Jednostopý obojživelník

vydáno 17. 12. 2015, text David M. Bodlák, foto Gibbs Sports

I v 21. století se najdou oblasti motorismu, které jsou tak nějak stále ve vývoji. Třeba svět obojživelných dopravních prostředků. Pár automobilů se už za ta desetiletí, co se člověk touto myšlenkou zabývá, objevilo, ovšem co byste řekli na takový obojživelný skútr?

Trochu nám to připomíná svět Jamese Bonda, každopádně Gibbs Amphibians, se sídlem v Anglii, je celosvětově první společností, které se daří úspěšně homologovat vozy, co umí jak po souši a můžou klidně i na dálnici, tak i po vodě, a to více než padesátikilometrovou rychlostí, přičemž transformace ze silnice na vodu proběhne maximálně do pěti sekund od stisku tlačítka. A funguje to znamenitě, vždyť Gibbs se vývojem technologie High Speed Amphibian (HSA) zabývá již od roku 1994 a má za sebou několik zajímavých, a dokonce i oceněných projektů, jež jsou schopny opravdu reálného obojživelného života. V některých případech jde dokonce o malosériovou výrobu.

Aquada
Quadski
Quadski

Vůbec nejznámějším počinem společnosti Gibbs Amphibians, která si drží přes 350 patentů, je kabriolet Aquada z roku 2003, poháněný 2,5l, 175koňovou V6 z Rovera s automatickou čtyřrychlostní převodovkou. Tento sporťák, se kterým v roce 2004 Richard Branson vylepšil rekord přeplutí Lamanšského průlivu v obojživelném vozidle z roku 1960 o 4 hodiny a 20 minut, se dal v Anglii provozovat legálně a v malé limitované edici v letech 2003-2004 zájence vyšel na 150 000 liber. Ovšem to byl jen začátek, od kterého se přešlo k projektování daleko rozměrnějších vozidel. Offroaďák 4x4 Humdinga (2005) nebo desetimetrový „Amphitruck“ Phibian (2012) už byly koncepty, jež by se daly efektivně využít policejními a záchrannými složkami. Ovšem jezdit po zemi i po vodě patří především do kategorie zábavy, a právě tato řada vozítek se dostala opět do malosériové výroby. Jsou jimi Quadski (2013) a jeho vylepšená verze XL (2014), poháněné v obou případech 175koňovým čtyřválcovým jádrem BMW K 1300, dokonce s možností přestavby na sněžný quad.

Biski

Právě těmito čtyřkolkami se původem Novozélaňdan Alan Gibbs přiblížil jednostopému světu natolik, že na podzim letošního roku na AIMExpo (American International Motorcycles Expo) v Orlandu na Floridě s velkou slávou představil tři úplně nové koncepty - obojživelný side by side alias UTV Terraquad se 140 k, 135koňovou tříkolku Triski s klasifikací motocyklu, a konečně, do města i na koupák geniální skútr Biski, který nás zaujal především.

Terraquad
Triski
Triski

Biski je se svou délkou 2,3 m a metrovou šířkou rozměrově nejmenším produktem Gibbs Amphibians, ovšem technologicky patří mezi nejvyspělejší počiny této firmy. A ač má do rozměrů klasických skútrů daleko, některé technické parametry jsou až překvapivé. Váhově je například jen o necelých deset kilo težší než maxiskútr Tmax od Yamahy, s nímž do vody zajedete pouze jednou.

Biski

Uvnitř obojživelného skútru tepe 55koňový dvouválec, který ho dokáže rozjet po zemi až na 130 km/h, na vodě vás pak povozí až 60kilometrovou rychlostí, za což vděčí Gibbs Custom Dual-Jet Technology. Dvacetilitrová nádrž jistě postačí na mnoho zážitků, a to jak na souši, tak i na vodě, a i když jde v základu o jednomístný stroj, pořídit se dá i druhé sedlo, takže se nemusíte bát, že byste na všechnu tu srandu a vzrušení byli sami a s nikým se o to nemohli podělit. Problémem je akorát to, že se zatím jedná o koncept, a že i v případě, kdyby se tento prototyp dostal do výroby, za lidovku rozhodně nebude. Quadski vyjde na nějakých 40 000 dolarů, což pro představu, že si o něčem takovém můžeme nechat leda tak zdát, bohatě stačí. Jako nápad s úspěšnou realizací ale dobrý.

Základní technické údaje Gibbs Biskidélka 2350 mm • šířka 950 mm • rozvor 1790 mm • světlá výška 150 mm • provozní hmotnost 228 kg • pneu 120/70-16 vpředu a 150/80-15 vzadu • hydraulické kotoučové brzdy • silniční a námořní navigační osvětlení



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před týdnem ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před týdnem v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
20. července v 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
19. července v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...