Než začnete závodit - rady pro quadcross
vydáno 23. 9. 2011, text ohc, sal
Tyhle rady pro vás sepsal Ondra Hrůza, už jako "zkušený závodník", tedy poté, co vše na vlastní kůži absolvoval. Tak s chutí do toho
1. Pokud vás napadlo začít závodit na ostré sportovní čtyřkolce, pak se v první řadě zajeďte na takové závody podívat zblízka. Když vás nepřejde chuť a nezačne vás mrazit v zádech, zkuste si najít nejprve nějakou vhodnou trať na trénink. Nejlépe takovou, na které se závody čtyřkolek jezdí a kde nejsou místa, na kterých byste se mohli zabít během prvních deseti minut. A tam jezděte a jezděte a jezděte do zblbnutí. Trénink na trati je podstatně důležitější než posilovna, běhání a „výkonnostní“ strava.
2. Pro začátek bych si rozhodně nepořizoval už upravenou závodní čtyřkolku s nabroušeným motorem a přestavěným podvozkem. Na to má člověk dost času. U těchhle závodů platí dvakrát, že je nejprve potřeba dokonale zvládnout techniku a stroj a teprve pak jít do dalšího levelu. Věřte mi, že pokud jste teprve na začátku, tak se na hranici možností originální „tovární“ čtyřkolky budete dostávat hodně dlouho. Tenhle sport je totiž opravdu hodně „o rukách“ a šikovný jezdec dokáže zajet výsledek i s neupravenou čtyřkolkou.
3. I na jen lehce technických úsecích tratě zapomeňte na to, že má čtyřkolka nějaké sedlo a stůjte ve stupačkách. Jenom tak totiž dokážete ve zdraví zvládnout úskalí skoků, dopadů, rolet a podobných nástrah, na které „homo asphaltus“, tedy člověk silniční opravdu není připravený. Pokud totiž nevysednete a nenecháte stroj, aby poskakoval pod vámi, začne vás ihned školit a zcela nekompromisně vyhazovat ze sedla. Bez varování! Poloha jezdce se vám v tu chvíli bude zdát sice hodně nepřirozená (rozhodně více než na motokrosové motorce), ale musíte se donutit a zvyknout si. Budete-li sedět jak pantáta, nemáte šanci zrychlit!
4. V zatáčkách maximálně využívejte driftu, resp. smyku zadních kol! Tohle se učte už od samého začátku! Kvůli rychlosti? Ano, ale to až sekundárně! Především kvůli vašemu bezpečí. Od určité nájezdové rychlosti prostě nelze zatáčky projet jinak než driftem, protože byste se okamžitě překulili na bok. Navíc je to i velmi zábavné. Toho, že byste to nezvládli, se vůbec nebojte. Na rozježděné hlíně to jde úplně samo. Před zatáčkou podřadit a pak jen rychle pustit spojku, víc plynu a celá zadní náprava letí do boku. Pokud má být jízda ve smyku účelná, pak musíte v zatáčkách pracovat s váhou těla a vynášet váhu (resp. vysedávat) do zatáček. Na trénování bezpečného a plynulého driftu jsou vždy lepší starší, ojeté gumy.
5. Nedržte se křečovitě a dýchejte. Jednou ze zásadních chyb, kterou dělají absolutní nováčci, je křečovité držení řídítek. Jistě, musíte se držet tak, aby vás ta bestie neshodila, ale ne do křeče. Na čtyřkolce dostávají ruce hodně zabrat a velmi intenzivní bolest zápěstí či prstů vám pak může celé závodění pěkně zkomplikovat. Navíc přichází vždy zcela nečekaně! A pozor, při jízdě nezapomínejte pravidelně dýchat. Quadcross je pro tělo – především to netrénované – velmi náročný sport a bez patřičného zásobení kyslíkem to opravdu nejde!
6. Nepodceňujte výbavu. Můj kamarád Ondra Koukal, který holduje závodům na čtyřkolkách a silniční Mini GP, vždycky říkal: „Bez páteřáku ani pro rohlíky do Alberta! “ A já mu v tomto ohledu můžu dát pouze za pravdu. Časy, kdy se i amatérské závody na čtyřkolkách jezdily v maskáčích a kanadách, jsou už dávno ty tam! Na Crossracing Cupu měli všichni jezdci od dětí po veterány zcela profesionální výbavu, protože dobře ví, že bez ní už to prostě nejde. V případě quadcrossu nesmíme zapomínat na to, že čtyřkolky jsou těžší než motorky a jedna závodní „čtyrkule“ je široká jako dvě motokrosky vedle sebe. Avšak tratě pro ně zůstaly stějně široké. To znamená, že tu mnohem častěji dochází ke kolizím a hromadným srážkám. Pro lidi více zábavy, ale pro jezdce (především ty, kteří z nějakého důvodu nedobrovolně opustili sedlo svého stroje) několikanásobně větší nebezpečí. Za sebe jako absolutní základ doporučuji kvalitní motokrosovou přilbu, motokrosové nebo speciální čtyřkolkářské boty (je jich na trhu už taky hodně), motokrosový korzet s komplexní soustavou chráničů včetně loktů a páteřáku a ochranný límec, který se mi už při terénních hrátkách hodně osvědčil. Úplně samostatnou kapitolou jsou pak optimální motokrosové brýle. Na quadcross si určitě pořiďte takové, co nabízí možnost strhávání „zaprasených“ slíd nebo mají svinovací ochrannou pásku přes plexi. Bez toho to totiž v quadcrossu opravdu nejde!
Další iČMN články
-
Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
Ve Velké ceně Nizozemí předvedl Jakub Kornfeil obdivuhodný výkon, za který byl nakonec odměněn pódiovým umístěním. Jenže ve hře bylo mnohem víc...
-
Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
Filip Salač má za sebou nejlepší závod sezóny. V dnešním závodě Moto3 v holandském Assenu si připsal body za 14. místo, navíc byl stále v kontaktu s vedoucí skupinou a zajel čtvrtý nejlepší čas na kolo...
-
Velká cena Velké Británie prostě uplavala
GP Velké Británie v Silverstonu se nejela, motokrosař Petr Polák je třetím juniorem na světě a titul v USA obhájil Eli Tomac...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...