Španělský Austin a česká radost

vydáno 22. 4. 2013, text Ivo Helikar, foto Red Bull

Ve všech třídách druhého závodu MS silničních motocyklů v texaském Austinu zvítězili španělští jezdci. Navíc celé pódium třídy Moto3 a královské třídy patřilo Španělsku. Zahájil tu však letošní ročník Red Bull Rookies Cupu a tady si v součtu dvou závodů nejvíce bodů zajistil brněnský Karel Hanika.

Ve třídě Moto2 vystoupali na pódium dva španělští jezdci ze tří. A všichni vítězové, Rint, Terol i Marc Márquez zvítězili poprvé ve své třídě.
V objemově nejslabší Moto3 si Alex Rins vyjel Pole position, náš Jakub Kornfeil byl v kvalifikaci po problémech s přilnavostí předního kola až třináctý. Během závodu se probojoval na vynikající šesté místo, ale v cíli byl nakonec desátý. Připsal si své první letošní body a průběžně se prozatím zařadil na patnáctou příčku.
V jedenáctém kole byl po ošklivém pádu a zranění Nizozemce a Kornfeilova týmového kolegy Jaspera Iwemy závod přerušen. Bylo to přesně o jedno kolo méně, než potřeboval v té chvíli vedoucí Alex Rins k vítězství ve zkráceném závodě. Takto se radoval po přerušení červenými prapory předčasně. Po přestávce byla tedy odstartována druhá část na pět kol. O vítězství si to rozdávali tři Španělé na KTM, Rins, Salom a Vinales. Opakovala se bitva mezi Salomem a Rinsem z předchozího Kataru. V posledním kole vedl Luis Salom, ale v poslední zatáčce se nevyvaroval chyby a Alex Rins jí dokonale využil. Salom se propadl na třetí místo za Mavericka Vinalese. Pro Rinse to bylo první životní vítězství.

Moto2
Na závodech prostřední třídy Moto2 lze najít snad jen jedinou chybu, nestartuje v ní žádný český jezdec. Jinak jde o velké, úžasně rychlé a vyrovnané závodění. V kvalifikaci zajel nejlepší čas Brit Scott Redding, naopak, vítěz katarské GP, Pol Espargaró byl až sedmý a musel se vypořádat s hendikepem třetí startovní řady. Na čele bojovala skupina s Nicolasem Terolem, Esteve Rabatem, Mikou Kalliem, Dominiquem Aegerterem a Scotem Reddingem. Dlouho nebylo jasné, jak závod dopadne, závodilo se do poslední zatáčky. Všem se v závěrečných kolech sice trochu vzdálil Nicolas Terol, ale komu připadlo druhé místo, nebylo jasné až do cíle. Když už to vypadalo, že by mohl na stříbrné příčce dokončit Fin Kallio, vybojoval druhou pozici Esteve Rabat, Kallio skončil třetí a Redding čtvrtý. Pol Espargaró cíl neviděl, závod po pádu nedokončil. Terol si připsal první vítězství ve třídě Moto2.

Márquezův závod MotoGP
Z kvalifikace musel být po zranění klíční kosti odvezen do nemocnice Karel Abraham. Byl okamžitě operován a závod pro něj skončil ještě dříve než v Kataru. Druhý český pilot Lukáš Pešek byl v kvalifikaci na předposlední třiadvacáté pozici. Pole position si vyjel Marc Márquez před týmovým kolegou Danim Pedrosou, tedy dvě Hondy týmu Repsol. Katarský vítěz, Jorge Lorenzo byl třetí, Valentino Rossi až osmý, Yamaze rychlý okruh příliš nevyhovoval.
Od startu vypálil nejlépe Pedrosa a dlouho se držel na prvním místě. Ovšem těsně za zády ho stínoval Márquez. Oba pak poodjeli třetímu Lorenzovi. Rossi neprožil podobný závod jako v Kataru a jel dlouho na sedmé pozici, pak ale dokázal předjet alespoň Alvara Bautistu a postoupit na šesté místo. Více to tentokrát už nešlo. Výborný závod se podařil Britu Calu Crutchlowovi, probojoval se na čtvrtou pozici před Němce Stefana Bradla a před sebou už měl jen Lorenza a vedoucí dvojici, Pedrosu a Márqueze. Tam šlo v každém kole o setiny sekundy a minimální rozestup si jezdci mezi sebou stále udržovali. Teoreticky měl však navrch Marc Márquez, dokázal se totiž svého zkušenějšího krajana udržet s tvrdší směsí pneumatiky zadního kola, a čím víc se závod nachyloval ke konci, pneumatika se stávala jeho výhodou. Stejně jako v Kataru, i v Austinu nakonec svého týmového kolegu předjel a souboj pokračoval v obráceném gardu. Až v závěru se od Pedrosy dokázal odpoutat a bez problémů si dojel pro vítězství. Jorge Lorenzo se ke svým krajanům sice v posledních kolech přiblížil, ale Pedrosu už dojet nedokázal. Lukáš Pešek nejprve postupoval až na šestnáctou příčku, pak se ale začal propadat až na jednadvacáté místo. V jedné zatáčce čtrnáctého kola si však svým předním kolem brnknul o zadní kolo týmového kolegy Petrucciho, upadl a závod ke svému velkému vzteku nedokončil. Pro Márqueze to bylo v jeho druhém závodě MotoGP premiérové vítězství a stal se tak dokonce nejmladším vítězem královské třídy v historii.

