Co se děje v MV Agustě

vydáno 15. 2. 2011, text jr, ac, foto MV Agusta

Nová tříválcová MV Agusta F3, která byla představena na podzim v Miláně, rozvířila supersportařské vody. Kdy se bude vyrábět? A co se teď děje v MV Agustě?

V srpnu 2010 prodal Harley-Davidson značku MV Agusta Claudiovi a jeho synu Giovannimu Castiglioniovým za směšná tři eura. K prodeji došlo jen dva roky poté, co ji Claudio Američanům „nadělil“ za slušných 70 milionů eur včetně bankovních závazků v hodnotě dalších 45 mega. Harley značku vrátil s proinvestovanými 60 miliony dolarů, vyrovnanou účetní bilancí, dvěma výrazně inovovanými modely (F4 a Brutale) a tříválcovou F3 ve finálním předsériovém stádiu. Ozdravená MV Agusta nyní začíná nový život (opět, jako už tolikrát) a hlavní hnací silou má být zbrusu nový supersport F3.

Ef-trojka má nakročeno k tomu, aby ovládla kategorii šestistovek, jíž se výrobce prozatím vyhýbal. S přehledem vyhrála anketu prestižního italského časopisu Motociclismo o nejkrásnější motocykl milánské show (hlasovalo 12 tisíc čtenářů, z toho 38,5 % pro F3! ) a její vývoj měli na starosti tvůrci zvučných jmen.

Design, a tím nemáme na mysli jen vzhled, ale celou konstrukci, dělal 40letý Brit Adrian Morton, (autor modelů Benelli Tornado, TnT i Tre-K, a také inovované F4 a Brutale)
Že motor bude tříválec 675, to vymyslel Claudio Castiglioni už před lety. Motor F3 ale dělal Ezio Mascheroni - muž, jenž dal v 70. letech značce Aermacchi a následně H-D dvouválcové dvoutakty 250/350, s nimiž Walter Villa vyhrál čtyři tituly mistra světa. Mascheroni vyvinul dvanáctiventilový tříválec DOHC s pravidelným zapalováním a pohonem vaček kombinovaně řetězem/ozubeným soukolím (jak to prosazuje Aprilia). Ventily ale nejsou umístěny radiálně, to prý proto, že hlava je tak kompaktní, že na to není místo. Podle zdrojů z továrny motoru F3 na dynu naměřili hodně zajímavých 141 koní při 15 000 otáčkách, a to v silniční podobě s airboxem a zavřeným výfukem s katalyzátorem.
Méně nadupaná, ovšem „krouťákovější“ verze pro F3 Brutale dává aktuálně 117 koní při nižších točkách na 165 kilo váhy, přičemž Triumph Street Triple má 106 koní a 167 kilo. Cože, F3 Brutale? Jasně, a bude ještě supermotard. Více se dočtete v ČMN 6/2011.




Přečtěte si také

Překvapení: Brutale i ve verzi 800  2. 11. 2012  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...