Skútrocykl
vydáno 16. 12. 2014, text Jan Rameš, foto David M. Bodlák
V ČMN 25, které vyšly 11. prosince, jsme přinesli test letošní Hondy Integra, která přichází s mnoha drobnými vylepšeními. Ovšem Integra není prvním a jediným strojem, který v sobě spojuje vlastnosti motocyklu a skútru.
Kombinace praktičnosti a městského naturelu skútru s pevností podvozku a výkonu motoru jako na běžném motocyklu nedává spát konstruktérům (no, možná spíš "product managerům") po celém světě. Aprilia již nějakých sedm let nabízí model Mana 850, což je sice na první pohled nahatý motocykl, ovšem místo nádrže má praktický úložný prostor a jako pohon slouží 75koňová V2 s variátorem. Ten můžete používat jak v plně automatickém módu, kdy je změna převodu klasicky variátorovsky plynulá, anebo čudlíčky na řídítku vybírat ze sedmi pevných převodových poměrů. Časem přibyla i praktická varianta s polokapotáží.
Aprilia 850 Mana
Aprilia 850 Mana GT
Gilera GP 800
Model SRV 850, rovněž od Aprilie (dříve prodávaný pod názvem Gilera GP 800), je potom naopak vlastně skútr s identickým motorem, jenž navíc funguje bez možnosti volby rychlostí. Jenže stejně jako na Maně je tady klasická motorková zadní kyvka a sekundární převod řetězem, a svým charakterem má k motocyklu opravdu velmi blízko.
Aprilia SRV 850
Zajímavým počinem svého času byla Yuki V3. Od Číňanů to byl velmi inovátorský počin, skútrová technika v zakrytovaném motocyklu cruiserového charakteru. S podobnou filozofií, byť nešlo o cruiser, nýbrž o sportovního naháče, vznikla v roce 2000 i Gilera DNA.
Yuki V3
Gilera DNA
Honda CTX700
Největším hráčem na poli „skútrocyklů“ je však pořád Honda. Ta v roce 2006 přišla s naprosto šokujícím strojem, nazvaným DN-01. Sedmnáctipalcová kola a pevný podvozek ukazovaly na naháče, nízké sedlo a posaz na cruiser či skútr, k pohonu sloužil dvouválec z Transalpa, vybavený automatickou hydraulickou (! ) převodovkou s možností manuálního řazení, a celé to bylo zabaleno do velmi avantgardně tvarovaných plastů. Příchod řady NC před dvěma lety, z jejíž líhně pochází i Integra, potom ukázal, že to Honda s prolínáním kategorií myslí vážně. Motorky jsou vybaveny automatickými převodovkami a úložným prostorem místo nádrže, sesterský model CTX700 potom svým charakterem velmi připomíná DN-01.
Honda DN-01