Red Bull Rookies Cup s českou hymnou
V Austinu začal také seriál Red Bull Rookies Cupu 2013, který nás mimořádně zajímá. Brněnský závodník Karel Hanika zajel v obou předchozích oficiálních testech na novém čtyřdobém KTM Moto3 nejrychlejší čas a stal se také jasným vítězem kvalifikace. V prvním sobotním závodu mu to ale nevyšlo, zdržel se pádem před sebou, motocykl mu nejel podle jeho představ a dokončil jen na druhé pozici. Kdyby tak pokaždé, když to nevyjde, končili naši jezdci na druhém místě, bylo by hned veseleji. Druhý závod se jel v neděli po královské třídě MotoGP. Hanika odstartoval nejlépe a ihned se svým soupeřům vzdálil. Po pádu Japonce Watanabeho však byl závod přerušen a po přestávce restartován. Hanika nezopakoval stoprocentní start a začal na druhém místě, ovšem velice brzy se probojoval do vedení. O první místo ale tentokrát musel bojovat a po malé chybě se vrátil na stříbrnou příčku. Potom během jediného kola zabral a byl znovu první, ale na TOP speed se propadl na třetí příčku. Boj o první místo tedy pokračoval mezi ním, Turkem Razgatlioglem, Perezem, Paglianim a vítezem úvodního závodu, Rayem. V zatáčkách měl náš jezdec trochu navrch, ale první pětice pokračovala v minimálních rozestupech. Tři kola před koncem upadl Perez a vypadalo to, že na tom nejvíc vydělal právě Hanika. Stále však nebylo rozhodnuto. Do cíle se řítila znovu pětičlenná skupina vedená Hanikou a Paglianim. Poslední kolo si Karel však už ohlídal, zvítězil a průběžně je po prvním podniku ve vedení tohoto prestižního juniorského seriálu. A tak v Texasu zazněla na závěr česká hymna, tedy alespoň její zkrácená verze.

Moto GP
Austin (USA)

Moto3: 1. Rins (E), 2. Vinales (E), 3. Salom (E, všichni KTM) 4. Folger (D, Kalex KTM), 5. Oliveira (P, Mahindra), 6. Miller (AUS, FTR Honda)… 10. Kornfeil (Kalex KTM)
Průběžně: 1. Rins 41, 2. Salom 41, 3. Vinales 40, 4. Folger 24, 5. Oliveira 20, 6. Khairuddin (MAL, KTM) 19… 15. Kornfeil 6

Moto2: 1. Terol (E, Suter), 2. Rabat (E), 3. Kallio (FIN, oba Kalex), 4. Aegerter (CH, Suter), 5. Redding (GB, Kalex), 6. Zarco (F, Suter)
Průběžně: 1. Redding 31, 2. Erol 27, 3. Rabat 27, 4. Kallio 27, 5. Aegerter 26, 6. P. Espargaró (E, Kalex) 25

MotoGP: 1. M. Márquez (E), 2. Pedrosa (E, oba Honda), 3. Lorenzo (E, Yamaha), 4. Crutchlow (GB, Yamaha), 5. Bradl (D, Honda), 6. Rossi (I, Yamaha)
Průběžně: 1. M. Márquez 41, 2. Lorenzo 41, 3. Pedrosa 33, 4. Rossi 30, 5. Crutchlow 24, 6. Bautista (E, Honda) 18

Red Bull Rookie Cup:
1. závod: 1. Ray (GB), 2. Hanika, 3. Razgatlioglu (TR), 4. Pagliani (I), 5. Perez (E), 6. Deroue (NL)
2. závod: 1. Hanika, 2. Pagliani, 3. Razgatlioglu, 4. Binder (RSA), 5. Martin (E), 6. Deroue
Průběžně: 1. Hanika 45, 2. Ray 38, 3. Pagliani 33, 4. Razgatlioglu 29, 5. Deroue 19, 6. Martin 19



Diskuze k článku

MGP 22. 4. 2013
Poznámka: Watanabe je Japonka, ne Japonec :-)

Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife