EICMA BMW: Adventura ze superbiku
vydáno 5. 11. 2014, text Jan Rameš, foto BMW
Němci si do Milána schovali dvě novinky: inovovaného malého naháče F 800 R a hlavně očekávaný adventure sports bike S 1000 XR.
S 1000 XR
Superbike pro ty, kdo se neradi hrbí. Jinak se XR nazvat nedá. Pro adventuristy má BMW své legendární R 1200 GS, ovšem XR je postaveno na základě superbiků S 1000 RR a HP4 a supernaháče S 1000 R. Čtyřválec je naladěný na 160 koní při astronomických 11 tisících otáčkách, přičemž motorka s plnou nádrží váží pouhých 228 kg. Zrychlení z nuly na sto za 3,1 vteřiny vypovídá o tom, co je XR vlastně zač.



Kola jsou sedmnáctipalcová, odpružení má jen trochu delší zdvihy než silničáky a může být na přání doplněno o semiaktivní tlumiče Dynamic ESA. Samozřejmostí u BMW je rozsáhlá elektronická výbava od několika motorových režimů přes dvě kontroly trakce a rychlořazení nahoru/dolů až po „zatáčecí“ ABS.

F 800 R
Nahatá dvouválcová osmistovka je od svého předchůdce na první pohled rozeznatelná podle specifického předního světlometu, pryč jsou dvě šilhající oči. Výkon se zvedl na 90 koní, upravena byla převodovka.



Jiná je ergonomie, sedlo putovalo níž a měnila se řídítka. Zásahy proběhly i na podvozku, vpředu najdeme USD vidlici a radiálně uchycené brzdové třmeny. ABS je v základu, protiprokluz ASC a elektronicky štelovatelné tlumení ESA pořídíte za příplatek.







