Art deco v jedné stopě: BMW R7

vydáno 16. 3. 2016, text Jan Rameš, foto BMW

V ČMN 6/2016, které vycházejí ve čtvrtek 17. března, najdete povídání o exkluzivním čtyřválcovém Hendersonu z roku 1935, přestavěném šikovným karosářem Royem Courtneym do stylu art deco. Tehdy to bylo hodně v módě, neboť i v BMW vzniklo něco podobného. Bohužel jen jako prototyp.

Tenhle krasavec se jmenuje R7 a vznikl v roce 1934, čili před více než 80 lety. A pořád je to motorka, ze které si sednete na zadek a řeknete si, jak je možné, že se tohle nikdy nevyrábělo. Jenže ono to bylo už pro konzervativní meziválečnou Evropu poněkud "přes čáru", a jestli se podstatně konvenčnější, nicméně také lehounce art decem "líznutá" R16 prodávala jen v několika málo stovkách kusů, er-sedmičku by potkal osud kusových prodejů. A to samozřejmě v BMW nechtěli, protože technologicky tohle byl velký krok dopředu a investice do výrobních postupů tedy nenávratná.

R7 měl na svědomí s největší pravděpodobností, hraničící s jistotou, Alfred Böning, který dělal podvozky u BMW od roku 1930. Tehdy se ještě žádná jména designérů neuváděla, to až dnes se individualizuje. Každopádně Böning se vznášel na vlnách art deco a nástupce R16 vystřihnul s takovým kabátem, jaký neměl obdoby. Rám byl monokokový, do té doby BMW používalo akorát z lisovaných plechů, který byl levný na výrobu. A přední kolo vedla teleskopická vidlice, u BMW vůbec poprvé. Dvouválcový boxer o objemu 793 kubíků dával 35 koní, o dva více než v "šestnáctce", což 165 kg lehký stroj (o 5 kg méně než R16) pustilo až na hranici 150 km/h, pokud by se o to někdo na předválečných silnicích pokusil...

Zajímavé je, že zatímco dnes by podobný prototyp byl hvězdou každé výstavy, R7 byla sestrojena pěkně v tichosti a údajně až v roce 1936, při prezentaci nové R5, v jednom časopise vyšla její malá fotka jako "co by kdyby". Pak byla dlouhé roky schovaná a až v roce 2005 se dočkala restaurace a veřejného vystavení. Jestli ji chcete vidět naživo, dojeďte si do muzea BMW v Mnichově.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Špeciálne farby MotoGP - 2010 až 2021
  • Drnovy testy z pravěku - Aprilia RSV 1000R |  Ducati 999 | Suzuki GSX-R 750
  • Špeciálne farby MotoGP - 2003 až 2009
  • Motorbike 9/2021
  • Drnovy testy z pravěku - 2005 Suzuki GSX-R 600

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 11:22
Memoriálu Luboše Tomíčka za dveřmi!

52. ročník Memoriálu Luboše Tomíčka se uskuteční 4. října, den po Zlaté přilbě, s ročním zpožděním. Původně plánovaný 52. ročník na loňský rok se nemohl kvůli zpřísnění vládních opatření konat. Z tohoto důvodu museli pořadatelé z Auto klubu Markéta závod odložit. Věříme, že se v letošním roce situace opakovat nebude a všichni si budou moci společně opět uctít památku skvělého československého jezdce na stadionu Markéta.

Harmonogram závodu:
13:00        Otevření pokladen
16:00        Otevření stadionu
18:00        Slavnostní nástup
18:10        Start závodu
cca 20:30    Konec závodu
20:40        Závěrečný ohňostroj

Zdroje: Auto klub Markéta při PSK Olymp Praha

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 2 dny v 10:28
Společnost Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli!

Piaggio Group vyhrává soud první instance o porušení evropského patentu proti společnosti Peugeot Motocycles v Paříži a Miláně. Po názvu Vespa je uznána také jedinečnost skútru Piaggio MP3.

Rozhodnutí pařížského soudu rovněž zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Francie vyrábět, inzerovat, prodávat, dovážet, vyvážet, používat a/nebo vlastnit jakýkoli tříkolový skútr, který využívá ovládacího systému patentovaného společností Piaggio Group (včetně modelu Peugeot Metropolis), pod hrozbou zaplacení pokuty za každé padělané vozidlo.

Soud v Miláně zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Itálie dovážet, vyvážet, prodávat a inzerovat (offline i online) model Peugeot Metropolis pod hrozbou pokuty ve výši € 6 000 stanovené za každé vozidlo, prodané po 30denní lhůtě od vyhlášení rozsudku. Společnost Peugeot Motocycles musí dále stáhnout všechna padělaná vozidla z prodeje v Itálii během 90 dnů pod hrozbou další pokuty ve výši € 10 000 za každý den prodlení ve vykonání příkazu.

Zdroje: Piaggio Group

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 4 dny v 15:59
OK, tohle skutečně stojí za přečtení, Šeri pokračuje moc pěkným článkem z prostředí MotoGP o speciálních barvách!

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 11:12
Piaty test z archívu - Drnovy testy z pravěku, tentokrát porovnávací test!

"Račte se zúčastnit vyprávění, kterak se snadno dostanete na hranu. Nechci říkat přímo snadno a bezpečně, ale rozhodně snadno a zábavně...."

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...