John McGuinness na elektromotocyklu úspěšný
vydáno 24. 7. 2014, text Prochy, web, foto Web
Legendární John McGuinness v sedle elektromotocyklu Mugen Shinden San vyhrál svoji třídu na letošní Tourist Trophy a posunul rekord na průměrnou rychlost na jedno kolo.
S motocyklem poháněným elektromotorem dokázal John McGuinness závod na jedno kolo vyhrát s více než dvacetisekundovým náskokem a získat tak svůj jednadvacátý triumf na TT. Je druhým nejúspěšnějším jezdcem historie po Joey Dunlopovi, jenž na TT slavil vítězství šestadvacetkrát.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_15745O54000O737644O33O59393965ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_15745O54000O737673O33O59396300ONO04507O0854.jpg)
Mugen svému motocyklu věřil na zdolání hranice průměrné rychlosti na kolo na okruhu Snaefell Mountain Course, která pro e-biky činila 110 mil za hodinu (jejich vlastním cílem bylo 115 mph). Nakonec byl cíl splněn: za řídítka usedl John McGuinness a s mašinou Shinden San tuto třídu vyhrál. Navíc posunul rekord na hranici 117,37 míle za hodinu. Jen pro srovnání – superbikový rekord z roku 2013 činí 131,67 mph. Pro rok 2014 vzrostl výkon třífázového motoru o rovných 10 koní na maximálních 134. Točivý moment je víc než slušných 220 Nm. Shinden San váží 240 kilogramů, jenže právě hmotnost je hlavní slabinou současných elektromotorek.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O737702O33O68200183ONO04507O0854.jpg)
Na vývoji motoru se podílela zkušená firma Mission Motors, kolik úprav udělal Mugen a jestli vůbec nějaké, se ale neví. Ředitel Mission Motors k tomuto tématu vydal následující prohlášení: „Představujeme vám některé nové technologie pro závodní motocykly Mugen Shinden San. Naši inženýři pracovali po boku týmu Mugen a učili se z jejich dat. Pro závod Isle of Man TT 2014 jsme byli součástí vývoje nového produktu, který opravdu posouvá hranice elektrických motocyklů, jak na závodní dráze, tak mimo ni.“
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O737731O33O68202864ONO04507O0854.jpg)