Rozhovor s Benem Spiesem

vydáno 22. 2. 2011, text mc, foto Yamaha

Nováčkem v sedle tovární Yamahy bude Američan Ben Spies, mnohými označován za černého koně letošního MotoGP.

Rok 2010 pro tebe znamenal titul „Nováčka roku“, jaký tedy pro tebe byl premiérový rok v MotoGP?

Byl to dobrý rok, během kterého jsem se hodně naučil. Byl to jednoznačně nejtěžší rok v mé celé kariéře, ale i rok, kdy jsem se toho opravdu během jedné sezony nejvíce naučil. MotoGP je závodní elita. Naučil jsem se mnoho nových okruhů, naučil jsem se pracovat s novým týmem, prostě bylo toho hodně, co mi ten rok dal. V jeho středu jsme udělali velký pokrok a v práci jsme pokračovali až do konce sezony. Přišlo druhé místo v závodě, vítězství v kvalifikaci a další pódium. Nakonec mi to vyneslo tovární motorku, takže to byl skvělý rok.


Ano, díky tomuto úspěchu jsi se dostal do Yamaha Factory. Jak se cítíš coby člen nejlepšího týmu posledních sezón?

Hodně lidí by si myslelo, že na mne bude vyvíjen obrovský tlak, ale musím přiznat, že momentálně žádný tlak nepociťuji. Vloni jsem potřeboval ukázat něco, co jsem musel. Nyní jsem v továrním týmu a cítím, že všechna ta loňská dřina k něčemu byla, že jsem si tohle místo zasloužil. Nyní mám za zády fantastický tým a obrovskou továrnu, musím pokračovat v práci na sto procent. Mám vynikající motorku, v týmu mám kolegu mistra světa, takže mám to nejlepší, co můžu pro závodění mít. Tohle byl ten poslední krok, co můžeš pro úspěch udělat, nyní je již pouze jeden poslední krok v absolutní kariéře, a to je vyhrát závod MotoGP a pak vyhrát titul mistra světa MotoGP. Věřím, že to není nemožné.


Letos to pro tebe bude třetí rok s Yamahou. Je rok padesátiletého výročí závodění Yamahy, jak se cítíš coby součást „Yamaha Family“?

Samozřejmě, být součástí této rodiny je fantastická věc. Jsem zde tři roky a to je vynikající. Skvěle mě přivítali hned během prvního roku a já jsem pyšný na to, že jsem pro ně mohl vyhrát první titul v superbike. Dostat se do továrního týmu v roce padesátiletého výročí je pro mne pocta. Bude to hodně zvláštní rok, kdy budu týmovým kolegou mistra světa.


Jak se cítíš na novém modelu YZR M1?

Dobře. Měli jsme první tři dny k tomu, abychom se s ním seznámili. Máme ale ještě hodně materiálu k testování, navíc další dostaneme i v Kataru. V roce 2012 přijde změna na motocykly 1000cc a s tím souvisí již i změny na letošních motorkách. Některé stroje ovšem již vývojem neprocházejí, ale Yamaha na svém stroji změny udělala a my doufáme, že to bude k lepšímu.


Již jsi to naznačil, ale přesto, podělit se o průběhu práce v boxech s úřadujícím mistrem světa musí být skvělé...

Jasně, Jorge je nejrychlejší chlapec na světě. Ty se z toho musíš poučit, nebo se toho bát. Je to hodně věcí, které se při testech a závodění dozvím sám a které si sám připravím, ale je tu i mnoho věcí, které bych se rád dozvěděl od Jorgeho, a to nejen ohledně jízdy na motorce. Mohu s jasným svědomím říci, že není nikdo jiný, s kým bych chtěl být v boxu než nejrychlejší člověk.


Premiérový rok jsi strávil učením, jaké jsou tvé cíle do letošního roku?

Nemůžeš do toho skočit a říct, že se chystáš už letos získat titul mistra světa, na to je ještě brzy. Je to přece jen naše druhá sezona. Na konci roku 2010 jsem skončil šestý a vždy se chci další rok zlepšit. Realistický cíl je pro mne bojovat o vítězství a pódia v závodech. V MotoGP obvykle vidíš jednoho chlapce, který jde za vítězstvím a pak několik dalších, kteří bojují o pódium. Já chci být v téhle bitvě každý víkend a někdy chci vyhrát závod. Jasně, chci se stát mistrem světa, to je cíl každého, ale momentálně chci bojovat o pódium a být v pětce nejlepších v každém závodě. To je můj současný cíl. Pokud bude možné vyhrát závod, půjdu do toho, a doufám, že těch možností bude několik.


V týmu máš několik starých tváří, ale i několik nováčků. Jak na tebe zapůsobila práce týmu během prvního testu před dvěma týdny?

Dobře. Byl to to první test, kdy jsem pracoval s tímto týmem. Tohle je můj první rok, kdy pracuji s datarecordistou, který předtím pracoval pro Valentina. On tuhle motorku zná dokonale. S šéfem týmu a hlavním technikem jsem několik posledních let, takže s nimi se znám dobře. S několika mechaniky jsem pracoval buď v superbicích nebo při mých divokých kartách v MotoGP, ale i při závodění v AMA. Navíc boss týmu Massimo Meregalli byl mým šéfem v superbike a pomohl mi vyhrát titul.


Co máš v plánu během testu v Sepangu?

Při posledním testu jsme zde pracovali na několika klíčových elementech, tentokrát se budeme věnovat nastavení motorky a pokusit se z ní dostat nějaký rychlejší čas. Také chceme udělat nějaké simulace závodů, abychom poznali, jak se motorka chová po několika kolech. Bojujeme trochu s elektronikou, takže i na tom chceme zapracovat. Naposledy jsme si zde řekli, jaký materiál budeme letos používat, nyní se ho musíme pokusit připravit na start sezony.


Máš něco pro fanoušky Yamahy?

Myslím, že Yamaha je obrovský tým, navíc je zde ten rok s výročím, takže by to měla být velkolepá sezona. Hodně lidí se na nás těší a přijedou se podívat.


Co říkáš na letošní zbarvení motorek továrního týmu Yamahy?

Myslím, že je pěkné, mám rád tyhle oficiální barvy, navíc doplněné o motto padesátého výročí. Motorky vypadají velmi profesionálně. Je to velmi jedinečné a hlavně je to klasika. Libí se mi tento styl.


Co si myslíš o letošní sezoně v podání Jorgeho?

Myslím, že to může opět vyhrát. To je chlapec, který když si nasadí helmu, tak myslí pouze na jedno. Na dráze je velmi vyspělý a my to vidíme. Má výbornou rychlost a ví, jak jí využívat. Když potřebuje zrychlit, tak to prostě udělá. Myslím, že může být opět hodně vysoko, přesněji, pokud bude chtít kdokoliv vyhrát titul, musí nejprve porazit jeho.




Diskuze k článku


Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife