EICMA 2013: Vodník RT a nahatý superbike u BMW

vydáno 6. 11. 2013, text Honzis, foto BMW

Velkého dobrodruha R 1200 GS Adventure, elektrický maxiskútr C evolution i stylovku R nineT už BMW představilo dříve, do Milána však Němci nepřijeli s prázdnou.

R 1200 RT

První ze dvou dopředu avizovaných novinek je legendární erťák s více než 35letou historií, který pro příští rok dostane ten nový motor s kapalinovým chlazením, jaký mělo letos GS. Ovšem nový boxer je jen jedním z mnoha vylepšení, jimiž tento stroj chce zvednout laťku v segmentu cestovních mastodontů s lehkým sportovním nádechem pořádně vysoko.

Nicméně, začít můžeme klidně tím motorem. Parametry 125 koní při 7750 a 125 newtonmetrů při 6500 otáčkách zůstaly zachovány, ovšem proti géesu má erťák těžší kliku i altík, což zklidňuje chod motoru, stejně jako delší sekundární převod zvyšuje komfort při dálkových cestách.

Elektronický plyn umožňuje použít různé motorové módy, ve standardu jsou dva, Road a Rain, spojené s kontrolou trakce ASC, za příplatek si můžete pořídit rozšířený balíček obsahující ještě mód Dynamic, který ocení sportovně založení řidiči, a funkci Hill Start Control. To je úplně nová vychytávka, kdy vám při její aktivaci automaticky působí při zastavení tlak v zadním brzdovém okruhu, dokud se nechcete znovu rozjet. Ono když stojíte (třeba v Česku na semaforech, když opravují silnici a pouští se jedním směrem) v příkrém kopci s plně naloženou motorkou včetně neposedné spolujezdkyně, tak si občas říkáte, že by se nějaká ruční brzda jako v autě hodila…

Elektronický plyn nabízí ještě jednu výhodu – vzhledem k tomu, že ho ovládá elektronický mozek, dokáže měnit zatížení motoru při řazení. Že to zní složitě? Chceme tím jen říct, že ertéčko jako prvná bávo dostává tzv. Gear Shift Assistant Pro (samozřejmě za příplatek), což je něco jako známý quickshifter, ovšem tahle vychytávka dokáže pomoci i při podřazování, takže odteď už budete zvládat většinu řadicích úkonů zcela bez nutnosti používat spojkovou páčku! Nefunguje to samozřejmě vždy a všude, má to své zákonitosti a nejedná se o závodní cajk, nýbrž o věcičku, která má cestovatelům při dlouhých kilometrech usnadnit život, ale zní to každopádně velice zajímavě.

Podvozek je řešený obdobně jako na novém GS, čili oproti předchozím modelům, které měly na motoru uchycený přední pomocný rám pro Telelever a dozadu vyčníval rám podsedlový, má nové RT normální trubkový rám od hlavy řízení k čepu kyvky. Motorka se tak při jízdě zpevnila a získala na stabilitě, což ve spojení se sníženým těžištěm mělo výborný dopad na ovladatelnost, která už u starého modelu byla překvapivě snadná.

Přední zavěšení Telelever a zadní Paralever, nyní s lépe krytým spodkem kolem tlumiče, jsou klasika BMW a rozhodně se na nich nic měnit asi dlouho nebude, novinkou je semiaktivní, elektronicky nastavitelné odpružení Dynamic ESA. Proti „statickému“ systému ESA používanému doposud řídicí jednotka podvozku neustále vyhodnocuje pohyby obou závěsů, na poradu si bere ještě elektronický mozek motoru, a průběžně nastavuje úroveň tlumení podle aktuálních podmínek.

Z vnitřku se dostáváme ven. Nevím, jak to v tom Mnichově dělají, ale stejně jako u nového GS poznáte na první pohled, co to je za motorku, i u RT jste doma hned. Přitom je design úplně nový, nezůstal plastík stejný, ale prostě hned víte, že máte před sebou RT. Designéři se vám to přitom pokusili ztížit čumákem ve stylu šestiválcových K 1600 GT/GTL. Škoda jen, že světlo nemá tu bezvadnou funkci automatického udržování výšky při jakékoli zátěži a hlavně že nesvítí do zatáčky jako u káček. Ovšem parádní ledkové denní svícení naštěstí zůstalo.

