Most – motocykloví silničáři v saharském očistci

vydáno 24. 7. 2014, text Jiří Franek, foto autor

Když při závodech silničních motocyklů prší, nejde o žádnou selanku. Je-li ale vedro jako na Sahaře, můžete diváky vyhlížet i periskopem a stejně to nebude nic platné. Jak vyplývá již z titulku, šla v Mostě všem z vedra hlava kolem. Italy, kteří z dlouholetého promotérství seriálu Alpe Adrie tiše vycouvali, nahradila agentura Slovakia Racing a je na místě třeba dodat, že na vlastní závody tenhle kotrmelec neměl významnější vliv.

Pravda, pominu-li bez dlouhého komentáře zcela nový způsob, kterak z jezdců vytahat vedle vkladů pořadateli ještě další oběživo navíc. S tímto nápadem přišli pro změnu gumaři, výměnou za „laskavost“ označení pneumatik jejich logem, bez ohledu na to, že jste si inkriminované pneumatiky přivezli z vlastních zásob. Naštěstí celá tahle nevídaná a neslýchaná nestydatost vyšuměla na půl cestě, tak říkajíc ve fázi pokusu, kam až lze vůči jezdcům zajít. Co si o tom myslet, ponechám na každém čtenáři zvlášť.

Nebýt všímavosti několika šikulů z řad doprovodů domácích pilotů, mohli se někteří po sezoně dost divit. Jestliže totiž u nás jela nejmenší třída 125GP loni o jeden mistrovský titul společně s motocykly Moto3, nikdo nebyl zvlášť překvapen v domnění, že se jedná o přechodovou fázi. Jenže nenašlo se dost solventních jedinců o násobně dražší moto trojky a je vymalováno. S cenou šel dolů úměrně zájem, až vše vyústilo do stavu, že své mistrovství Moto3 dokonce zrušili i Němci, což už je co říct.

Tak se stalo, že po sobotním závodě mistrovství České republiky stáli v Mostě na bednách vedle sebe vítěz Martin Gbelec startující s moto trojkou FGR spolu s Patrikem Kolářem a Oldřichem Podlipným, sedlajícími světem odepsané dvoudobé stopětadvacítky Honda RS. Jenže ouha, ono je vlastně vše jinak. Autoklub ČR, podobně jako obě štokové třídy, nevypsal oficiálně pro letošek ani třídu Moto3. Martin Gbelec, potažmo FGR i obhájkyně loňského titulu Romana Tomášková se, pokud jde o mistrovství ČR 2014, mohou jít nechat leda vyfotografovat. Osobně se moc těším, k jakému asi rozhodnutí dojde Výkonný výbor silnice, skládající se z neplacených amatérů. Na „baráku“, takto sídle profíků Autoklubu, totiž ještě z podobných zdánlivých prkotin nikoho nikdy hlava nebolela.

Ale teď už raději zpět do Mostu. O tom, že potenciální divák dal v panujícím vedru přednost koupališti, již zmínka padla. Nedivil bych se však ani, kdyby důvodem ignorace závodů (třebaže se neplatilo vstupné! ) byly v sobotu i v neděli závody rovnou čtyř tříd v drtivé většině japonských čtyřtaktů ve třídách do šesti set a tisíce kubíků ve verzi „štok“, paralelně s šestistovkovými supersporty a třídou Superbike. Všechny bez rozdílu napodobují svými siluetami rádoby cestovní verze, bez toho, že ze dvou metrů rozeznáte kam, do které třídy ten který motocykl patří. Nechci nikomu vymlouvat názor, že za téhle situace je lepší než jít na závody rovnou si sednout vedle dálnice, přičemž zážitek prý vyjde nastejno.

Po letech přítomnosti kolem závodních okruhů se s tímto názorem neztotožňuji, ale na druhé straně připouštím, že je svým způsobem do jisté míry legitimní. Nic to však nemění na skutečnosti, že seriál Alpe Adrie má s výhradami své opodstatnění. Kromě jiného také v tom, že jim prošla celá řada špičkových pilotů, naše jezdce nevyjímaje. I tentokrát to byli především naši – Michal Filla, Igor Kaláb, David Látr, Michal Prášek, Jan Halbich a z mladých pak již zmínění Martin Gbelec, Romana Tomášková a řada dalších, jimž patří plné uznání. Cestu do Mostu tentokrát kromě již dlouhodobě zavedených Poláků, Maďarů, Rakušanů a pilotů bývalé Jugoslávie našli ve větší míře rovněž Italové, ale také rychlý Švéd Dennis Wilje, jeden turecký pilot a v posledních letech se hojně rozrůstající hejno našich sousedů ze Slovenska. Závod na mosteckém autodromu rozhodně nezklamal a nelze tudíž jinak, než se těšit z toho, že štáb lidí z pořádající agentury Slovakia Racing ještě ani zdaleka neřekl své poslední slovo.


Výsledky:

AA 125GP (sobota):

1. Martin Gbelec, 2. Dennis Wilje (S), 3. Federico Mennozi (I)

(neděle): 1. Martin Gbelec, 2. Romana Tomášková, 3. Dennis Wilje

125SPP (sobota): 1. Zoltán Aszalos (H), 2. Balint Kovacs (H), 3. Peter Rauch (SK)

(neděle): 1. Zoltán Aszalos, 2. Danillo di Giorgio (I), 

SST600 (sobota): 1. János Chrobak (H), 2. Jochen Rotter (A), 3. Daniel Bukowski (PL)

(neděle): 1. János Chrobak, 2. Adrian Gyutai (H), 3. Jochen Rotter

Supersport (sobota): 1. David Látr, 2. Igor Kaláb, 3. Sebastian Zielinski (PL)

(neděle): 1. Sebastian Zielinski, 2. David Látr, 3. Igor Kaláb

SST1000 (sobota): 1. Marko Jerman (SLO), 2. Martin Choy (BG), 3. Michal Filla

(neděle): 1. Michal Filla, 2. Marko Jerman, 3. Martin Choy

Superbike (sobota): 1. Jan Halbich, 2. Roland Resch (A), 3. Pawel Szkopek (PL)

(neděle): 1. Jan Halbich, 2. Pawel Szkopek, 3. Roland Resch



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...