Trialy 2014 od Hondy a Gas Gasu
vydáno 9. 8. 2013, text Jan Rameš, foto Honda, GasGas
U Hondy to je jednodušší, neboť ta nabízí pouze dva modely, resp. jeden, ale ve dvou provedeních: základ má jméno Cota 4RT260, vylepšený potom Cota Race Replica.
A jelikož Honda už dávno dala vale dvoutaktům, i tento stroj je čtyřdobý se vstřikováním. Hned první změna oproti stávající 4RT je jasná už z označení, došlo ke zvýšení objemu na 259 kubíků, což má za následek výrazně vyšší výkon (dle tiskových materiálů, hodnoty se neudávají) a lepší průběh točivého momentu. Byly sníženy setrvačné hmoty v motoru a vstřikování je naladěno tak, že motor skoro nebrzdí. Zatímco 73kg Race Replica, podobná strojům Boua a Fujinamiho, používá odpružení Showa nejvyšší specifikace, základní 4RT260 má vpředu vidli Tech a vzadu tlumič R16V. Brzdovou soustavu mají oba modely novou od firmy Braktec. Novinka bude v prodeji od září, v Česku na individuální poptávku. Cena ještě nebyla stanovena, ale továrna uvádí, že by mohla být oproti předchozí dvěpade nižší o 15–20 procent.



Gas Gas má tradičně svou nabídku trialových strojů podstatně širší, základní řadu TXT Pro, profíkovskou TXT Pro Racing a objemy 125, 250, 280 a 300 kubíků, samozřejmě ve dvou dobách. Změny se soustředily na snížení hmotností, což proběhlo kupříkladu lehčími předními brýlemi. Na Racingu bylo upraveno odpružení, kdy došlo k přesunu tlakových nádobek nových tlumičů Reiger, podle zkušeností továrního týmu je důležité mít olej co nejdál od jakýchkoli zdrojů tepla, což má zvyšovat jejich výkonnost až o 80 %. Přední brzdová soustava je nová, vykousané disky Galfer jsou doplněny o monoblokové brzdové třmeny. Zadní brzdový třmen nazvaný AutoStand byl vyvinut u Gas Gasu a jeho konstrukce umožňuje rychlejší a pohodlnější výměnu zadního kola. Motor profituje z nového airboxu umožňujícího lepší proudění vzduchu, stejně jako z výfukové soustavy stejné jako na továrních replikách či z karburátorů Keihin.

Také základní modely TXT Pro doznaly změn, nové jsou brzdová a spojková pumpa, rám má těsněnou hlavu řízení, snížení hmotnosti bylo docíleno novou benzínovou nádrží. Motory mají navíc novou hlavu válců s přímějším napojením.