Láďa Záruba
vydáno 29. 9. 2011
---------------------
foto: Petr Záruba
Čtyřkolka, která dala první backflip na světě - Polaris Outlaw 450 MXR
Polaris Outlaw se zapsal do dějin jako čtyřkolka, která dala prvního backflipa na světě. Poté, co jsem ho testoval, mám dojem, že to nebylo úmyslně, že prostě panáček jen dal při rozjezdu z místa trochu víc plynu…

Placatice

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_30.jpg
Koně vypadají u čtyřkolek úplně jinak než u motorek. Motorka s padesáti koni je buď dýchavičná hajtra, která se hodí leda tak do města, anebo, pokud má větší objem motoru, tak se o ní píše, že je „o emocích“. Ale na čtyřkolce se padesát koní blíží hranici zvladatelnosti. S padesáti koni to jsou již hodně zlé čtyřkolky, které nejsou určeny do rukou začátečníkům. Zvláště ne ty, které jsou určené pro závodění, tak jako testovaný Polaris Outlaw 450.

Rakouský výkon
Výkon motoru téhle potvory byl do Ameriky importovaný z Rakouska, Polaris používá do svých sportovních čtyřkolek motory firmy Kronreif Trunkenpolz Mattighofen, ano, KTM, a sice už od dob, kdy jim pomáhal s vývojem jejich první čtyřkolky. A je to prakticky stejný motor, který pohání oranžády, s jednou vačkou a čtyřmi ventily, vykrmovaný 39mm karburátorem Keihin FCR, vybaveným senzorem TPS (Throttle Position Sensor), který zapalku umožňuje měnit časování zážehu pro maximální výkon. Vzduch se do karburátoru pere skrz kompaktní airbox s molitanovým filtrem. Ve výsledku je to motor, který táhne velmi dobře, akceleruje jako blesk, má dost síly nahoře i dole (na trojku na zadní), dokonce i odstupňovaný je dobře, jen řazení nahoru pod tvrdým plynem bez spojky a ubrání plynu moc nejde. Musíte spojkovat, ale s lehce jdoucí hydraulickou Magurou to není nic těžkého.

Americké řízení
U tohohle Outlawa používá Polaris patentované řízení Pro Steering. Je to systém se dvěma páry kloubů navíc, který je trochu složitější než u všech ostatních čtyřkolek a který eliminuje zavírání řízení při propérování předních kol po dopadu nebo v zatáčce, tzv. bump steering. U předního zavěšení si račte povšimnout také těch veledlouhých předních A-ramen odpérovaných špičkovými plně nastavitelnými jednotkami FOX racing podium X, které poskytují 254 mm zdvihu a které velkou měrou přispívají k dobrému chování Outlawa. I když slova „dobré chování“ nejsou úplně přesná. Outlaw 450 MXR je postavený pro motokros, kromě motokrosově nastavené geometrie má menší motokrosová kola a pneumatiky, ale hlavně je hodně krátký, takže sílu motoru musíte zpočátku docela divoce krotit. Není to jako u KTM, se kterou jste kamarádi hned od začátku, nebo třeba LTR, která je v porovnání s Outlawem skoro rekreační stroj¨, a člověk nemusí být až takový specialista, aby z LTR dostal maximum. Ale Outlaw je pro experty, je to ostře naladěný a zpočátku nervózní stroj, se kterým se nejdříve musíte naučit jezdit. Ale pak je o to agilnější a čím víc ho držíte pod krkem, čím ostřeji jedete, tím víc Outlaw poslouchá. Anebo jinak, kdo umí víc vypnout mozek, ten z Outlawa dostane víc, kdo občas zaklapne, tomu se Outlaw vymstí. Svojí tvrdostí a syrovostí mi připomínal ATK.
Svou agilnost a potenci dokázal Outlaw například v „dakarské“ rallye, kde dosáhl v roce 2009 na čtvrté místo (v objemu 525 cm3) a kde všechny čtyři Outlawy, které startovaly, skončily do desátého místa. Anebo v jednom z českých čtyřkolkových seriálů, kde tahle čtyřkolka řízená hodně mladou holkou, skoro dítětem, porazila všechny zkušené chlapy.

Fajnšmekrs only
Outlaw přišel na svět nejdříve v provedení IRS (s nezávislým zadním zavěšením) jako vůbec první sportovní čtyřkolka s tímhle pérováním na světě, teprve potom dostala její sestra tuhou zadní nápravu, tak jako testovaná MXR. Odpérovaná je jedinou jednotkou Fox podium X, což jsou jedny z nejlepších tlumičů na světě, se kterými jezdí světová i česká špička. Jednotka je uložená excentricky a je bez přepákování.
Jak jste asi pochopili, Outlaw není pro začátečníky ani rekreanty. Po lážo plážo vyjížďce s přáteli vás bude bolet celý člověk. Outlaw vyžaduje tvrdý, nekompromisní přístup a rychlost, při jízdě musí převažovat adrenalin nad touhou po pohodlí. Teprve pak zjistíte, že těch vašich pomalu čtvrt milionu peněz nebyly vyhozené peníze.


Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži
  • Příjemná nezávislost -&nbsp;MXU 500 má tuhou, i&nbsp;nezávislou zadní nápravu

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Jaroslav Šíma
před 3 dny v 0:42
     0   0
Moje první velká zkouška motocyklu Indian Challenger.         www.youtube.com/watch
Motocyklová asociace ČR
před 3 dny ve 23:59
     0   0
Dělá ostudu a špatné jméno motorkářům...
Bikes.cz
před 4 dny ve 12:13
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Všechny příspěvky ...