Překvapení: Brutale i ve verzi 800
vydáno 2. 11. 2012, text Honzis, foto MV Agusta
Ještě před dvěma týdny jsme se domnívali, že řadu Brutale bude tvořit malá tříválcová 675 a tři velké čtyřválce 1090, ale dnes nás Italové zaskočili - bude i osmistovka!
Cesta k 800 kubíkům, tedy pardon, k 798 vedla samozřejmě přes tříválec 675, který známe už ze supersportu F3 a právě nejmenší Brutalky, a to zvýšením zdvihu skoro o cenťák. Efekt to mělo podle očekávání veliký, ze 110 koní a 65 newtonmetrů se Italové rázem dostali na 125 koní a 81 newtonmetrů, a to navíc ještě při výrazně nižších otáčkách. Zatímco malý motor má svá maxima ve 12,5 a 12 tisících, osmistovka dává největší výkon v 11 600 a krouťák přichází již v 8600! Vzhledem k tomu, že hmotnost stroje se nezměnila (167 kg bez náplní, odhadem tedy kolem 190 kg plných), to bude určitě pěkný zážitek. Rozhodně více "litrový" než na úrovni japonských "středopolařů" FZ8, GSR750 a Z750.
Motor s klikovkou otáčející se proti směru jízdy jako v MotoGP má vyspělou elektroniku MVICS s elektronickým plynem, čtyřmi motorovými mapami a osmistupňovou kontrolou trakce a je zasazen do tradičního agustího šáska, které kombinuje ocelové trubky a hliníkové pláty. Jak přední USD vidlice s kluzáky o průměru 43 mm, tak zadní centrální tlumič jsou plně nastavitelné, radiální brzdiče nesou loga domácího specialisty Brembo. Cenový rozdíl mezi osmistovkou a 675 v Itálii činí 1000 eur, šest-sedm-pětka v Česku stojí 245 tisíc, takže osmistovka by mohla stát kolem 270-280 Palackých.