Rozhovor se Stevem Ramonem

vydáno 14. 3. 2011, text mc, foto Suzuki

Tovární jezdec Rockstar Energy Suzuki World MX1 Teamu, hovoří o přípravě na světovou sezonu.

Vyhrát Le Touquet je skvělý start do sezony, znamená to, že jsi změnil systém přípravy na sezonu?

No, opravdu ne. Samozřejmě, že na závod jako je Le Touquet musíte být dokonale připravení, ale já jsem se v prosinci normálně připravoval, jako před každou sezonou. Jezdit jsem začal v lednu, i když možná z pohledu toho závodu jsem letos trochu víc trénoval na písku. Pro mne to byla obrovská výzva, vyzkoušet si to. Samozřejmě jsem do toho šel s cílem vyhrát, ale uvědomoval jsem si, že pojedu proti hodně chlapcům, co se specializují na plážové motokrosy, a na Le Touquet zvláště. Nakonec vše probíhalo dobře, jízda i zastávky v boxu. Jsem rád, že mi Suzuki umožnila startovat v tomto závodě, vždy jsem totiž chtěl Le Touquet vyhrát. Nakonec i pro Suzuki to byl první start, takže vítězství je skvělé.


Máš dva světové tituly, sedmkrát si vyhrál belgický šampionát, je tento závod mezi úspěchy hodně vysoko?

Samozřejmě. Již jsem v minulosti vyhrál několik závodů na pláži, ale tento největší mi chyběl. Dalo mi to hodně potěšení.


OK, tak a je tu nová světová sezona MX1, jsi v ní nejstarším jezdcem...

NE!


Obávám se, že ano, ale ty se cítíš na motorce stále mladý?

Někdy ano. I když vloni jsem měl několik drobných zranění, která se mi kvůli věku již tak rychle nehojila. Byl jsem z toho hodně špatný. Bylo těžké trénovat, někdy si už říkáte – asi jsem fakt už hodně starý – ale pak se ti podaří závod a vrátí se ti zpět motivace. Mladí jezdci jezdí dobře a rychle, není snadné s nimi bojovat. Zatím si myslím, že má rychlost je dobrá a pokud to tak budu cítit, tak do toho vždy půjdu s chutí a naplno. Po závodě už může trvat déle než jeden den na obnovu sil, ale tak to prostě chodí.


Stojíš na prahu své šesté sezony u Suzuki...

Pro mne je to nejlepší cesta k závodům. Od začátku se cítím v týmu skvěle. Společně dobře pracujeme a já jsem rád, že můžeme spolu nastoupit do další sezony. Motorka je výborná a skutečnost, že tým má sídlo v Belgii, vše jen usnadňuje. Rok 2010 pro mne nebyl jednoduchý a nejlepší, proto chvilku trvalo, než se pro sezonu 2011 vše dořešilo. Myslím, že se Suzuki nyní budu déle než kdokoliv jiný u jiného výrobce.


Jsou na tvé RM-Z450 nějaké významné změny do letošní sezony?

Jen nějaké detaily. Já se vloni cítil na motorce skvěle, proto je těžké každou sezonu dále motorku vyvíjet. Jasně, všichni se budou chtít zlepšit, tak to nebude lehké. Vyzkoušel jsem si nějaké nové věci a pokud bude z mé strany požadavek na nějakou změnu, tak to tým udělá. Udělají maximum k tomu, aby byla motorka schopna vítězit.


Budeš opět závodit v belgickém šampionátu?

Ano, vše jako v minulém roce. Nejsem člověk, který trhá rekordy, ale já musím trénovat, tak proč ne při závodech? Závody nejsou daleko, takže je dobré pro mé fanoušky přijet a vidět mne závodit, když se třeba nedostanou na Grand Prix. V jednu chvíli jsem přemýšlel, jestli nemám Belgii vypustit a soustředit se jen na mistrovství světa, ale je pro mne důležité pokusit se o titul, takže trénink v Belgii bude dobrý. I pro samotný belgický šampionát to bude dobré, protože není snadné ho v posledních letech provozovat.


Jeden z tvých cílů musí být zůstat v dobrém zdravotním stavu. Pokud se tak stane, pokusíš se bojovat o titul?

Ano, to je můj cíl. Vloni jsem měl několik zdravotních problémů, a když je máte, nemůžete pomýšlet na boj s nejlepšími chlapci. Důležité proto je zůstat celý rok bez fyzických problémů. Pokusím se to zvládnout a uvidíme, co nám to dá na konci sezony. Chtěl bych vyhrát Grand Prix a získat více pódií, ale k tomu občas potřebujete i trochu štěstí. Hlavním cílem je pro nás šampionát jako celek.


Je tu několik mladých, rychlých Belgičanů, jako třeba Desalle, De Dycker a Roelants. Cítíš se na boj proti těmto jezdcům?

Ano. Clement je dobrý jezdec a myslím, že letos se mu bude dařit. Mám už pocit, že z tohoto kopce začínám sjíždět, ale doufám, že se na něm udržím. Jednou to přijde a já se před nimi budu muset sklonit, ale doufám, že to ještě chvilku bude trvat. Nakonec je dobré, když tam je několik rychlých Belgičanů.


Máš zkušenosti ze závodů Grand Prix MX1 od roku 2004. Je to pro tebe lehčí, když disponuješ tolika zkušenostmi?

Zkušenosti pomáhají. Myslím si, že právě třeba v porovnání s Clementem můžeme vidět ten rozdíl. Když on má problémy, začne být nervózní, ale je mladý a tohle je normální. Já můžu v klidu relaxovat. Myslím navíc, že ode mne se tolik neočekává jako například od Cairoliho, Desalleho nebo kohokoliv dalšího z kategorie „oblíbených“. Jasně, je tu vždy určitý tlak, protože jsem členem továrního týmu. Jenže na druhou stranu vím, že když budu v pohodě, ještě dokážu tyhle chlapce potrápit.




Diskuze k článku


Další články z archivu

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife