KTM a Honda už mají motokrosy 2014

vydáno 24. 5. 2013, text Jan Rameš, foto Honda, KTM

Sezona 2013 nám sotva začala, počasí se brání zuby nehty, a firmy už přichází s modely pro další rok. S první várkou MX modelů si pospíšila Honda a KTM.

Začneme Hondou, ta bude jednodušší na rozcvičení, neboť již klasicky nabízí pouze dva modely: čtyřdobou dvěpade a čtyřipade. Větší z jmenovaných byla totálně překopána pro rok letošní, čili tady se žádné mega změny neodehrály. Drobné poladění zadního i předního odpružení (připomínáme vpředu tu zajímavou „vzduchovou“ vidlici), ve spojce jsou měkčí pružinky, stříkačka má nový program a pár změn proběhlo i na dvojici tlumičů výfuku.


CRF250R kompletně jinak

Zato dvěstěpadesátka, na té nezůstal šroubek na matičce. Hliníkový rám šesté generace je úplně nový a přispívá k ještě větší centralizaci hmoty (veškerá možná elektronika je navíc nacpaná pod vstřikování, to taky udělá hodně), předělaná je kyvka, zadní tlumič je také funglovka, kratší a uchycený níže, a přední vidle Showa, pořád konvenční USD, má odlišné naladění a větší pístek. Vše bylo podřízeno dvěma zásadním parametrům, a sice trakci a ovladatelnosti, a to hlavně ve vzduchu, kde se pilot musí poprat s téměř 106 kilogramy hmotnosti nového céerefa.

Motor se dvěma výfuky dostal vyšší kompresní poměr, nyní už je na 13,5:1, makalo se jak na sacích a výfukových kanálech, tak na tvaru spalovacího prostoru, vše pro posílení spodního a středního pásma, jak je u dvěstěpadesátek obvyklé. Ceny ani výkony nových CRF ještě nebyly stanoveny.


Dvěpade podle 350 EXC-F

A co přichystali inženýři v Mattighofenu, během vedlejšáku na nových modelech Husqvarny, kterou si Stefan Pierer pořídil na začátku roku? Ti měli práce podstatně víc, vždyť výrobní program offroadů KTM zahrnuje tři minikrosy, osm endur (většinu z nich ještě ve verzi Six Days) a šest motokrosů!

Jedna novinka byla jasná už dopředu, čtyřdobá endurová 250 EXC-F. Ta hodně vychází z úspěšné třistapadesátky, má její rám i odpružení, a motor je úplně nový: jiné sací potrubí, kompletní výfuk, větší sací ventily, jiné vačky, nový válec s větším vrtáním, jiná klika i kartery, jiná spojka, no prostě až na logo KTM na víku nemá se starou dvěpade nic společného.

Na ostatní modely se samozřejmě nezanevřelo, a tak endura se mohou pochlubit jinými spodními brýlemi a čtyřtakty navíc lehčím rámem, samozřejmostí jsou jiné polepy, plasty a přední světlo.

V motokrosech, kde má KTM nabídku od 125 dvoutaktu po 450 čtyřtakt, proběhly největší změny stejně jako u Hond na čtyřdobých 250 a 450. Menší jmenovaná motorizace dostala pět místo šesti rychlostí, což zaprvé lehce ušetří hmotnost a zadruhé by převody měly lépe odpovídat potřebám motoru. Čtyřipade obdržela nový výfuk, třívrstvé těsnění pod hlavou, lehčí vačku a kartery už úplně bez domečku pro kick startér. Všechny motokrosové modely dostaly dále novou přední brzdu Brembo, přeladěné odpružení, novou nádrž a upravovala se i ergonomie. První offroadové modely KTM 2014 by měly být u dealerů již v červnu.



Přečtěte si také

Offroady KTM pro rok 2013  28. 5. 2012  
Rekordně dlouhá výroba Kawy ZZ-R600  12. 4. 2013  

Další články z archivu

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 3 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 3 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 5 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...