Honda v Indii šokovala skútrem Navi
vydáno 16. 2. 2016, text Jan Rameš, foto Honda
Myslíte si, že modelem Zoomer, což byl takový Jeep Willys v plážovém funky provedení, si Honda vystřílela invenci? Indický mega veletrh Auto Expo 2016 dal jasnou odpověď - jmenuje se Navi!
Dříve byla Honda na indickém trhu přítomna prostřednictvím joint venture se značkou Hero. To však již před časem padlo a zdá se, že oběma společnostem se nyní lépe dýchá. A to tak, že si Honda může dovolit udělat takový model jen pro indický trh. Aby ne, s jeho potenciálem a velikostí... Model Navi vypadá jako koncept, ovšem koncept to není. Je to technicky skútr a opticky motocykl, vyvinutý a vyráběný od začátku do konce v Indii a koncipovaný právě pro mladé Indy. Novinkou však má být velké zaměření na zábavu, což v zemi, kde je motocykl brán hlavně za dopravní prostředek, je poněkud nezvyklé.
Jenže když se na Navi podíváte, musíte se prostě smát. Ne že by byl směšný, on je prostě vtipný. Určitě je tam inspirace modelem MSX125, což je novodobá Monkey, a nechybí trochu z konceptu GROM, a zbytek je praktičnost důkladně promísená s nadhledem. A výsledkem je stroj, který budí rozruch, ať chcete, nebo ne. Nenapadá nás žádný jiný, který by místo "břicha" měl odkládací prostor!
Jak to vypadá technicky? Neprůstřelně. Za pohon slouží čtyřtaktík 110 kubíků se stříkačkou, podle všeho stejné jádro, které u nás pohání třeba model Vision, umístěný klasicky po skútrovsku na konci kyvného ramene, držícího variátor. Výkon osm koní a krouťák devět newtonmetrů je tak akorát, vždyť celý motocykl váží i s plnou 3,8litrovou bandaskou pouhé kilo nad metrák!
Vůbec subtilní rozměry jsou doménou Navi. Rozvor je pouhých 1286 mm a celková délka jen lehce přesahuje 180 centimetrů. Debatovat o výšce sedla nemá smysl, to je prostě nízko, hlavně proto, že velikost kol je převzata z poslední generace skútru Lead: vepředu 12", vzadu 10", oboje s pneumatikami šíře 90 mm. Prostě prcek. Zejména zadní desetipalec se bude muset hodně otáčet, aby dohnal Navi k maximálce 81 km/h, nicméně i díky úzkým gumičkám budou motoru na sto kiláků stačit pouhé dva litry benzínu. A bubnové brzdy vpředu i vzadu na danou techniku bohatě stačí.
Další vtipná věc? Navi si můžete pořídit ve standardním provedení, ale proč byste to dělali, když Honda připravila také spoustu doplňků a navíc dokonce tři jakési kity, s nimiž zásadně změníte charakter tohoto malého stroje? Zaprvé, je tady Off Road. Navi s ním změníte na cosi, co připomíná skútr říznutý motokrosovým speciálem CRF. Pevné bástry, vysoký přední blatník, krosová prdelka i ploché sedlo, nezbytný padací rám a malé zubaté gumičky jsou receptem na indické šotoliny.
Druhá verze nese jméno Street. Ta zase připomíná krutopřísný streetfighter, zejména svou sci-fi přední maskou. Tady je prdelka pro změnu ve stylu silničních závoďáků s krytkou místa pro spolujezdce, gumy hladší než hladké a zrcátka pod řídítky.
A do třetice dnes neopominutelná kategorie nazvaná Adventure. To už je největší úlet - postavit "cestovní enduro" z maličkého skútru! Nicméně Navi i v této verzi vypadá skvěle, možná nejlépe ze všech. Možná proto, že místo prázdného pupku tady má elegantní úložný prostor.