Co se děje v MV Agustě
vydáno 15. 2. 2011, text jr, ac, foto MV Agusta
Nová tříválcová MV Agusta F3, která byla představena na podzim v Miláně, rozvířila supersportařské vody. Kdy se bude vyrábět? A co se teď děje v MV Agustě?
V srpnu 2010 prodal Harley-Davidson značku MV Agusta Claudiovi a jeho synu Giovannimu Castiglioniovým za směšná tři eura. K prodeji došlo jen dva roky poté, co ji Claudio Američanům „nadělil“ za slušných 70 milionů eur včetně bankovních závazků v hodnotě dalších 45 mega. Harley značku vrátil s proinvestovanými 60 miliony dolarů, vyrovnanou účetní bilancí, dvěma výrazně inovovanými modely (F4 a Brutale) a tříválcovou F3 ve finálním předsériovém stádiu. Ozdravená MV Agusta nyní začíná nový život (opět, jako už tolikrát) a hlavní hnací silou má být zbrusu nový supersport F3.
Ef-trojka má nakročeno k tomu, aby ovládla kategorii šestistovek, jíž se výrobce prozatím vyhýbal. S přehledem vyhrála anketu prestižního italského časopisu Motociclismo o nejkrásnější motocykl milánské show (hlasovalo 12 tisíc čtenářů, z toho 38,5 % pro F3! ) a její vývoj měli na starosti tvůrci zvučných jmen.
Design, a tím nemáme na mysli jen vzhled, ale celou konstrukci, dělal 40letý Brit Adrian Morton, (autor modelů Benelli Tornado, TnT i Tre-K, a také inovované F4 a Brutale)
Že motor bude tříválec 675, to vymyslel Claudio Castiglioni už před lety. Motor F3 ale dělal Ezio Mascheroni - muž, jenž dal v 70. letech značce Aermacchi a následně H-D dvouválcové dvoutakty 250/350, s nimiž Walter Villa vyhrál čtyři tituly mistra světa. Mascheroni vyvinul dvanáctiventilový tříválec DOHC s pravidelným zapalováním a pohonem vaček kombinovaně řetězem/ozubeným soukolím (jak to prosazuje Aprilia). Ventily ale nejsou umístěny radiálně, to prý proto, že hlava je tak kompaktní, že na to není místo. Podle zdrojů z továrny motoru F3 na dynu naměřili hodně zajímavých 141 koní při 15 000 otáčkách, a to v silniční podobě s airboxem a zavřeným výfukem s katalyzátorem.
Méně nadupaná, ovšem „krouťákovější“ verze pro F3 Brutale dává aktuálně 117 koní při nižších točkách na 165 kilo váhy, přičemž Triumph Street Triple má 106 koní a 167 kilo. Cože, F3 Brutale? Jasně, a bude ještě supermotard. Více se dočtete v ČMN 6/2011.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...