Třída MX3 končí, Michek obhájil stříbro
vydáno 8. 9. 2013, text Ivo Helikar, foto Youthstream
Ve slovenských Šenkvicích skončil letošní seriál mistrovství světa v motokrosu třídy MX3. Mistrem světa se stal člen náchodského týmu UFO MX Racing, Slovinec Klemen Gerčar, o šest bodů méně získal druhý Martin Michek.
Šenkvicemi skončilo nejen letošní MS MX3, ale uzavřela se historie celá objemově nejvyšší motokrosové třídy. Původně půllitry se jako oficiální seriál mistrovství Evropy představil už v roce 1952. Odjelo se pět ročníků a motokrosové pětistovky se jako vůbec první třída terénních závodů motocyklů objevily v kalendáři FIM pod označením mistrovství světa. Prvním mistrem světa motokrosu tak stal v roce 1957 Švéd Bill Nilsson. Od té doby následovalo bez přerušení celkem sedmapadesát ročníků. Půllitry se za tu dobu postupně přerodily v šestsetpadesátky a nedlouho poté také v současnou třídu MX3. Zatímco zkraje plnily úlohu královské motokrosové třídy, postupně jejich důležitost přebrala objemově prostřední třída 250, dnes MX1 (do 250 2T + do 450 4T). Světový titul nejsilnější třídy získalo v historii celkem 29 jezdců a nebyla mezi nimi žádná malá jména. Mistrem pětistovek se stal například Rolf Tibblin, Paul Fridrichs, Roger de Coster, Heikki Mikkola, André Malherbe, Brad Lackey, Dave Thorpe, Eric Geboers, Georges Jobé, Joël Smets a dokonce i Stefan Everts a další. V československých barvách přiváželi světové body Jiří Stodůlka, Ota Toman, Miroslav Nováček…
Současnost v podobě MX3
Velký propad této třídy nastal v posledním desetiletí, vlastně hlavně s přejmenováním na třídu MX3. Zatímco dříve se každá třída jezdila zvlášť, později se spojily všechny tři třídy do jednoho seriálu a půllitry začaly upadat. Ve chvíli, kdy se třídy MX1 a MX2 oddělily do samostatného prestižního seriálu a v té chvíli už okrajová třída MX3 se začala jezdit zvlášť, bylo vlastně rozhodnuto. Zatímco obě hlavní třídy si zachovaly prestiž a výborné jezdecké obsazení, o třídu MX3 nebyl mezi nejlepšími, ani mezi továrnami zájem. Ani média se této třídě nevěnovala. Nutno ale říci, že v historických tabulkách FIM byl světový primát ve třídě MX3 postavený na stejnou úroveň jako u obou prestižních tříd. Jenže zájmu o start stále ubývalo. A také japonské továrny ztratily zájem. Bylo to dáno hlavně tím, že velké objemy se vyráběly jen v KTM, Husqvarně nebo Husabergu. Ani jedna japonská firma se objemům nad 450 cm3 nevěnovala a chtěl-li někdo startovat na japonském motocyklu, musel si navíc přikoupit italský kit s větším válcem. To se po čase také odbouralo a v seriálu tak v posledních letech mohly startovat i motocykly o objemu 450. Korunu tomu nasadila ekonomická politika samotného promotéra Youthstreamu. Ten totiž ze tříd MX1 a MX2 udělal prakticky uzavřené společnosti velkých a továrnou často podporovaných týmů. MX3 byla od té doby jedinou otevřenou třídou, do které se mohl přihlásit kdokoliv. Ale vysoké startovné mnoho jezdců odrazovalo. Vrcholem se staly poslední ročníky, v nichž startovalo jen málo stabilních jezdců, doplněných z jezdců země, v níž se jel závod. V letošním ročníku objelo všechny podniky jen zoufalých sedm jezdců. A tak bylo v průběhu letošního roku rozhodnuto o ukončení MS MX3.
Na začátku Nilsson, na konci Gerčar
Český Pacov a týden po něm slovenské Šenkvice (o nichž se navíc dlouho nevědělo, zda se vůbec pojedou), se staly labutí písní třídy MX3. Zajímavost je, že mezi 34 jezdci, kteří nastoupili do obou jízd GP Slovenska, bylo hned 15 domácích a 8 českých závodníků.
Martin Michek před startem ztrácel z druhého místa na Slovince Klemena Gerčara 13 bodů, po první jízdě, ve které skončil Michek druhý a Gerčar sedmý, byl Slovincův náskok ještě hubenější. Ve druhé jízdě však Gerčarovi stačilo dojet na šesté pozici, Michek totiž skončil až za ním sedmý. Bylo rozhodnuto, poslední titul historicky nejstarší třídy se stěhuje do Slovinska. A také tak trochu do východočeského Náchoda, za jehož tým UFO MX Racing Gerčar svou mistrovskou sezonu odjezdil. Tým Ládi Exnera se léta na nejsilnější třídu specializoval, v jeho barvách jezdil dříve svět např. i Miroslav Kučírek, Martin Žerava nebo Francouz Milko Potisek. Druhý letošní člen týmu Petr Michalec skončil v Šenkvicích dvanáctý a v seriálu mu patří sedmé místo. Martin Michek si na Slovensku vyjel celkové čtvrté místo a obhájil tak titul prvního vicemistra světa MX3. Nejlépe se na trati poblíž Bratislavy dařilo Františku Smolovi, v jízdách byl třetí a druhý a stal se vítězem GP Slovenska. V seriálu mu patří pátá příčka. Do TOP 10 MS MX3 se zařadil devátým místem i Petr Bartoš, v Šenkvicích 9/10. A svou dřívější slávu si tu trochu připomněl i celkově desátý Martin Žerava (8/11).
MS MX3
Šenkvice (SK)
Celkově: 1. Smola 42, 2. Brockel (D) 38, 3. Walkner (A) 38, 4. Michek (všichni KTM) 36, 5. Krestinov (EST, Kawasaki) 34, 6. Gerčar (SK, Honda) 29… 9. Bartoš (KTM) 23, 10. Žerava (Suzuki) 23, 11. Čepelák (Yamaha) 19, 12. Michalec (Honda) 17, 15. Kovář (Kawasaki) 14, 19. Votroubek (KTM) 5
Konečné pořadí: 1. Gerčar 353, 2. Michek 347, 3. Walkner 321, 4. Krestinov 291, 5. 5. Smola 246, 6. Brockel 182, 7. Michalec 164, 9. Bartoš 140, 20. Čepelák 45, 21. Kovář 43, 22. Neugebauer 42, 25. Smitka (všichni Kawasaki) 40, 29. Žerava 36, 38. Sukup (KTM) 21, 54. Kadleček (Honda) 11, 65. Finěk (KTM) 8, 73. Kosmák (Yamaha) 5, 74. Votroubek 5, 77. Stloukal (Yamaha) 4
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 9/2023
Prázdniny nám skončily a je tu nové vydání Motorbike. A
aby stálo za to, nemohli jsme se během těch prázdnin flákat. Takže jsme pilně
testovali motocykly, skútry i čtyřkolky, jezdili po různých akcích a závodech (a že jich bylo),
prostě jsme si léto v sedlech motorek užili naplno a se vším všudy. No, ono to
jinak v redakci motočasáku ani nejde...nebo možná jde, ale my to holt máme rádi
takhl...
-
Motorbike 7-8/2023
Řekli jsme si, že když jde o
vydání na červenec i srpen, musí být pořádně vypasené. A tak se i stalo –
Motorbike 7/8 2023 má oproti standardním 112 stranám hned o 42 navíc, tedy
celkem 154! Najdete na nich nejen testy 13 strojů, od totálně exkluzivního modelu
Brough Superior SS100 přes nakedy po motardy, ale krom dalšího i reportáže ze
sportu a dalších aktivit moto světa, nechybí ani informace o v...
-
Motorbike 6/2023
Je to jak na houpačce – jeden týden je vyloženě letní
počasí, další abychom si brali podzimní výstroj. Jak na houpačce ale není
Motorbike, takže i v červnu vychází jeho další číslo. A tentokrát pěkně
vypasené: oproti standardním 114 stranám jsme jich pro vás připravili rovnou
130!
Testy
BMW S 1000 RR
Mnichovský výrobce vstoupil do druhého století své existence
s rekordním výsledkem více...
-
Motorbike 5/2023
Květen znamená v redakci Motorbike jediné – už se jede na
plný plyn! V pátém vydání roku 2023 tak najdete nejen testy letošních novinek,
od Ducati Diavel V4 přes Hondu CB750 Hornet a Moto Guzzi V100 Mandello po
CFMOTO 300CL-X, ale i reportáže ze všech aktuálních motocyklových závodů a
samozřejmě i spoustu dalších informací, které hýbou motorkářským světem. A opět
na 124 stranách!Testy
Moto Guzzi V...
-
Motorbike 4/2023
Počasí si s námi tedy zatím ještě nepěkně hraje, ale co
jiného taky v dubnu čekat, že. Jinak se ale všechno už pěkně rozjelo, kalendář
testů se nám plní, na showroomech různých značek se objevují letošní novinky,
své první závody mají za sebou i světové série. A o tom všem a ještě něčem
navíc je dubnový Motorbike.
Testy
Honda CL500
V roce 2017 jsme měli možnost zúčastnit se v okolí španělské
Barce...