Koně vypadají u čtyřkolek úplně jinak než u motorek. Motorka s padesáti koni je buď dýchavičná hajtra, která se hodí leda tak do města, anebo, pokud má větší objem motoru, tak se o ní píše, že je „o emocích“. Ale na čtyřkolce se padesát koní blíží hranici zvladatelnosti. S padesáti koni to jsou již hodně zlé ��tyřkolky, které nejsou určeny do rukou začátečníkům. Zvláště ne ty, které jsou určené pro závodění, tak jako testovaný Polaris Outlaw 450.
Rakouský výkon
Výkon motoru téhle potvory byl do Ameriky importovaný z Rakouska, Polaris používá do svých sportovních čtyřkolek motory firmy Kronreif Trunkenpolz Mattighofen, ano, KTM, a sice už od dob, kdy jim pomáhal s vývojem jejich první čtyřkolky. A je to prakticky stejný motor, který pohání oranžády, s jednou vačkou a čtyřmi ventily, vykrmovaný 39mm karburátorem Keihin FCR, vybaveným senzorem TPS (Throttle Position Sensor), který zapalku umožňuje měnit časování zážehu pro maximální výkon. Vzduch se do karburátoru pere skrz kompaktní airbox s molitanovým filtrem. Ve výsledku je to motor, který táhne velmi dobře, akceleruje jako blesk, má dost síly nahoře i dole (na trojku na zadní), dokonce i odstupňovaný je dobře, jen řazení nahoru pod tvrdým plynem bez spojky a ubrání plynu moc nejde. Musíte spojkovat, ale s lehce jdoucí hydraulickou Magurou to není nic těžkého.
Americké řízení
U tohohle Outlawa používá Polaris patentované řízení Pro Steering. Je to systém se dvěma páry kloubů navíc, který je trochu složitější než u všech ostatních čtyřkolek a který eliminuje zavírání řízení při propérování předních kol po dopadu nebo v zatáčce, tzv. bump steering. U předního zavěšení si račte povšimnout také těch veledlouhých předních A-ramen odpérovaných špičkovými plně nastavitelnými jednotkami FOX racing podium X, které poskytují 254 mm zdvihu a které velkou měrou přispívají k dobrému chování Outlawa. I když slova „dobré chování“ nejsou úplně přesná. Outlaw 450 MXR je postavený pro motokros, kromě motokrosově nastavené geometrie má menší motokrosová kola a pneumatiky, ale hlavně je hodně krátký, takže sílu motoru musíte zpočátku docela divoce krotit. Není to jako u KTM, se kterou jste kamarádi hned od začátku, nebo třeba LTR, která je v porovnání s Outlawem skoro rekreační stroj¨, a člověk nemusí být až takový specialista, aby z LTR dostal maximum. Ale Outlaw je pro experty, je to ostře naladěný a zpočátku nervózní stroj, se kterým se nejdříve musíte naučit jezdit. Ale pak je o to agilnější a čím víc ho držíte pod krkem, čím ostřeji jedete, tím víc Outlaw poslouchá. Anebo jinak, kdo umí víc vypnout mozek, ten z Outlawa dostane víc, kdo občas zaklapne, tomu se Outlaw vymstí. Svojí tvrdostí a syrovostí mi připomínal ATK.
Svou agilnost a potenci dokázal Outlaw například v „dakarské“ rallye, kde dosáhl v roce 2009 na čtvrté místo (v objemu 525 cm
3) a kde všechny čtyři Outlawy, které startovaly, skončily do desátého místa. Anebo v jednom z českých čtyřkolkových seriálů, kde tahle čtyřkolka řízená hodně mladou holkou, skoro dítětem, porazila všechny zkušené chlapy.
Fajnšmekrs only
Outlaw přišel na svět nejdříve v provedení IRS (s nezávislým zadním zavěšením) jako vůbec první sportovní čtyřkolka s tímhle pérováním na světě, teprve potom dostala její sestra tuhou zadní nápravu, tak jako testovaná MXR. Odpérovaná je jedinou jednotkou Fox podium X, což jsou jedny z nejlepších tlumičů na světě, se kterými jezdí světová i česká špička. Jednotka je uložená excentricky a je bez přepákování.
Jak jste asi pochopili, Outlaw není pro začátečníky ani rekreanty. Po lážo plážo vyjížďce s přáteli vás bude bolet celý člověk. Outlaw vyžaduje tvrdý, nekompromisní přístup a rychlost, při jízdě musí převažovat adrenalin nad touhou po pohodlí. Teprve pak zjistíte, že těch vašich pomalu čtvrt milionu peněz nebyly vyhozené peníze.