Láďa Záruba
vydáno 24. 1. 2011
---------------------
foto: David M. Bodlák
Can-Am Outlander 800R MAX XT-P - radost z vlastnictví
Can-Am Outlander 800R MAX XT-P se vám může jevit jako příliš luxusní záležitost. V podstatě máte pravdu – až na to slůvko příliš. My se přesvědčili, že kromě radosti a požitků z rajtování v sedle vám tahle čtyřkolka poskytne i pocit radosti z vlastnictví.

Užitkáč se sportovní duší

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_50.jpg
Outlanderů je v modelové řadě takovej hafec, že z jejich označení může jít hlava kolem. Abychom vám v tom udělali jasno, Outlandery se dělají ve čtyřech motorizacích (800R, 650, 500 a 400 cm3) a ty se rozdělují do čtyř modelových řad: základní řada, XT, MAX a LTD. Řada XT má bohatší výbavu, MAX označuje dvoumístné modely a nad tím vším ční nejluxusnější parník LTD. V osmikile byl poprvé Outlander představený v roce 2006, o dva roky později dostal pět koní navíc a na potvrzení toho přibylo písmenko "R" do názvu. A tím pádem se dostáváme k motoru.

Motor
Dvouhrncové, vodou omývané véčko se čtyřmi ventily na válec je od Rotaxu a síly má jako Hulk. Jaký div, je to také nejvýkonnější motor v téhle kategorii. Osmistovky s erkem jsou stejné jako v Renegadech, výkon je zvýšený díky optimalizovanému sání s jiným vzduchovým filtrem, jiné řídicí jednotce ECU a novým vačkám, a sportovní geny jsou znát – Outlander 800R má jeden z nejsportovnějších užitkových motorů vůbec. Nestačil jsem se divit, když na uzavřené zkušební dráze (přece nemůžeme testovat rychlost na silnici, žejo :o)) chci zjistit maximálku a digitální displej mi do tváře hází cifry 100, 110, 115, které se nezastavily ani u čísla 120! Něco v MAXovi XT-P vás neustále nutí to rozbalit, dvousic nedvousic.

Jak se dá očekávat, dlouhý MAX zvyšuje stabilitu, i když krátké Outlandery jsou mrštnější v technických sekcích. Ale i tak je to čtyřkolka volající po rychlosti víc než po práci, poňouká vás ujet kámošům, dát si to na chvíli na férovku a počkat na ty slimáky až na tom kopci nad lesem. Outlander MAX 800R XT-P je sice užitkáč, pracovat rozhodně umí, v terénu utáhne až 590?kg, ale šťastnější je rozhodně na výletech. MAX XT-P to ostatně na sebe prozradí hned – kdo potřebuje opěrku zad, plastová madla a bástry, když jde pracovat? MAX je, jak už víme, dvoumístný, rám je prodloužený, a tím pádem se dostáváme k podvozku.

Podvozek
Ten rám má označení SST a znamená nízko posazené těžiště a rozvor zvětšený o 20?cm, aby řidič i kibic měli dost místa na odstupňovaném sedadle systému CRS, které lze vzadu během chvilky demontovat a vyměnit za korbu. Všechny Outlandery zaměstnávají vpředu dvojitá A-ramena s pětipolohově seřiditelným předpětím pružin, zadek se bimbá na nezávislém zavěšení TTI. To je specialitka Can-Amu, česky se tomu říká pérování vlečenými rameny. Jednak má o 75 % méně pohyblivých dílů než pérování klasickými dvojitými áčky, je také lehčí, ale hlavní výhoda spočívá v tom, že kola chodí jenom nahoru a dolů a ne po oblouku, jako u tradičních áček. Tím při propérování zachovávají stálý rozchod, Can-Am říká, že to nerozrývá cesty, zlepšuje ovladatelnost a zvyšuje stabilitu. A já to můžu potvrdit, aspoň to o té ovladatelnosti a stabilitě. Jízda v jednom, ve dvou, po dvou kolech, taky skoky a dopady jsou na tomhle skoro třísetkilovém hrochovi v pohodě, pérování je dostatečně měkké, ale ne tak, abyste chodili na dorazy. Skákání ale dovozce, firma BCE, nevidí ráda. Užitkáče obecně nejsou dělané na skákání, ale na druhou stranu – Američan Michael Swift letos vyhrál americký mistrák GNCC 4x4 Limited právě na Outlanderu 800R. Při rychlé jízdě ovšem oceníte nejen motor a podvozek, ale i posilovač řízení. A tím pádem se dostáváme k elektronice.

Elektronika
Posilovač řízení Can-Amu je progresivní, pracuje v závislosti na rychlosti a má dva režimy. Ty si můžete navolit na přístrojové desce, oba snižují namáhavost řízení a dělají čtyřkolku ovladatelnější. Mají ale své limity, například když ve dvou zastavíte v prudkém kopci čumákem dolů na měkkém podkladu a chcete z rejdu do rejdu, ale za jízdy vám těžkou osmikuli změní v dětskou hračku. Kromě toho funguje posilovač i opačně, jako tlumič rázů do řízení.

Když jsme u té elektroniky, od věci není ani imobilizér DESS. Jistota je kulomet, protože bez patřičného klíčku by zloději museli měnit kromě imobilizéru i celou řídicí jednotku. Na palubní desce nahradil původní analog kruhový multifunkční displej, který zobrazuje všechno, co potřebujete, ale hodí se i na to, abyste snáze poznali, jestli máte 2x4 nebo 4x4. Kolébkový elektrický přepínač sice funguje bez problémů, ale symboly na něm jsou napoprvé těžko k rozeznání. Jasnější by byly nápisy 2WD/4WD. A tím pádem se dostáváme k pohonu.

Pohon

Outlandery mají přední uzávěrku typu Visco-Lok, což znamená chytrý přední diferák, který sám rozpozná, že jedno z kol vzdalo boj s trakcí, načež začne progresivně posílat ty kilowatty z motoru na kolo na opačné straně. Takže nepotřebujete šmátrat po žádných tlačítkách nebo páčkách s nápisy Lock. Nekomentuju ale, jestli je to dobře nebo špatně. Co se brzd týče, za mě spokojenost. Ze 130 na vlhku bez zablokování, bez prodlevy po uvolnění brzd a se silným brzdicím účinkem 26palcových radiálních pneumatik Carlisle Badlands. A brzdění z kopce? Systém EBS funguje tak, že z prudkého kopce pomalu abyste ještě přidávali plyn. Brzdy jsou spojené a páčka je jen vlevo. Já osobně sice dávám přednost rozdělenému ovládání brzd, ale po čase a několika horkých chvilkách si i navyklí motorkáři zvyknou nehamtat pravou rukou do prázdna.

Outlander 800R MAX XT-P je čtyřkolka mnoha tváří, z nichž nejvíc jí sedí výlety do přírody, kliďánko ve dvou a s ohromnou dávkou pohodlí. Je kvalitní, navíc ta kvalita je z ní i cítit a ještě má takový ten „heč“ náboj, zdůrazněný ve výbavě XT-P. A to je věc, za kterou se platí. Kdo se ale pro MAXe XT-P rozhodne, nebude zklamaný.


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2005: </span> Ranger ATV 250DA -&nbsp;kvalita z&nbsp;Číny
  • 50koňové čtyřkolky nejsou pro začátečníky
  • Motokros na čtvrtou -&nbsp;závody na vlastní kůži

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife