Dragsteři odstartovali novou sezonu

vydáno 5. 5. 2008, text David M. Bodlák

Burácející motory, vůně spálené gumy a maximální akcelerace, to vše bylo k vidění v sobotu 3. května na letišti v Hoškovicích u Mnichova Hradiště.

Všichni, kdo holdují tomuto speciálnímu motocyklovému sportu, se sešli první květnovou sobotu na hoškovickém letišti, aby společně odstartovali novou sezonu v závodech na čtvrt míle v českém podání. Již od brzkého rána probíhala technická a administrativní přejímka, aby všechny motocykly mohly nastoupit do kvalifikačních jízd a odstartovat tak první závod seriálu Czech Drag Serie - mistrovství ČR dragsterů.


Startovalo se v těchto třídách Dragster:


Street 10,5

sériově vyráběné motocykly bez rozdílu objemu, které mají TP, RZ a platnou STK s úpravami spíše běžnými – úprava výfuku, výměna vzduchového filtru, přetryskování karburátoru nebo použití Power Commanderu u vstřikování


Street Twin 12,0

sériové dvouválcové motocykly typu Chopper, Custom nebo Cruiser se stejnými povolenými úpravami jako ve třídě Street 10,5


Modified Street Twin

upravené dvouválcové motocykly přeplňované N2O, turbem nebo kompresorem s výkony okolo 250 k. Povolené palivo je pouze benzín. U této třídy může být použit speciální rám. Hlavním omezením je použití pneumatik se vzorkem pro běžný silniční provoz


Super Street Bike

stejné možnosti a omezení jako u třídy Modified Street Twin týkající se více než dvouválcových motorů, pocházejících ze sériové výroby. Výkony u těchto motorů se pohybují okolo 300 k


Teenager Dragster 125

speciálně postavené motocykly se čtyřdobým 1–2 válcovým motorem a objemem do 125 cm3, pro jezdce od 11 do 16 let


National Dragster

speciálně upravené motocykly s objemem motoru do 750 cm3 u 1–2 válcových s použitím libovolného paliva, nebo do 600 cm3 u 3- a víceválcových na benzín. Motor může být libovolně upravován, ale použití turba, nitra nebo kompresoru je zakázáno. Tato kategorie má předepsány pneumatiky typu „slick“ a „wheelie bars“ proti převrácení motocyklu. Pro jezdce od 15 let


Competition Dragster

Jedná se o speciálně postavené motocykly pro závody dragsterů bez omezení úprav. Ke zvýšení výkonu je možné používat speciální paliva, kompresory, turba, N2O systemy apod. Samozřejmostí jsou pneumatiky typu „slick“ a „wheelie bars“ proti převrácení motocyklu


Kvalifikační jízdy všech tříd, které se jely třikrát, probíhaly od 9:30 a končily před polednem. Od 12 hodin přišly na řadu sprinty příchozích – tzv. Public Bikes, a to do 750 cm3 a nad 750 cm3, kam se mohl přihlásit každý, kdo měl chuť závodit, byl ochoten zaplatit jednorázovou licenci a pojištění a hlavně ten, kdo stihl registraci do 10 hodin. Jelo se systémem „canonball“ tzn. že se jely čtyři měřené jízdy, nejhorší čas se škrtnul a zbylé tři se sečetly. Jezdec s nejnižším součtem časů se stal vítězem. V těchto sprintech jsme mohli vidět většinu jezdců startujících před týdnem na X. motosprintu v Prachaticích a na bedně stanula obdobně řada stejných vítězů. Po sprintech doslova vtrhl na plochu Pavel Korych a svým osobitým stylem předvedl opravdu kvalitní show. Specialitkou na úplný závěr vyčleněného časového úseku doprovodného programu po Pavlově „udělané“ gumě byla exhibice motokáry poháněné motorem s GSX-R. Až do představení jezdců bylo divákům zpřístupněné také depo závodních strojů a byla tak možnost nahlédnout do tajů pravé dragsterské kuchyně. A že je v takovém depu na co koukat, o tom není pochyb.

Ve 13 hodin se na trati za startem představili divákům všichni jezdci a během několika málo minut najížděly na startovní plochu první stroje. Sálající žár, řev krátkých trubek prskajících sem tam i nějaký ten plamen a bílý kouř od zahřívajících se pneumatik, tak nějak to vypadá v prostoru těsně před startem. Onen rituál protáčejícího se zadního kola, který je divácky velice atraktivní, není žádná show, ale velice důležitá část bezprostřední přípravy na start, protože je potřeba ohřát pneumatiku tak, aby dobře adhezovala a tudíž byla schopna přenést výkon několika set koní na betonový povrch letištní tratě, zvláště pak u třídy nejvyšší, tzv. „compů“. Dech beroucí akcelerace a neskutečný řev motocyklů a monster poháněných značně upravenými agregáty je opravdu nevšedním zážitkem a z většiny speciálů jde nefalšovaný strach. Celé klání bylo napínavé a závodilo se až do pozdních odpoledních hodin. Celodenní slunečné počasí, které doprovázelo první Drag Day, narušila jen chvilková dešťová přeháňka, která byla spíše osvěžením, a kdo setrval až do konce dne, mohl zatleskat vítězům jednotlivých kategorií a zúčastnit se tak slavnostního vyhlášení a předání diplomů a pohárů nejlepším jezdcům.


Další podnik Czech Drag Serie se bude konat o víkendu 21. – 22. 6. opět v Hoškovicích a je na co se těšit, protože se zde pojede mimojiné i otevřený závod UEM Open a Česká republika na těchto závodech bude hostit nejsilnější evropské dvouválce jezdící na benzín – European Super Twin Top Gas Serie (STTG) a i nejmladší světovou třídu H-D V-Rod Destroyer Cup.


Více na www.dragster.cz


Průběžné pořadí Mistrovství ČR dragsterů po 1. závodě:

Street 10,5 – 1. Josef Čížek, 2. Jan Ječný, 3. Petr Vodička

Street Twin 12,0 – 1. Michal Šwamberg, 2. Jiří Pešina, 3. Lubomír Lán

Modified Street Twin – 1. František Smrčka, 2. Tomáš Houška, 3. Pavel Kubera

Super Street Bike – 1. Ondřej Klymčiw, 2. Miloš Bernátek, 3. Petr Hovorka

Teenager Dragster 125 – 1. Hana Hlaváčová, 2. Anežka Svobodová, 3. Kryštof Brokeš

National Dragster – 1. Pavel Beer Werdan, 2. Tomáš Čížek, 3. Michal Pekárek

Competition Dragster – 1. Otto Knebl, 2. Marek Richter, 3. Jiří Včelák


Výsledky sprintů příchozích - Public Bikes:

Public do 750 cm3 – 1. Jiří Vejroch, 2. Zdeněk Hovorka, 3. Ladislav Jílek

Public nad 750 cm3 – 1. Robert Fejt, 2. Martin Mach, 3. Pavel Kettner



Přečtěte si také

Dragstery v Hoškovicích o týden dříve  16. 5. 2008  

Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – PBM Paul Bird
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Pons
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Forward Racing
  • Motorbike 1-2/2021

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
před 4 hodinami
Přátelé, objevil jsem novou dimenzi cestování....
Časopis Motorbike
před 4 hodinami
Motorbike 3/21
Stejnou jistotou, jako že bude 20. března první jarní den🌼 je i to, že dnes vychází již třetí letošní vydání Motorbike! Čti víc na  www.motolife.cz/.../motorbike-3-2021-motorbike-45b2
Miluju motorky
před 3 dny ve 21:28
Šeri a jeho povídání o zapomenutých MotoGP týmech je tady s osmým pokračováním seriálu "Zabudnuté súkromné tímy MotoGP"! Mrkni na to, zajímavý počteníčko!

#serimotostories #milujumotorky
Moto.cz
23. února v 21:13
Smutná zpráva: dne 23.2.2021 zemřel ve věku 60ti let na následky onemocnění Covid-19 Fausto Gresini, dvojnásobný mistr světa třídy 125 ccm a dlouholetý majitel úspěšného týmu Gresini Racing. Jeho osobnost a úspěchy si připomeneme v článku.
Všechny příspěvky ...