Sachs MadAss 125 - Šílený osel jméno mé

vydáno 17. 2. 2009, text Hawk

Co vás napadne při pohledu na tuhle džungli? No prostě blázinec, kam ten svět spěje, ale ono to není tak zlé… Vlastně je to dost dobré, alespoň v případě MadAssu!

Taxikářská žlutá, dvě svařené nosné trubky tvořící rám a nádrž, dost agresivní přední brzda, neznatelných 100 kilogramů a známé jméno Sachs. O těhlech potvorách se u nás moc často nemluví a důvod nemůžeme hledat jinde než v absenci českého zastoupení. Karta se ale obrací a tak se pojďme svézt s povozem, který patří nejen městu.

Héj, Taxi!
Když jsem domlouval test MadAssu (dále jen „šíleného osla“), byl jsem na rozpacích, jak tohle období přečkám bez újmy na těle i duši. Při přebírání motorky jsem se nad sebou ale trochu zamyslel. Nevypadá to vůbec špatně a jednoduchá stavba naznačuje, že problémy s provozem by mohly být minimální.

Motokolorka
4dobý motor, plněný karburátorem s velmi stylovým sáním vzduchu, tady přes 4stupňovou převodovku roztáčí až 9 koňskými silami 16palcové ráfky. Ty jsou obuty do pneumatik o rozměrech 90/90 vpředu a 120/80 vzadu. Celé je to tlumené centrálním tlumičem a dvěma teleskopickými vidlicemi s poněkud nedostatečným zdvihem 100 mm. Masivní brýle zasazené do neméně tuhé konstrukce motorky přenášejí řidičovy povely směrem k asfaltu. MadAss primárně brzdí, dvoupístkový brzdič umístěný na předním kole. Celých 100 kg + váhu jezdce, případně i spolujezdce mu ale pomáhá decelerovat ještě zadní jednopístek. K životu tuhle šílenost můžete uvést buďto stylově kick-startem a nebo elegantně elektrickým startérem. Pokud se ptáte, kde k tomu vezmete šťávu, odpověď zní – v černé krabičce umístěné před zadní kolem, ve které je umístěná baterka. Ta kromě startéru živí ještě přední dvě „dukovské“ svítilny společně se zadní kombinovanou led-diodovou lampou. Také je z tohoto zdroje napájen palubní digitální tachometr s integrovaným tripmetrem. Celý tenhle cyklo-tachometrům podobný přístroj je zasazen do plastu disponujícím dalšími čtyřmi kontrolkami neutrálu, dálkového světla a blinkrů.

Město bez otázek
Cíl těchto splašených trubek je předem daný - „Stvořeno pro město“ by měl být slogan MadAssu. Proč na tom jsou ale teda tak široká řídítka, když se s tím máme motat mezi auty? Nakonec tu tedy jedna otázka zůstává. Občas totiž prostě musíte zastavit a mezi auty obkráčet tam, kam byste se jinak se skútrem dostali. Motor o přesném objemu 119,7 cm3 je ale velice pružný, a pokud máte tak akorát místa mezi auty, projedete Prahou rekordním časem. Pokud zrovna není ucpaná magistrála, kličkování v 80 km/h je prostě sranda, vzhledem ke skákavé povaze motorky v této rychlosti. Náš testovaný šílený osel si bez zbytečných servítek potahá jak dvoudobé padesátkové skútry, tak ty čtyřdobé stopětadvacítkové a to i přes přítěž v podobě řazení, která je v roli Sachse spíše zábavou. Je to jako jízda na vaší oblíbené skládačce. Mezi nohama „nic“ nemáte a ťukáte si koleny do rytmu míjení aut stojících v koloně. Rychlá odezva na plyn, drobné whellies při odjezdu ze semaforů a nebo neustále přesedání na tvrdém sedle, ze kterého nebudete vědět, na které půlce tentokrát již vaší šílené zadnice sedíte. To jsou faktory, kterými nás MadAss baví, stejně jako jeho nejistota při dopravování se po pražské Jižní spojce maximálkou, která šplhá až na 98 km/h za hodně příznivých podmínek (dosavadní rekord testmanů byl 94 km/h :-) ). Motorka má tendenci se vlnit a je docela neklidná. Pokud se ptáte, jak hodně, tak sedněte na kolo a pošlete to z kopce šedesátkou. Přesně takhle se chová MadAss v 90. Zapomeňte tedy na vyhlídkovou jízdu s jednou rukou v klíně a připravte se na solidní nejistotu, kterou znásobí přejezd nějakého povedeného kanálu. Není problém dostat ve vyšších rychlostech tlumiče na doraz, což vás může pěkně rozhodit.

I do lesa to je
Limit tlumičů však kupodivu prakticky nepoznáte na lehkých nezpevněných cestách, kterých se Sachs taky nezalekne. I jízda lesem mu nedělá problémy a MadAss tak staví do role obrovského univerzálu. Na internetových diskuzích panují kolem tohohle stroje stejné rozruchy, jako ty, které způsobíte na ulici. Opravdu jste středem pozornosti a dotazy kolemjdoucích nebudete stačit zodpovídat. Jednou z těch otázek je i „kolik to stojí?“. Tuhle srandu pořídíte za 52 000 korun českých. Hodně lidí se ohrazuje, že je to hodně, ale cena je srovnatelná s jakýmkoli skútrem obdobného zaměření na trhu s tím, že naše moto-kolorka kombinuje ovladatelnost kola s ostatními vlastnostmi motocyklu, které dává najevo například již zmíněnou převodovou skříní s manuálním řazením.

Opravdu má co nabídnout
Na MadAss se vyrábí i tunningové kity, pro navýšení výkonu motoru. Jedná se o jinou přírubu sání za karburátorem i karburátor samotný, jiné zapalování a zadní rozetu. Maximálka by se potom měla údajně zvednout až o 25 km/h, upřímně si ale tuto rychlost na motorce již nedovedu představit. Varování „pro otrlé povahy“ bude určitě na místě, protože rychlost blížící se tříciferné hodnotě už byla dosti adrenalinovim počinem.
Úsporný bajk s úsporným režimem.
Do nádrže umístěné v jedné z hlavních nosných trubek jsem za celou dobu nenatankoval za více než 120 Kč, což při dnešních cenách benzínu naznačuje, že je opravdu malá. Konkrétně 4,6 litru, včetně rezervy.


Přečtěte si také

Kolo, nebo motocykl?  30. 7. 2013   komentáře: 2

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
  • Motorbike 6/2024
  • Motorbike 5/2024
  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024

Příspěvky motorkářů