Více než na krásných plastech ale u cestovní motorky záleží na komfortu. A i v této oblasti by měl být starý model překonán. Elektricky ovládané plexi je prý nejtišší v celé historii BMW Motorrad, navíc má paměťovou funkci, takže při vypnutí klíčku sjede dolů a po zapnutí se zase vrátí do původní polohy. Přestože jsou zpětná zrcátka menší, jejich upravené umístění naopak rozšířilo zorný úhel, a navíc jsou poprvé v historii RT sklopná. Ergonomický trojúhelník řídítka-sedlo-stupačky zůstal stejný, ovšem celý se posunul o 20 mm níže, takže teď dosáhnou na zem i prckové (výška sedla 805-825 mm), a jelikož šlo stejně tak dolů i sedátko spolujezdce, mělo by nalodění posádky probíhat v méně vypjaté atmosféře. Samozřejmě katalog doplňků obsahuje ještě několik dalších sedel různých výšek…

Aby se řidič při dlouhých přesunech nenudil, má k dispozici hodně vybavenou přístrojovou desku, kde analogovému tachometru a otáčkoměru sekunduje 5,7palcový TFT displej (opět řešení známé z K 1600), který dokonce může být nakloněn do dvou poloh, aby na něj dobře viděli malí i velcí. Jeho funkce se ovládají otočným prstencem na levém řídítku, a vzhledem k tomu, že už ve standardu je palubní počítač Pro, má pilot o zábavu vystaráno.

Na dlouhých cestách vám samozřejmě jen funkce palubního počítače k ukrácení času nestačí, a tak je dobré si ertéčko objednat i s navigací a audio aparaturou. A když už v tom budete, přihoďte rovnou i centrální zamykání všech úložných prostorů, odpadne vám neustálé běhání kolem motorky a ujišťování se, jestli jste vážně všechno zamknuli…


S 1000 R

Druhá novinka se od té první asi víc lišit nemůže. Pokud máte dojem, že nám v názvu motorky vypadlo jedno R a že se jedná o další generaci mega úspěšného superbiku, jste vedle jak ta jedle. Nebo minimálně jako smrček, protože se jedná o další verzi, nikoli generaci mega úspěšného superbiku.

Zároveň s jedním erkem motorka přišla o kapotáž a hle, před námi se v celé své zlověstné kráse vyjímá dlouho očekávaný agresivní naháč. Vůbec se nám letos nějak roztrhl pytel s těmito stroji, Monster má superbikový 135koňový motor, je nový litrový Zed se 142 kobylami, a nad všechny vyčnívá šílený oranžový Super Duke R se 180hlavým stádem plnokrevníků. Ovšem S 1000 R se svými parametry 160 koní/112 newtonmetrů na 207 kilo živé váhy mu bude chtít opravdu hodně znepříjemnit život.

Co je tedy nového, kromě absence kapot a namontovaných jednodílných bezhrazdových řídítek? Motor byl sice seškrcen na vrchu, ale zároveň také posílen vespodu, což zní už skoro děsivě. Až do 7500 otáček totiž naháč disponuje krouťákem vyšším o 10 Nm, než má superbike! Ono seškrcení totiž neproběhlo jen elektronickým „uříznutím“ vršku, nýbrž motor dostal upravené sací kanály a hlavně jiné vačky.

V základu přichází erko se dvěma motorovými módy Rain a Road, které mají kromě reakce na plyn a maximálního výkonu přiřazeny různé úrovně zásahu Race ABS a protiprokluzu ASC. Že vám tahle zkratka ve spojení s touhle motorkou nesedí? Není divu, jde totiž o jednoduchý protiprokluz, ta vychytaná okruhová Dynamic Traction Control je za příplatek a obsahuje i další dva módy Dynamic a Dynamic Pro.

Rám má trochu upravenou geometrii, vhodnou pro nahaté silniční motorky. Odpružení je samozřejmě plně nastavitelné, za příplatek si dokonce můžete pořídit poloaktivní elektronicky štelovatelné tlumiče DDC, jimiž disponuje i brutální raketa HP4! Ze světa závodních strojů pochází také příplatkový quickshifter, který si můžete sami naladit podle svého gusta.




Diskuze k článku

Nikita 6. 11. 2013
Mě tedy přijde spíš děsivě šeredný ! A ty barvy! Jediná ucházející je bílá, jinak barva vyšisované červené Felície a modrých tepláků určitě na atraktivitě modelu nepřidají. Rozhodně to moc velká konkurence pro SuperDuke nebude.

Nikita 6. 11. 2013
Viděno na místě.

Přečtěte si také

EICMA 2013: Honda má 13 novinek!  5. 11. 2013  
EICMA 2013: Yamaha MT-07!  5. 11. 2013  
EICMA 2013 obrazem  7. 11. 2013  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů