Art deco v jedné stopě: BMW R7

vydáno 16. 3. 2016, text Jan Rameš, foto BMW

V ČMN 6/2016, které vycházejí ve čtvrtek 17. března, najdete povídání o exkluzivním čtyřválcovém Hendersonu z roku 1935, přestavěném šikovným karosářem Royem Courtneym do stylu art deco. Tehdy to bylo hodně v módě, neboť i v BMW vzniklo něco podobného. Bohužel jen jako prototyp.

Tenhle krasavec se jmenuje R7 a vznikl v roce 1934, čili před více než 80 lety. A pořád je to motorka, ze které si sednete na zadek a řeknete si, jak je možné, že se tohle nikdy nevyrábělo. Jenže ono to bylo už pro konzervativní meziválečnou Evropu poněkud "přes čáru", a jestli se podstatně konvenčnější, nicméně také lehounce art decem "líznutá" R16 prodávala jen v několika málo stovkách kusů, er-sedmičku by potkal osud kusových prodejů. A to samozřejmě v BMW nechtěli, protože technologicky tohle byl velký krok dopředu a investice do výrobních postupů tedy nenávratná.

R7 měl na svědomí s největší pravděpodobností, hraničící s jistotou, Alfred Böning, který dělal podvozky u BMW od roku 1930. Tehdy se ještě žádná jména designérů neuváděla, to až dnes se individualizuje. Každopádně Böning se vznášel na vlnách art deco a nástupce R16 vystřihnul s takovým kabátem, jaký neměl obdoby. Rám byl monokokový, do té doby BMW používalo akorát z lisovaných plechů, který byl levný na výrobu. A přední kolo vedla teleskopická vidlice, u BMW vůbec poprvé. Dvouválcový boxer o objemu 793 kubíků dával 35 koní, o dva více než v "šestnáctce", což 165 kg lehký stroj (o 5 kg méně než R16) pustilo až na hranici 150 km/h, pokud by se o to někdo na předválečných silnicích pokusil...

Zajímavé je, že zatímco dnes by podobný prototyp byl hvězdou každé výstavy, R7 byla sestrojena pěkně v tichosti a údajně až v roce 1936, při prezentaci nové R5, v jednom časopise vyšla její malá fotka jako "co by kdyby". Pak byla dlouhé roky schovaná a až v roce 2005 se dočkala restaurace a veřejného vystavení. Jestli ji chcete vidět naživo, dojeďte si do muzea BMW v Mnichově.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Výstava MOTOCYKL PRAHA 2023
  • Výsledky ankety Motocykl roku 2023
  • Motorbike 3/2023
  • MOTOCYKL 2023 – výstava v Praze již začátkem března
  • Motorbike 2/2023

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
12. března v 20:52
Český výrobce GOODPED představil výkonný elektrický moped mopedix Electrix
MotoLife
5. března
Výstava Motocykl 2023 je za námi...  článek  o výstavě najdeš na www.motolife.cz/.../vystava-motocykl-praha-2023-clanek-45fb
David Kasl
5. března
0
Celkem smutný, že se nedokážete ani slovem zmínit o české novince v kategorii mopedů - značce mopedix. Užijte si čínskou vlnu, stojí jistě za to 👍🏻
MotoLife
4. března
Motocyklem roku 2023 se stal sportovní skútr Honda Forza 350. Jaké stroje zvítězily v jednotlivých kategoriích se dozvíš na  www.motolife.cz/.../vysledky-ankety-motocykl-roku-2023-clanek-45fa
Časopis Motorbike
1. března
Motorbike 3/2023
Do jara zbývá ještě kousek, ale březnové vydání Motorbike a jeho 120 stran je už tady! Víc na www.motolife.cz/.../motorbike-3-2023-motorbike-45f9
Všechny příspěvky ...