Tygr bude sportovat

vydáno 1. 2. 2013, text jr, foto Triumph

Britský Triumph se dostal do patové situace: nabízí Tigera ve formě svižné osmistovky, velkou těžkou dvanáctistovku, a mezi nimi trochu opuštěnou 1050. Co s ní, když do starého železa ještě nepatří? A tak vznikl Tiger Sport, představený na bruselském autosalonu.

Byl to vážně nesmysl, mít tři stejné stroje v tak malém rozestupu. Ačkoli moment, deset-padesátka sice nesla jméno Tiger, jenže svým zaměřením se od sourozenců vlastně dost lišila. Přišla na svět jako první a byla od začátku určena na svižné cestování po asfaltu. To jak osmistovka, tak dvanáctistovka jsou čisté adventure biky a ve verzích XC obzvláště.

Na Tigera 1050 se kvůli novějším modelům začalo zapomínat – byl tu tak nějak pořád a pořád stejný. Jenže značka si dobře uvědomovala, jaký pro ni měl význam a jaký má ještě potenciál. A tak když už si konečně inženýři v tom modelovém kalupu, jaký teď mají (Trophy, nové Street Triply a Daytony, velký Tiger…), konečně vyšetřili čas na údržbu deset-padesátky, vzali to pěkně od podlahy a udělali z ní nový bajk, který nazvali Tiger Sport. Ve zkratce se dá říci, že zdůraznili Tygrovo sportovní nadání, rozvinuli jeho talent.


Sportovní nejen názvem

Tiger 1050 bývala nesmírně zajímavá motorka pro cestovatele, kteří potřebovali komfort na dlouhý přesun někam, kde se chtěli vyřádit. Tohle nikdy nebyla motorka pro expedici do Mongolska, ale na prodloužené výlety v Alpách, kam jste dorazili do kempu, shodili bagáž a dva dny si nalehko užívali zatáčkové nirvány. Pro tyhle účely je teď Tiger Sport ještě vylepšený.

Největším designérským uměním je inovovat motorku tak, že si zákazník řekne, že vlastně neví, v čem je jiná, ale jiná je a hezčí. To se u Sportu podařilo – jiné přední světlo, podsedlák, boční panely, klín pod motorem a vylepšené plexi nebijí do očí, ale přidávají na dynamice a lehkosti.

Nejviditelnější změna se týká zavěšení zadního kola, kde se objevila parádní jednoramenná kývačka. Ruku v ruce s touhle změnou jdou logicky jiné ráfky, na nichž se z prvovýroby budou objevovat u nás v redakci velice oblíbené sportovně cestovní Pirellky Angel ve své nejnovější verzi GT. Když už koukáme na kola, všimneme si, že brzdová soustava s radiálně montovanými čtyřpístky Nissin zůstala stejná, ovšem nevidíme, že ABS dostalo nový modulátor s vylepšeným chováním.

Také další z neviditelných změn se týkají podvozku, neboť jen u kyvky nezůstalo. Už tak ostrá Tigerova geometrie má ještě postavenější přední vidlici v úhlu 22,8 stupně (dříve 23,2), což je kompenzováno o chlup delší stopou (88,7 mm namísto 87,7, ale stejně je to jak u stopětadvacítky) a rozvorem prodlouženým o 27 mm na 1537. Odpružení bylo celé přenastaveno, jsou tady jiné pružiny i ventily, to aby byl podvozek citlivější a měl více rezerv pro plné zatížení bagáží a spolujezdcem. Pro to se hodí i nový silnější podsedlový rám, dovolující montáž větších kufrů.


Sedlo dolů, koně vzhůru

Jiný podsedlák má ještě druhý efekt, a sice snížení výšky sedla o pět milimetrů na 830. Sedátko je navíc vepředu zúžené, takže i menší piloti dobře dosáhnou na zem (to byla v případě Tigeru 1050 s jeho vysokým těžištěm vždycky velká hra), navíc je delší, takže nabízí víc místa i dlouhánům, a ve spojení s nižšími a blíže k řidiči orientovanými řídítky (nyní z nich můžete přepínat funkce přístrojové desky) podporuje sportovní charakter novinky. Také sezení spolujezdce je níže, manželka za vámi už nebude tak vyčnívat, bude se jí lépe nasedat a potěší ji také nová madla.

Že sedí na novém modelu, to pilot pozná bezpečně i tehdy, když začne brát za plyn. Starý Tiger rozhodně nebyl žádný lenochod a jeho tříválcová charakteristika „pořád síly dost“ si o vylepšení ani neříkala, nicméně inženýři začali vymýšlet a zkoušet a jejich snažení (jiný výfuk, úpravy sání) bylo korunováno více než 10% nárůstem síly, když Tiger Sport si do kolonky „výkon v koních“ může napsat číslici 125! Těch je dosahováno při 9400 otáčkách, ovšem točivý moment, jehož maximum se z 98 newtonmetrů vyšplhalo na 104, vrcholí už v nizoučkých 4300, což prozrazuje prakticky plochou krouťákovou křivku a lineární nárůst výkonu. A nemusí vás mrzet, že hmotnost stoupla o sedm kilo na 235 i s plnou 20litrovou bandaskou. Dynamika totiž bude ještě lepší, převodovka má vylepšené řazení a na zadní rozetě přibyl zoubek pro lepší akceleraci, přesto má být spotřeba paliva o nějakých sedm procent nižší.

Cena nového Triumphu Tiger Sport byla stanovena na 11 440 eur, čili zhruba 300 tisíc korun.



Diskuze k článku


Přečtěte si také

EICMA Triumph: další generace Daytony  14. 11. 2012  
INTERMOT Triumph: překvapení jménem Street Triple  3. 10. 2012  
Nový Triumph Trophy odhalen  25. 6. 2012  

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife