Z ARCHIVU ČMN 2005: Čína vystrčila drápky: Test City Bike ZY-50
CMN 2005

Mírný pokrok v mezích zákona

Čína na zbytek motocyklového světa dost radikálně vystrkuje drápky a ač se mùže zdát, že všechny produkty této velmoci přicházejí z jedné velké fabriky, opak je pravdou.

vydáno 5. 10. 2015, vyšlo v ČMN 5/2005, text Radek Holan, foto Petr Hájek

V Číně je tolik továren, že by se hrdý Evropan či naivní „Amík“ jen stěží dopočítal. Abych předchozí dvě věty nasadil do praxe, vezměme si čtyřdobé padesátikubíkové skútry, které u nás nabízí hned několik značek. A i když se zdají být naprosto totožné, jsou mezi nimi dosti zásadní rozdíly.


Modelovou situaci musím bohužel nasadit sám na sebe, a tak jakožto hrdý Evropan stojím v nehorázné zimě před rozehřátou redakcí, v jedné ruce žmoulám klíčky, v druhé přilbu. Do toho navíc přemýšlím, čí to byl výborný nápad, abych City Bike zajížděl zrovna já. Když se ale zamyslím nad všemi fakty, nebylo jiné volby. Jediný, kdo psal testy na „takřka totožné“ skútry, jsem byl já a většího cvoka, vyznávajícího jízdu v teplotách s ocáskem před číslem, v redakci prostě nenacházím. Proces zajíždění vynechám, i když by to možná mnoho lidí potřebovalo. Nejednou jsem poslouchal rozladěného prodejce, kterak mu otrávený zákazník líčil, jak ten krám nejede. Bohužel, nezajetá čtyřdobá padesátka se ve dvou lidech do kopce i pod plným plynem opravdu plazí pětadvacet a s největší pravděpodobností při takovém zacházení dlouho nevydrží a zadře se.

Jakoby překlenutím horní úvratě kouzelného pístu jsme se přesunuli do období, kdy je náš skútr zajetý, a tak si mužeme dovolit i takový přepych jako je onen kopec ve dvou pod plným plynem. Zajetý čtyřdobý jednoválec disponuje 2,2 kilowattu (tedy zhruba třemi koomi) při 8000 otáčkách, přičemž jeho udávaná maximální rychlost činí 45 km v hodině. V praxi však rovinky válím celých 55 km/h. Nemužu si vynachválit reakce na plyn, které jsou takřka okamžité, a v žádném případě nedochází k cuknutí při ubrání a přidání.

Oproti tomu jsou naprosto tragické rozjezdy, kdy motor reaguje vteřinu až dvě po otočení plynu na maximum (motor se musí dostat do otáček) a pak se skútr pozvolna rozjede. Při jízdě k tomuto jevu nedochází, ručička tachometru však nesmí klesnout moc nízko. Mnohem tragičtější než rozjezdy je brzdění, zejména přední kotoučovou brzdou. Ta oproti kdysi montovanému bubnu pusobí na první pohled použitelněji, nicméně zdání klame, a tak je člověk v praxi rád, když ubrzdí nečekanou situaci.

Reputaci napravuje podvozek, který je příjemně tuhý a dodává řidiči potřebný klid. Jezdcova pozice je poměrně striktně vyměřena prostorem pro nohy, vyšší postavy asi budou mít potíže se poskládat.

Abych stále neremcal, musím pochválit tvrdší sedlo, výborná zrcátka a velký podsedlový prostor, který bych u tak malého skútru neočekával. Neočekávaně do něj totiž schovám i svou integrální přilbu! Na druhou stranu si ale neodpustím rýpnout si do předního světlometu, který víc než na silnici svítí řidičum do obličeje. Nic bych neměl ani proti ozvučeným blinkrum, kdyby však nezačaly blikat s vteřinovou prodlevou od posunutí přepínače.

Shrnuto a podtrženo: za málo peněz nemužete chtít moc muziky. Ale jezdit se na tom dá.


Technická data City Bike ZY-50

motor čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec

objem 49,5 cm3

výkon 2,2 kW (2,9k)/8000 ot./min.

plnění motoru karburátor

startér elektrický/nožní

převodovka variátor

brzdy vpředu kotoučová

vzadu bubnová

rozvor 1210 mm

hmotnost 84 kg

nádrž 5,5 l




Článek vyšel v tištěných ČMN 5/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...