Kolo, nebo motocykl?

vydáno 30. 7. 2013, text Ivo Helikar, foto Sachs
Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_12.jpg

Tohle „přibližovadlo“ vzbudilo v roce 2004 pozornost svou originalitou i provokativním názvem. Nejslušnější variantou překladu je „Bláznivý oslík“, další možnosti už si servítky neberou, jen zvukomalebnost toho slova v češtině vypadá lépe než u anglického Ass.

Jinak jde o designově povedenou lehkou motocyklovou alternativu ke skútru, nebo o podivné splašené trubky s motorem, záleží na úhlu pohledu. Rozdíly mezi modely na první pohled příliš vidět nejsou, ale změn u jednotlivých verzí najdete přeci jen více.

Co oba modely, padesátku a stopětadvacítku, spojuje? Nosná silná trubka rámu, v níž najdete uschovanou palivovou nádrž. Vzduchové chlazení jednoválcového čtyřdobého motoru. Obě brzdy u obou variant jsou kotoučové, vepředu hydraulická, vzadu mechanická. Šestnáctipalcová kola a elektrický startér, dvě čočky předního světla a sportovní třípaprsková litá kola. Motocykl je homologovaný pro jízdu ve dvou, ale pozor, trochu to bude připomínat, jako byste chtěli vyrazit ve dvou na kole, spíš tedy jde o pohotovostní sedlo pro spolujezdce, navíc hodně štíhlého, na krátkou vzdálenost. Také spotřeba benzínu je vzhledem nízké hmotnosti u obou verzí nízká.

A teď rozdíly. Stopětadvacítka má hmotnost rovných 100 kg, padesátka je o 9 kg lehčí. Padesátka využívá čtyřrychlostní převodovku nebo automat. Stopětadvacítka má rychlostní skříň pětistupňovou. Motor 125 cm3 je starší konstrukce s výkonem kolem devíti koní a točivým momentem cca 10 Nm. Nevyhnete se znatelným vibracím, nejvyšší rychlost je kolem 90 km/h, padesátka disponuje necelými třemi koňmi. Možná ale budete mít při nákupu štěstí, často se totiž na menší motor prodávaly kity s objemem 75 cm3, a to už bylo přijatelnější.

Pokud nejezdíte na kole, budete si muset zvyknout na posaz na malém sedle, výfuk je schovaný právě pod ním. Ovládání je však od horského kola odlišné, stejné jako na jakémkoliv motocyklu. Při projíždění mezi automobily v městském provozu se nedejte uchlácholit štíhlou stavbou, prostor si budete muset hlídat v oblasti širších řídítek.

Němec nebo Číňan?
Značka Sachs patřila dlouhá léta do středu Evropy. Má dokonce dlouhou, více než stoletou tradici. Začátky najdete v německém Norimberku, kde původně přišla do povědomí veřejnosti pod jménem Hercules. Později nastalo stěhování do Číny, známé německé jméno Sachs však zůstalo. Kvalita se ovšem z německé důkladnosti občas odchýlila k čínským zvyklostem. Problémy mohou dělat závady mechanických částí, ale jinak se stroj prodává nejen u nás, ale i v původní domovině Německu nebo třeba i v Anglii. Nakonec, jak dokládají slova jednoho z majitelů, ono to s tou poruchovostí nemusí být až tak horké: „Motor jde jako hodinky, tiše, žádný problém, za celé dva roky, co ho mám, jsem neměl žádnou závadu, jen mi odešla baterka. Tu mi bez problémů u prodejce vyměnili.“

Jednoznačně největší předností tak zůstává neotřelý design a nápadně lehká stavba. Není divu, že v samotném ráji napodobovatelů, v Číně, našel spoustu kopií. Výrobce znalý místních poměrů to uměl trefně okomentovat: „Napodobují se jen úspěšné motocykly! “

Technické údaje Sachs MadAss 50/125


Přečtěte si také

Sachs MadAss 125 - Šílený osel jméno mé  17. 2. 2009  
Nic není, jak se zdá - Sachs X-Road 125  10. 12. 2008   komentáře: 7

Aktuální vydání ČMN možno zakoupit v prodejnách tisku, případně v elektronické podobě na www.publero.com nebo www.floowie.cz.



Diskuze k článku

Petr 6. 11. 2013
Autor na tom stroji evidentne v zivote nejel, clanky psane od stolu jsou zavadejici a k nicemu. Nejvetsi nesmysl je to povidani o prevodovkach. Vsechny modely maji ve skutecnosti manualni razeni s automatickou odstredivou spojkou. Pane sefredaktore stydte se....

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 3 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 3 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 5 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...