Než začnete závodit - rady pro quadcross
vydáno 23. 9. 2011, text ohc, sal
Tyhle rady pro vás sepsal Ondra Hrůza, už jako "zkušený závodník", tedy poté, co vše na vlastní kůži absolvoval. Tak s chutí do toho
1. Pokud vás napadlo začít závodit na ostré sportovní čtyřkolce, pak se v první řadě zajeďte na takové závody podívat zblízka. Když vás nepřejde chuť a nezačne vás mrazit v zádech, zkuste si najít nejprve nějakou vhodnou trať na trénink. Nejlépe takovou, na které se závody čtyřkolek jezdí a kde nejsou místa, na kterých byste se mohli zabít během prvních deseti minut. A tam jezděte a jezděte a jezděte do zblbnutí. Trénink na trati je podstatně důležitější než posilovna, běhání a „výkonnostní“ strava.
2. Pro začátek bych si rozhodně nepořizoval už upravenou závodní čtyřkolku s nabroušeným motorem a přestavěným podvozkem. Na to má člověk dost času. U těchhle závodů platí dvakrát, že je nejprve potřeba dokonale zvládnout techniku a stroj a teprve pak jít do dalšího levelu. Věřte mi, že pokud jste teprve na začátku, tak se na hranici možností originální „tovární“ čtyřkolky budete dostávat hodně dlouho. Tenhle sport je totiž opravdu hodně „o rukách“ a šikovný jezdec dokáže zajet výsledek i s neupravenou čtyřkolkou.
3. I na jen lehce technických úsecích tratě zapomeňte na to, že má čtyřkolka nějaké sedlo a stůjte ve stupačkách. Jenom tak totiž dokážete ve zdraví zvládnout úskalí skoků, dopadů, rolet a podobných nástrah, na které „homo asphaltus“, tedy člověk silniční opravdu není připravený. Pokud totiž nevysednete a nenecháte stroj, aby poskakoval pod vámi, začne vás ihned školit a zcela nekompromisně vyhazovat ze sedla. Bez varování! Poloha jezdce se vám v tu chvíli bude zdát sice hodně nepřirozená (rozhodně více než na motokrosové motorce), ale musíte se donutit a zvyknout si. Budete-li sedět jak pantáta, nemáte šanci zrychlit!
4. V zatáčkách maximálně využívejte driftu, resp. smyku zadních kol! Tohle se učte už od samého začátku! Kvůli rychlosti? Ano, ale to až sekundárně! Především kvůli vašemu bezpečí. Od určité nájezdové rychlosti prostě nelze zatáčky projet jinak než driftem, protože byste se okamžitě překulili na bok. Navíc je to i velmi zábavné. Toho, že byste to nezvládli, se vůbec nebojte. Na rozježděné hlíně to jde úplně samo. Před zatáčkou podřadit a pak jen rychle pustit spojku, víc plynu a celá zadní náprava letí do boku. Pokud má být jízda ve smyku účelná, pak musíte v zatáčkách pracovat s váhou těla a vynášet váhu (resp. vysedávat) do zatáček. Na trénování bezpečného a plynulého driftu jsou vždy lepší starší, ojeté gumy.
5. Nedržte se křečovitě a dýchejte. Jednou ze zásadních chyb, kterou dělají absolutní nováčci, je křečovité držení řídítek. Jistě, musíte se držet tak, aby vás ta bestie neshodila, ale ne do křeče. Na čtyřkolce dostávají ruce hodně zabrat a velmi intenzivní bolest zápěstí či prstů vám pak může celé závodění pěkně zkomplikovat. Navíc přichází vždy zcela nečekaně! A pozor, při jízdě nezapomínejte pravidelně dýchat. Quadcross je pro tělo – především to netrénované – velmi náročný sport a bez patřičného zásobení kyslíkem to opravdu nejde!
6. Nepodceňujte výbavu. Můj kamarád Ondra Koukal, který holduje závodům na čtyřkolkách a silniční Mini GP, vždycky říkal: „Bez páteřáku ani pro rohlíky do Alberta! “ A já mu v tomto ohledu můžu dát pouze za pravdu. Časy, kdy se i amatérské závody na čtyřkolkách jezdily v maskáčích a kanadách, jsou už dávno ty tam! Na Crossracing Cupu měli všichni jezdci od dětí po veterány zcela profesionální výbavu, protože dobře ví, že bez ní už to prostě nejde. V případě quadcrossu nesmíme zapomínat na to, že čtyřkolky jsou těžší než motorky a jedna závodní „čtyrkule“ je široká jako dvě motokrosky vedle sebe. Avšak tratě pro ně zůstaly stějně široké. To znamená, že tu mnohem častěji dochází ke kolizím a hromadným srážkám. Pro lidi více zábavy, ale pro jezdce (především ty, kteří z nějakého důvodu nedobrovolně opustili sedlo svého stroje) několikanásobně větší nebezpečí. Za sebe jako absolutní základ doporučuji kvalitní motokrosovou přilbu, motokrosové nebo speciální čtyřkolkářské boty (je jich na trhu už taky hodně), motokrosový korzet s komplexní soustavou chráničů včetně loktů a páteřáku a ochranný límec, který se mi už při terénních hrátkách hodně osvědčil. Úplně samostatnou kapitolou jsou pak optimální motokrosové brýle. Na quadcross si určitě pořiďte takové, co nabízí možnost strhávání „zaprasených“ slíd nebo mají svinovací ochrannou pásku přes plexi. Bez toho to totiž v quadcrossu opravdu nejde!
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 5/2022
Většina motocyklových značek uvolnila pro testování své
letošní novinky a tak už naplno jezdíme a zjišťujeme, co nám která z nich
nabízí. V květnovém Motorbike si tak můžete mimo jiné přečíst test do poslední
chvíle přísně utajovaného, zbrusu nového H-D Nightstera, kterého jsme měli
možnost vyzkoušet ve španělských horách, dále na vás čeká „lidský“
Streetfighter V2 či cestovní Honda NT1100. A to n...
-
Motorbike 4/2022
Zavřete oči a poslouchejte. Slyšíte to? No
jasně, venku jsou slyšet první zvuky jara a spíše než štěbetání ptáčků oceníme
my, motorkáři, zvuky linoucí se z koncovek výfuků. V redakci nejsme výjimkou, i
na nás „leze jaro“, a tak jsme pro vás do dubnového čísla stihli otestovat
několik novinek ze světa motocyklů a motocyklového vybavení. Porovnali jsme
zajímavé stroje ve třídě naháčů se středním obj...
-
Motorbike 3/2022
Motosalon, pomyslný „otevírák“ každé nové sezóny se ani
letos bohužel nekoná, ovšem jedna jistota zůstává každý rok – v březnu vychází
Motorbike č. 3. Tentokrát jsme si pro vás připravili mimo jiné nejen test žhavé
novinky CFMOTO 700CL-X Sport, ale hlavně obsáhlý srovnávací test současných
špičkových hypernakedů. Jako obvykle nechybí ani aktuální reportáže z
motosportu, Techmánie atd. Prostě 120 s...
-
Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
Rudá kráska jménem Ducati Monster 1100 EVO už mi více než rok dělá milou společnost, a tak jsem se rozhodl, že je ten správný čas podělit se s Vámi o můj celkový dojem a zhodnocení. Pokud se hned na úvod ptáte, co od motorky můžete očekávat, tak vás mohu ujistit, že s touto dračicí se rozhodne nudit nebudete!Pocity ze sedlaPro vyjádření pocitů, které se dají v jejím sedle zažít, jsem si vybral tra...
-
Blood Ridaz
Do môjho rozhovoru som prizval zástupcov Slovenskej motorkárskej komunity – Blood Ridaz. Táto partička pohodových chlapíkov za dva roky svojej existencie vybudovala silnú motorkársku komunitu združujúcu nadšencov jednej stopy na Slovensku a aj v blízkych Čechách. Ako celý nápad vznikol? Čo vyobrazuje a znamená ich logo či názov? O tom sa už dočítaš v rozhovore nižšie. Poď na to!Čau chlapi! Vitajte...