Bitva generací mezi Márquezem a Rossim

vydáno 23. 3. 2014, text hell, foto MotoGP.com

Na katarském okruhu v Losailu začal letošní osmnáctidílný seriál mistrovství světa silničního závodů motocyklů. Letos se budou v MS objevovat tři naši zástupci, ve třídě Moto3 Jakub Kornfeil a Karel Hanika (oba KTM), v královské třídě MotoGP Karel Abraham (Honda kategorie Open).
Největší bitvu na úvod seriálu svedl ve třídě MotoGP o vítězství Marc Márquez a Valentino Rossi, byla to doslova bitva generací.


Moto3
První pole position sezony objemově nejslabší třídy Moto3 zajel Alex Rins, jezdec, který bojoval o loňský titul až do posledního z��vodu a nakonec skončil druhý, a na rozdíl od mistra světa Mavericka Vinalese a bronzového Luise Saloma zůstal i v letošním roce v této třídě. Kuba Kornfeil získal čtvrtý kvalifikační čas a startoval tedy z druhé řady. Karel Hanika se na startu postavil do sedmé řady, patřil mu totiž devatenáctý čas.
Katarská GP je na rozdíl od dalších závodů hodně specifická. Jemný písek se neustále dostává na asfalt, a jezdí se navíc večer za umělého osvětlení. Však tu vloni Jakub Kornfeil ani nebodoval, skončil až dvaadvacátý. Karel Hanika se tu postavil na svůj první závod MS v životě a na zdejším okruhu nikdy předtím nestartoval. Původně to vypadalo, že si zvyká dost rychle, v prvním volném tréninku ve čtvrtek byl dvaadvacátý, odpoledne v dalším pokračování postoupil na dvacátou pozici. Ve třetím volném tréninku v pátek si vylepšil čas na skvělé deváté místo. Kuba Kornfeil byl v prvních dvou trénincích dokonce druhý, ve třetím spadl na páté místo.
Do závodu nejlépe odstartoval Hanikův týmový kolega, Australan Jack Miller a brzy se společně s Alexem Márquezem se zhruba dvousekundovým náskokem odpoutali od dalších jezdců. Na první místo po chvíli postoupil Márquez a toto pořadí kromě malých úseků vydrželo až do posledního kola. Kornfeil začínal na čtvrtém místě, postupem času ale spadl až na osmou příčku a potom začal znovu postupovat dopředu. Jezdci na třetím až šestnáctém místě však nějakou dobu jeli v jedné skupině. V jejím závěru se udržel i Hanika, který postupoval ze sedmnácté pozice na bodované příčky. Ve druhé polovině závodu bojoval o třináctou až patnáctou pozici.
V závěru závodu se náskok vedoucí dvojice téměř rozpustil a v posledním kole šel na první místo po Márquezově chybě Jack Miller. Tedy jezdec, jemuž se z celého jezdeckého pole nejvíce dařilo na předchozích testech. Svou první GP absolvoval ještě ve třídě 125 v roce 2011, první téměř celou sezonu objel o rok později už ve čtyřdobé Moto3. Vloni skončil v konečném hodnocení sedmý a až do letošního Kataru ani jednou zatím nestál na stupních vítězů. Jakub Kornfeil zajel svou v Kataru doposud nejlepší pozici, skončil šestý. V katarském Losailu stál na startovním roštu už popáté, nejlepším dosavadním výsledkem bylo pro něj 15. místo z roku 2012 a byl to také jeho až do letošního roku jediný bod, který si na zdejším okruhu vyjel.
Karel Hanika ztratil výbornou třináctou pozici až na cílové rovince, ale i čtrnácté místo na premiérové GP a hlavně na neznámé trati pro něj bylo víc než úspěšné.

Moto2
Na pole position se postavil Španěl Esteve Rabat, ale do první zatáčky po startu přijel na prvním místě Japonec Takaaki Nakagami, v kvalifikaci třetí. Vedoucí pozici si Nakagami udržel i v dalších kolech, postupně se malinko odpoutala trojice Nakagami, Kallio, Rabat. Jezdili s náskokem cca 1,5 sekundy. Rabat si nejprve poradil s Kalliem a osm kol před cílem i s Nakagamim. V té chvíli už vedoucí skupina vedla před čtvrtým Italem Corsim o dvě sekundy a jejich náskok se stále zvětšoval. Na čtvrtou pozici postoupil Švýcar Thomas Lüthi. Vedoucí trojice však stále bojovala mezi sebou, ale na pódiovém pořadí už se nic neměnilo, zvítězil Tito Rabat před Nakagamim a Kalliem.

MotoGP
I když se kvůli zlomené noze nemohl úřadující mistr světa Marc Márquez zúčastnit posledních testů, a v Kataru ještě nebyl v optimální formě, v kvalifikaci ukázal svou sílu a v posledním kole získal pole position. Oproti očekávání po zlepšení Jorge Lorenza v posledních testech na Phillip Islandu se tovární Yamaze kvalifikace nepovedla. Problémy s pneumatikami tedy pokračovaly i v Kataru. Lorenzo získal jen pátou startovní pozici, Valentino Rossi byl dokonce až desátý. Další z favoritů, Španěl Dani Pedrosa z továrního týmu Repsol Honda, byl šestý. Karel Abraham se do druhé kvalifikace nepodíval, na startu se postavil na osmnácté místo.
Nejlepší start měl ale nakonec Jorge Lorenzo, jenže hned v prvním kole upadl a tím pro něj závod skončil. Ve druhém kole zase upadl Andrea Iannone. Na prvním místě se náhle ocitl Stefan Bradl, druhý byl v této chvíli Marc Márquez. Valentino Rossi začal na osmé pozici, ale postupoval rychle dopředu. Nejprve překonal Pedrosu a ve druhém kole už byl pátý. Karel Abraham postoupil ze šestnáctého místa na bodovanou patnáctou příčku. Stefan Bradl se na prvním místě neudržel, upadl a také dál nepokračoval. Na první místo tedy postoupil Marc Márquez, ale po chvíli ho předjel Alvaro Bautista. Ten však záhy chyboval a Márquez se vrátil do vedení. Rossi postupoval dál, už byl dokonce druhý za Márquezem, kterého také předjel a několik kol se držel ve vedení. Márquez mu ale nedával moc klidu a znovu se vrátil na první pozici. Rossi jezdil druhý a hned za ním byl Dani Pedrosa. Pedrosa na třetím místě nevydržel, podlehl totiž Bautistovi. Další pád potkal z pátého místa Bradleyho Smitha, Karel Abraham tedy postoupil na čtrnáctou příčku. Ve vedení pokračoval souboj Márquez – Rossi. V závěru ještě upadl ze třetího místa Alvaro Bautista. V té chvíli vrcholil napínavý souboj o první místo. Rossi se ještě jednou na chvilku přes Márqueze dostal, ale ten mu to vzápětí vrátil a už se ve vedení udržel. Karel Abraham i přes stále ještě nezažehnané bolesti v rameni přijel do cíle na výborné třinácté pozici, což po nevydařených testech snad nikdo nemohl očekávat. Nejlepším jezdcem kategorie Open byl ale čtvrtý Aleix Espargaró na motocyklu Forward Yamaha.



Moto GP
Losail (QA)

Moto3:
1. Miller (AUS, KTM), 2. A. Márquez (E), 3. Vázquez (E, oba Honda), 4. Oliveira (P, Mahindra), 5. Rins (E, Honda), 6. Kornfeil... 14. Hanika (oba KTM)

Moto2: 1. Rabat (E), 2. Nakagami (J), 3. Kallio (FIN, všichni Kalex), 4. Lüthi (CH, Suter), 5. M. Vinales (E, Kalex), 6. Corsi (I, Forward KLX)

MotoGP: 1. M. Márquez (E, Honda), 2. Rossi (I, Yamaha), 3. Pedrosa (E, Honda), 4. A. Espargaró (E, Forward Yamaha), 5. Dovizioso (I), 6. Crutchlow (GB, oba Ducati)… 13. Abraham (Honda)


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...