Jinak jde o designově povedenou lehkou motocyklovou alternativu ke skútru, nebo o podivné splašené trubky s motorem, záleží na úhlu pohledu. Rozdíly mezi modely na první pohled příliš vidět nejsou, ale změn u jednotlivých verzí najdete přeci jen více.
Co oba modely, padesátku a stopětadvacítku, spojuje? Nosná silná trubka rámu, v níž najdete uschovanou palivovou nádrž. Vzduchové chlazení jednoválcového čtyřdobého motoru. Obě brzdy u obou variant jsou kotoučové, vepředu hydraulická, vzadu mechanická. Šestnáctipalcová kola a elektrický startér, dvě čočky předního světla a sportovní třípaprsková litá kola. Motocykl je homologovaný pro jízdu ve dvou, ale pozor, trochu to bude připomínat, jako byste chtěli vyrazit ve dvou na kole, spíš tedy jde o pohotovostní sedlo pro spolujezdce, navíc hodně štíhlého, na krátkou vzdálenost. Také spotřeba benzínu je vzhledem nízké hmotnosti u obou verzí nízká.
A teď rozdíly. Stopětadvacítka má hmotnost rovných 100 kg, padesátka je o 9 kg lehčí. Padesátka využívá čtyřrychlostní převodovku nebo automat. Stopětadvacítka má rychlostní skříň pětistupňovou. Motor 125 cm3 je starší konstrukce s výkonem kolem devíti koní a točivým momentem cca 10 Nm. Nevyhnete se znatelným vibracím, nejvyšší rychlost je kolem 90 km/h, padesátka disponuje necelými třemi koňmi. Možná ale budete mít při nákupu štěstí, často se totiž na menší motor prodávaly kity s objemem 75 cm3, a to už bylo přijatelnější.
Pokud nejezdíte na kole, budete si muset zvyknout na posaz na malém sedle, výfuk je schovaný právě pod ním. Ovládání je však od horského kola odlišné, stejné jako na jakémkoliv motocyklu. Při projíždění mezi automobily v městském provozu se nedejte uchlácholit štíhlou stavbou, prostor si budete muset hlídat v oblasti širších řídítek.
Němec nebo Číňan?
Značka Sachs patřila dlouhá léta do středu Evropy. Má dokonce dlouhou, více než stoletou tradici. Začátky najdete v německém Norimberku, kde původně přišla do povědomí veřejnosti pod jménem Hercules. Později nastalo stěhování do Číny, známé německé jméno Sachs však zůstalo. Kvalita se ovšem z německé důkladnosti občas odchýlila k čínským zvyklostem. Problémy mohou dělat závady mechanických částí, ale jinak se stroj prodává nejen u nás, ale i v původní domovině Německu nebo třeba i v Anglii. Nakonec, jak dokládají slova jednoho z majitelů, ono to s tou poruchovostí nemusí být až tak horké: „Motor jde jako hodinky, tiše, žádný problém, za celé dva roky, co ho mám, jsem neměl žádnou závadu, jen mi odešla baterka. Tu mi bez problémů u prodejce vyměnili.“
Jednoznačně největší předností tak zůstává neotřelý design a nápadně lehká stavba. Není divu, že v samotném ráji napodobovatelů, v Číně, našel spoustu kopií. Výrobce znalý místních poměrů to uměl trefně okomentovat: „Napodobují se jen úspěšné motocykly! “
Technické údaje Sachs MadAss 50/125