Ladislav Záruba
vydáno 31. 1. 2011
---------------------
foto: DMB, TJD
Test pásů TJD Xgen III
Pásy na čtyřkolku jsou relativně novým vynálezem, který rozšiřuje použitelnost čtyřkolek v zimě. Dlouho bylo problémem, jak to zařídit, aby pásy fungovaly i bez sněhu, ale kanadská TJD patří k firmám, které tyhle problémy už neřeší.

Pásy TJD Xgen III

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_46.jpg
Pásy TJD Xgen III mají tu vlastnost, že jsou jako jediné z nabídky pásů na trhu odpérované. Firma má systém patentovaný a jmenuje se STS 4. Je to sice hmotnostně „výraznější“ řešení, ale pružení pásů vám nahradí pružicí schopnost čtyřkolkových pneumatik, které jinak žehlí všechny drobné nerovnosti. A musím přiznat, že pérování je na pásech TJD znát, alespoň při jízdě na povrchu bez sněhu. Není to žádná hrbolatá, tvrdá jízda, řídítka vám nemlátí do rukou, problémem není ani zatáčení na rovině. Akorát pokud si připnete přední náhon, začnete s řízením trochu bojovat. Přece jen je to velká páka, a tak když nakouříte nějakou strouhu hýčmo, musíte držet řídítka vší silou, jinak vás vezmou přes ruce. Výhoda bude v tomhle případě na straně čtyřkolek s posilovačem řízení, s ním možná dokážete i otočit řídítka při stání na místě.

Rychlost
S pásy TJD Xgen III jsme jeli kilo deset, alespoň pokud se dá věřit palubnímu tachometru. Blbé ale je, že se po namontování pásů palubnímu tachometru věřit nedá, jelikož hnací kola pásů mají o dost menší průměr než původní čtyřkolková. Proto je nabíledni, že dost velký bude i rozdíl mezi tachometrem udávanou a skutečnou rychlostí. Na to bacha, protože pásy tím pádem ovlivňují i celkový počet najetých kilometrů, ale co je v praxi ještě důležitější, o dost zmenší i dojezd.

Síla
Ovšem čím jsou menší hnací kola a nižší rychlost, tím je větší trakční síla čtyřkolky, což se projeví například stoupavostí, která je vyšší, než je váš mozek ochoten připustit. Sami jsme s fotografem Davidem sledovali, jak se kolega z firmy ASP Group pustil do prakticky kolmé sypké stěny, a jen kvůli tomu, že jsme na něho koukali značně vyjeveně a on viděl, že se na něho koukáme značně vyjeveně, si to rozmyslel. A možná taky proto, že pásy byly namontované na nepojištěném litrovém zvěrstvu Arctic Cat Thundercat 1000 za víc než třetinu mega. Ale jak říkám, je to i otázka psychická, dlouhé pásy totiž vpředu i vzadu přečnívají, zvětšují rozvor, takže čtyřkolka zvládne i svahy pro kola nemyslitelné. Na příčný náklon ale bacha, tady si musíte ošéfovat hlavně o dost vyšší světlou výšku a její vliv na výšku těžiště.

Neubírat
Čtyřkolkové pásy vám také napoprvé připraví horkou chvilku, pokud nic netuše bezelstně uberete plyn. Valivý odpor pásů je totiž velký a vy prostě nepočítáte s tím, že by setrvačnost mohla být rovná nule. Připravte se tedy na to, že ubrání plynu vyvolá reakci podobnou dobře fungující brzdě, já například málem udělal na řídítkách stojku. Z důvodu vyššího odporu se také tyhle pásy montují na silnější čtyřkolky s pohonem 4x4 a s objemem 400 cm3 a více, na sněhu mají pásy odpor ještě větší. Pásy TJD Xgen III jsou však celoroční, takže mohou jezdit i po trávě, ve vodě, v blátě a tak, ale nepočítejte s tím, že byste s nimi mohli na silnici. Nejsou určeny na jízdu po betonu a asfaltu, tam by vzal nechlazený materiál pásu brzy za své. Jakmile se s pásy začnete sžívat, zkusíte s nimi blbnout, ale zase rychle přestanete. Zjistíte, že pásy nejsou na blbnutí, jsou na to, abyste se dostali i v hlubokém sněhu z místa A do místa C, a pokud údolí B už bude bez sněhu, nám to neva.


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife