Láďa Záruba
vydáno 11. 9. 2011
---------------------
foto: David M. Bodlák
Kymco MXU 500 IRS - nerovnosti přejíždí v naprostém klidu
Zákazníci Kymca si museli dlouho vystačit s MXU 500 s tuhou zadní nápravou, ale nakonec se dočkali. Kouzelná písmenka IRS (Independent Rear Suspension) značící nezávislé zavěšení zadních kol se nejdřív zaskvěla na čtyřstovce, ale vzápětí i na pětistovce této tchajwanské značky, v Evropě mimochodem nejprodávanější.

Příjemná nezávislost

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_34.jpg
Nezávislé zadní pérování u čtyřkolek znamená samozřejmě velký krok kupředu, ale Kymco na tuhou nápravu nezanevřelo. Je stále v nabídce, jelikož Kymco ví, že je tu zaprvé nikoli nezajímavý finanční rozdíl, protože tuhá náprava je konstrukčně, výrobně, a tím pádem i prodejně levnější, a kromě toho také ví, že zákazníci, kteří si kupují čtyřkolku na práci, dobře vědí, že na tahání přívěsů je tuhá zadní osa výhodnější. Takže si můžete vybrat tuhou nápravu, pokud u vás bude převažovat práce, anebo nezávislou, pokud budou převažovat výlety, šutry, pařezy a tak. Nezávislá náprava přitom bude ve větším kontaktu se zemí a poskytne vyšší komfort odpružení.

Stabilizátor
Protože je MXU 500 IRS trochu víc do sportovna (dá-li se u užitkově-rekreačních čtyřkolek mluvit o sportovnosti), vzali jsme ho testovat na čtyřkolkovou trať firmy Profičtyřkolky pana Radka Fáry v Dublovicích u Sedlčan. A to vám musím říct – tenhle areál s 1,5 km dlouhou tratí s dřevěným mostíkem, podjezdem a půjčovnou čtyřkolek je prostě nádherný. Je to něco mezi skalkou, japonskou zahradou a čtyřkolkovou tratí. Jeho vybudování přišlo na šest mega, a to nemluvím o moderním, velkém a perfektně zařízeném showroomu vedle. Takhle má vypadat čtyřkolkové dealerství, radost se podívat.
Ale zpátky ke Kymcu. Jak známo, nezávislé zavěšení kol obecně mívá tendenci k „zaklapávání“ vnějších kol v zatáčce nebo při driftování, ale nebojte, tahle negativa MXU IRS částečně kompenzuje stabilizátorem zadní nápravy. A stabilizátor fakt funguje, v zatáčkách ani v driftech se pod vámi čtyřkolka nekroutí, zadek nemá tendenci zakopávat, takže si drifty můžete s důvěrou dávat. Jen do nich musíte jít rozhodně a razantně – pokud byste váhali, tak zjistíte, že MXU 500 IRS má v těchhle případech lehkou tendenci k nedotáčivosti. Ale ne takovou, aby se projevila při normální jízdě.

Ergoška
Podvozek je ve standardu poměrně tuhý. Já osobně, než bych vyrazil na pohodový výlet, bych si pérování změkčil, ale na sportovnější jízdu je nastavený výborně. Ergonomie je v pohodě, včetně sedla, páček a ovladačů. Řídítka jsou malinko víc přihnutá k vám a jsou dostatečně vysoká, takže při jízdě vestoje se nemusíte moc ohýbat. Přední brzda je „po motorkářsku“ vpravo, vlevo je zadní a nohou zabrzdíte všechno. Všechny tři brzdy fungují dobře, přední je přímo výborná, brzdí velmi, velmi účinně.

Pohon
Motor je kapalinou chlazený jednoválec s jednou vačkou a čtyřmi ventily, variátor se chlubí brzděním motorem, a to skutečným, díky vložené volnoběžce. Nechybí samozřejmě redukce, zpátečka a poloha parking. A to je před variátor vřazena ještě rozběhová spojka, jak se sluší a patří na každý slušný variátor.
Motor má v otevřené verzi 38 koní, což je víc než leckterá konkurence. Přesto má akcelerace, řekněme, plynulejší nástup. Dáte plyn, ale okamžité zrychlení není takové, jaké byste u pětistovky čekali. Ne, není malé, a také to není o malém výkonu motoru. Prostě takhle je nastaven variátor. Táhne naprosto rovnoměrně od nuly do maximálních otáček, dobře je nastavený pro jízdu do kopce, kdy se kola jen minimálně protáčejí a o to víc vás táhnou kopcem nahoru.
Samozřejmě že svoji roli tu hraje i elektricky připínatelný náhon předku a uzávěrka předního diferenciálu, na rozdíl od MXU s tuhou zadní nápravou, elektrická. Hrát si s těmihle přepínači byste neměli v plném fofru, ale zase nemusíte úplně zastavit, stačí jet pomalu a pustit plyn.
Superpříjemné je ovládání řadicí kulisy. Velmi přesné, precizní, zlehka jdoucí a bez vyskakování, jedním slovem kultivované.

Bomba
Kymco MXU 500 IRS má vyšší těžiště než například TGB Blade, k tomu je pocitově užší. Ale žádný problém se stabilitou se nekoná. Nemáte pocit, že byste jeli na nějaké velké krávě, tohle je spíš kompaktnější čtyřkolka, taková do ruky.
Zajímavá věc, zadní kola jako by v určitých situacích měla menší trakci. Znáte to: zašlápnete zadní brzdu, kola stojí, ale čtyřkolka se hrne dál. Anebo chcete couvat, a i po rovině hrabe zadek víc, než byste čekali. Že by to bylo rozdělením hmotnosti moc na předek? Neřekl bych, při skocích ve vzduchu se MXU chová krásně neutrálně.
Ale co mě dostalo, co mě opravdu velmi příjemně překvapilo, to bylo chování Kymca při přejezdu nerovností. Nepamatuji se, že bych jel na čtyřkolce, u které by přední kola a řídítka byla v takovém klidu při přejíždění překážek. Pražce s ostrou hranou, vysoké přes 30 cm, a vy je můžete přejíždět kolmo, šikmo, napříč nebo hýčmo a řídítka jsou tak klidná, že kdybyste zavřeli oči, vůbec nepoznáte, že přejíždíte položenej panelák. Jako byste měli vysoce funkční posilovač řízení. Prostě bomba.

Výbava
Několik druhů předních radlic, vozíky, smetačky, tažené sekačky, vyhřívané rukojeti, plexištít, plastové kufry, velká litá hliníková kola 7×13 automobilového typu se silničními automobilovými pneumatikami atd., to je seznam doplňků, které si k MXU 500 IRS můžete dokoupit. Naopak přední značkový naviják Kymco na 2500 lbs s elektrickým ovládáním na řídítkách, zadní textilní box a nehomologovaná koule jsou věci v ceně, stejně jako přední i zadní nosič zavazadel a homologace pro dvě osoby (na 15 kW). Za to všechno dáte doporučených 195 000 Kč. To není málo, ale celkový paket také není z nejhorších.


Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020
  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 15 hodinami
     0   0
Adam Peschel překonal svůj rekord
Bikes.cz
před 3 dny ve 22:33
     0   0
Pohodlné ojeté motorky od Honzy Karáska
Bikes.cz
před 3 dny v 17:57
     0   0
Top 5 nejrychlejších motorek
Bikes.cz
před 4 dny ve 23:08
     0   0
Nehoda motorkářky ve 190 km/h - chyběl tlumič řízení❗️
Všechny příspěvky ...