne najít. Nálada nic moc, a tak chci klukům udělat radost a zahýbám k moři. Necelé dvě hodiny jízdy a našel jsem zapomenutou pláž v zátoce s jedním bufetem. Slunce zapadá kýčovitě nad mořem a vychutnáváme si pěkné vlny a příjemný vítr. Zítra nás čeká výlet na lodi k majáku, který nám nabídl místní příznivec motocyklů. Má sice lítačku, ale to mu promíjíme, a dokonce se mezitím stačil stavit ještě doma, aby nám přivezl k večeři cufty a pečené maso, nevídaná to pohostinnost.
Za tým A Robert Blazius


Přečtěte si také

Mitas Test Ride 2013 v plném nasazení I.  14. 8. 2013   komentáře: 1
Mitas Test Ride 2013 odstartoval!  9. 8. 2013  
Mitas Test Ride 2013 v plném nasazení III.  20. 8. 2013  
Mitas Test Ride 2013 IV.  2. 9. 2013  
Mitas Test Ride 2013 V.  27. 9. 2013  

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2024
  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024

Příspěvky motorkářů