Ostré křídlo CRF450R 2017

vydáno 12. 8. 2016, text David M. Bodlák, foto Honda

Většina značek už letos své motokrosy představila, nyní přichází na scénu Honda, a to s úplně novou CRF450R a RX.

Motokrosová CRF450R je již od svého představení v roce 2002 považována za etalon ve své kategorii. Tento stroj je ztělesněním vyváženosti, disponuje motorem s nekompromisním výkonem a podvozek umožňuje jezdcům všech úrovní každou kapku výkonu naplno využít. Z pohledu jezdce – ať amatérského nadšence, nebo profesionálního závodníka – tento stroj vždy nabízel naprostou kontrolu, odolnost a dlouhou životnost. Nyní, po celých osmi letech, přichází Honda s komplexní modernizací tohoto modelu, přičemž na vývoji se podílely týmy Honda AMA a MX GP.

Jednoválec o objemu 449 cm3, inspirovaný stroji HRC s novou konstrukcí hlavy, čtyřventilovým rozvodem Unicam, zvýšeným zdvihem ventilů a přepracovanými písty dostal inovativní technická řešení na straně sání (rovné vedení snižuje odpor vzduchu o 19 % a zlepšuje účinnost spalování) a výfuku (potrubí se dělí blíže motoru a vykazuje o 10 % vyšší účinnost proudění). Výsledkem je vyšší komprese (z 12,5:1 na 13,5:1) a tím 11% nárůst výkonu spolu se silnějším krouťákem v celém rozsahu otáček. Změn doznala i spojka, která má o jednu lamelu méně.

Motor je usazen do zcela nového hliníkového rámu sedmé generace s přepracovaným podsedlákem a pozměněnou geometrií podvozku (kratší rozvor, kompaktnější kyvné rameno a upravený sklon přední vidlice i závlek). Na zadní kolo se tak povedlo přenést více váhy a tím získat lepší trakci. Nižší je i těžiště, čehož se dosáhlo mimo jiné snížením horního upevnění tlumiče. To vše dává nové CRF skvělou ovladatelnost.

V rámci podvozkových komponent nafasovalo CRF namísto vzduchové vidlice KYB závodní 49mm přední obrácenou vidlici Showa s vinutými pružinami, inspirovanou továrními MX týmy japonského šampionátu. Zdvih je 305 mm, vzadu pak pracuje centrální tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link (zdvih 133 mm, zdvih osy 314 mm). Zcela nové plasty zajišťují mimořádně efektivní aerodynamické vlastnosti. Původní plastovou nádrž vystřídala o 513 g lehčí titanová o objemu 6,3 l.

Honda vybavila nové CRF systémem pro výběr režimu motoru (Honda EMSB - Engine Mode Select Button), jež umožňuje jezdci bleskurychle změnit charakteristiku motoru. U stojícího motocyklu s motorem běžícím na volnoběh stačí tlačítko na necelou sekundu stisknout, čímž se vybere další mapa v sekvenci. Použitou mapu pak signalizuje LED dioda, která po krátkém stisknutí tlačítka počtem zablikání informuje jezdce o zvoleném režimu (1 bliknutí pro Režim 1 atd.). Jen pro úplnost, Režim 1 využívá standardní kombinaci map zapalování a vstřikování paliva s vyváženým průběhem výkonu a točivého momentu. Režim 2 má vyzrálejší povahu a umožňuje snadné ovládání plynu. Režim 3 je ostrý a poskytuje agresivní, ihned dostupný výkon. Režimy 2 a 3 je možné dále upravit stávajícím nástrojem HRC pro mapování hardware a software. Poprvé je také jako volitelné příslušenství nabízen pro CRF450R elektrický startér.

M. Uchiyama, vedoucí projektu CRF450R pro modelový rok 2017: „V případě CRF450R se jedná o kompletní modelovou obměnu. Nic nebylo přehlédnuto a veškeré úsilí jsme zaměřili na to, abychom zákazníkům nabídli stroj, který nechá veškerou konkurenci daleko za sebou. Hlavní důraz jsme kladli na vytvoření stroje s mimořádným výkonem motoru, špičkovou trakcí zadního kola a s nízko umístěným těžištěm – s cílem dosáhnout 5% zlepšení akcelerace oproti předchozímu modelu. Slogan, ze kterého vývoj vycházel, byl „Nejrychlejší na startu“. S modelem CRF450R pro modelový rok 2017 jsme již vstoupili do motokrosového šampionátu v Japonsku a v prvních pěti závodech v řadě jsme vždy zvítězili. Proto jsme hrdí na to, že takto výkonný stroj můžeme nabídnout milovníkům motokrosu na celém světě.“

TECHNICKÉ PARAMETRY

Rozměry 2183 mm x 827 mm x 1274 mm • rozvor kol 1482 mm • úhel přední vidlice 27°22' • závlek 116 mm • výška sedla 960 mm • světlá výška 328 mm • pohotovostní hmotnost 110,6 kg

Na základě nového modelu zároveň Honda připravila verzi CRF450RX, ostré race-ready enduro s měkčím mapováním i nastavením podvozku, objemnější plastovou nádrží (8,5 l), zadním 18palcovým kolem, bočním stojánkem a elektrickým startérem již v základu.



Články na MotoLife

  • Novinka 2021 - představení nového velkého modelu Honda CMX1100 Rebel
  • Zabudnuté tímy MotoGP - HAYATE
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO
  • Zabudnuté tímy MotoGP - ILMOR
  • Motorbike 11/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 5 hodinami
Ducati Monster je pojem, který znná každý. Jak se na téhle mašině ale jezdí?

Více v článku
Moto.cz
před 2 dny v 9:32
Ještě jste nestihli zazimovat motorku? Pak zde je pár tipů jak na to:
Moto.cz
před 5 dny ve 21:31
Závěrečný závod MotoGP vyhrál na domácím okruhu Miguel Oliveira, který měl obrovskou radost. Mistrem světa v Moto3 je Albert Arenas a v Moto2 Enea Bastianini.
Bikes.cz
před týdnem v 16:02
Novinky 2021 z pera Filipa Tichého...
• Ducati Multistrada V4 už není desmo
• Honda Forza 750: maxi mezi maxiskútry
• BMW má R18 Classic, ale hlavně nové RT
• Tříválcový Triumph Trident 660 jako lehký elegán
• Yamaha MT-09: motocyklová transformerka
• Harley-Davidson Sportster už jen v USA
Všechny příspěvky ...