Mitas Test Ride 2013 v plném nasazení II.
vydáno 16. 8. 2013, text Robert Blazius, foto expedition team
Expedice spojená s testováním pneumatik Mitas pokračuje dle plánu a od středy motorky opět urazily kus cesty. Momentálně se prokousávají albánskou krajinou...
Snídaně z vlastních zásob, měření pneumatik a vyjíždíme po staré národní cestě do severních hor Řecka. Po včerejším horském bláznění jsme zklidnili a vychutnali si nekonečné zatáčky a stoupání, škoda, že kvalita místních silnic není vyšší, ale to už bychom ty gumy tady asi nechali. Parádní horský průsmyk nás alespoň na chvilku schladil, teplota klesla o 12 °C a to fakt pomohlo. Jinak méně než šestatřicet ve stínu jsme ještě neměli. Padáme z výšky 1700 m do města, kde po větším bloudění zastavujeme na odpolední oběd. Gyros a tzaziki byla jasná volba, za dvě hodiny už budeme v Makedonii a přejezd přes další horský průsmyk nám i motorkám dává pořádně zabrat. Na hranicích do Makedonie proběhlo vše na jedničku a konečně tankujeme levněji než 47 Kč za litr paliva. Posledních 100 km do Ohridu je už fakt za trest a největší podíl na dnešní únavě má horko. Kemp jsme nakonec pořídili za příjemná čtyři eura na hlavu a pivko za dvacku (na naše) je taky luxusní záležitost. Večeři jsme zvolili v duchu adventure menu a detailně jsme probrali uplynulý den. V kolik šel spát zbytek týmu, nevím, já to zapíchnul před půlnocí a čekal mě sladký spánek na břehu ohridského jezera.
Že odjedeme hned po osmé do Albánie, jasně vzalo za své. Ranní koupání, balení, měření gum, prostě dvě hoďky navrch, jen to hvízdlo. Na přechod do Albánie to máme necelých 40 km a uteklo to rozhodně rychleji než nesmyslné čekání na obou stranách hranice.
Pogradec jako první albánské město, Kartolas se až na moderní výstavbu za poslední dva roky nezměnil, bordel a chaos, kam se člověk podívá, ale to už k Albánii prostě patří. Teprve třetí bankomat mi dává místní měnu a jedeme na vyhlášeného ohridského pstruha. Tradiční restaurace nás opětovně nezklamala, nejsem sice moc na ryby, ale tenhle pstruh je absolutní špička. Dál se přesunujeme do města Elbasan, odkud začíná off-roadový speciál směrem na Belquize. A tahle trasa je hotové peklo. Četníci jsou na cestě každých pět kilometrů a rychlost přes pade je hotový nesmysl. Kamiony, traktory, sotva jedoucí mercedesy, to je realita okresní silnice. Velkou odměnou je nám pak odbočka ve směru na Belquize. Nejdřív výjezdy s pevným povrchem a zatáčky, co parádně kloužou. Také začíná prach a měkne podloží, rozestupy mezi motorkama začínají být větší a větší. Tlačí nás čas a kilometry neubývají.
V horách je buřina, a tak měním směr a jedeme do nejbližší vesnice. Cesta, která není ani na mapě, je strašná. Sjíždíme z výšky cca 1500 metrů do údolí a máme tu první pád. Vlastně spíš druhý, včera jsem sundával ve městě motorku z hlavního stojanu a za přihlížení asi 30 lidí, co nám mávali na cestu, jsem ji neudržel a fláknul s ní o zem. Ale zpět k našemu sjezdu, přední kola se boří do štěrku a brzdy dělají, jako by nebyly k dispozici, ruce, nohy, záda, všechno nás bolí, ale jsme štastní, že už jsme mimo silnici. Mirek si užívá všech louží a vypadá, jako by se vrátil z bahenních lázní. Vesnice je už na dohled a máme další pád. KTM jde k zemi a pod plným plynem způsobuje zadní kolo smrtící kamennou smršť. Je jasné, že i přes bouřku už do vesnice stihneme dojet, když v tom dělám drobnou navigační chybu a v tom nejblbějším místě nutím kluky otočit jejich stroje. Všechno ale klaplo a po krátkém výjezdu máme v prudkém stoupání levou otočku a další pád. S drobnou pomocí je motorka zpátky ve svislé poloze, ale už nechytá. Nemáme proud. Zapnutá světla, mlhovky, nabíječka na telefon a větrák od chladiče si při dlouhém sjezdu skoro na volnoběch vybralo svou daň. Jedu do vesnice pro kabely a za necelých 40 minut už motor zase blafe. Vyndavám pojistku od světel a vše bude zase v poho. Přemýšlíme, kam dáme stany a kde přečkáme noc, záhy ale dostáváme nabídku přespat v penzionu. Dobrá cena 10 eur na hlavu hovoří za vše. Pan majitel nás zve na večeři, a tak se díky několika desítkám piv, dvěma litrům rakije a zbytku naší slivovice protáhla do dvou do rána. I poznání nových mezilidských vztahů patří nepochybně k testování. Ráno odpovídá době, kdy jsme šli spát. Tradiční měření, doplnění paliva jako v Africe z jednoho stojanu napájeného z generátoru a čeká nás další obtížný off-road. V horách se opět bouří jako večer, a tak opětně dělám drobný úhybný manévr. Trpí úplně vše, pneumatiky, motorky a hlavně my. Po třech hodinách jízdy jsme kousek od hlavního města Tirany. Nenecháme si ujít parádní vyhlídku a dvě hodiny jsou zase pryč. Průjezd Tiranou je za trest, zácpa, špatné silnice, barvy na semaforu jsou pouze informativní... Vysoká teplota s námi dělá divy, teploměry motorek jsou nadoraz a výjezd z města ne a ne najít. Nálada nic moc, a tak chci klukům udělat radost a zahýbám k moři. Necelé dvě hodiny jízdy a našel jsem zapomenutou pláž v zátoce s jedním bufetem. Slunce zapadá kýčovitě nad mořem a vychutnáváme si pěkné vlny a příjemný vítr. Zítra nás čeká výlet na lodi k majáku, který nám nabídl místní příznivec motocyklů. Má sice lítačku, ale to mu promíjíme, a dokonce se mezitím stačil stavit ještě doma, aby nám přivezl k večeři cufty a pečené maso, nevídaná to pohostinnost.
Za tým A Robert Blazius
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...