Pohled do budoucnosti? Možná!

vydáno 12. 10. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW Group

Týden po německém Intermotu odhalilo BMW, tentokráte na americké půdě, svou další novinku, inspirovanou vlastním pohledem do vzdálené budoucnosti – jedinečný koncept BMW Motorrad VISION NEXT 100.

Kdo vychytal na facebooku přímý přenos ze závěrečného, v pořadí již čtvrtého "Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience", tentokráte z Los Angeles tohle úterý večer, ten s napětím čekal několik minut, s čím BMW vyrukuje. Při prvním statickém snímku konceptu motocyklu jsme pak všichni na moment zkoprněli...

Trochu nám NEXT 100 připomíná „light cycles“ z remakového bijáku Tron: Legacy, a ještě zajímavější než design jsou funkce, se kterými BMW v tomto vizionářském prototypu přichází. Motorka například nemá stojánek a nebudete na ní muset jezdit ani v helmě, neboť se s ní nedá upadnout. Balanc totiž hlídá vlastní stabilizační systém, který neustále bdí nad celým strojem, a to jak v klidu, tak i při jízdě. Pro kontakt s vozovkou přišlo BMW se speciálními gumami, jestli se tedy vůbec o gumách dá mluvit. Běhouny mají schopnost, přizpůsobit se podkladu a rovněž přebírají funkci tlumení. Rám neplní klasickou funkci pevnostního spojení mezi pohonnou jednotkou a funkčním podvozkem. Rámem se totiž zatáčí, přitom se ale povedlo dodržet klasický trojúhelníkový tvar, odkazující na základní linie prvního motocyklu německé značky - modelu R32 z roku 1923. S tím souvisí i klasický bavorácký tvar dvouválcového boxeru, který v tomto případě supluje bezemisní pohonná jednotka, jež dokáže podle jízdních podmínek měnit svou šířku. V klidu je motor kompaktní součástí celého stroje, za jízdy se pak oba válce, tvořené hliníkovými žebry, roztáhnou do stran. Tím se dosáhne jistých aerodynamických vlastností i ochrany jezdce.

Na výrobu „next-stovky“ bylo použito hodně karbonu a design je poplatný optimálnímu proudění vzduchu, přičemž tu nenajdete žádné rušivé elementy v podobě přepínačů a ovladačů. Veškerá světla řeší LEDková technologie, doplněná vyspělou elektronikou a speciálními projekčními datovými sklíčky, které jsou jak na motocyklu přímo v zorném poli jezdce, tak především zabudované ve speciálních brýlích. A pozor, teď si sednete na zadek, plno úkonů k zobrazení požadovaných údajů ovládá jezdec svým zrakem!

Data, která můžete prostřednictvím těchto technologií sledovat, ale i ta, jež pracují v pozadí (inteligentní systémy), umí vyhodnotit ideální stopu a úhly do zatáček, což se může zobrazovat právě na projekčních panelech. Tím, že tyto systémy sledují i situaci před motocyklem (jedním pohledem se můžete přes projektor juknout i za sebe), jde o téměř dokonalý prvek aktivní bezpečnosti. Komfort pak neřeší jen vhodně zvolená ergonomie, ale rovněž speciální oblek. Místo výbavy CE protektory je tato komboška prošpikována technikou. Umí hřát či chladit, což sama vyhodnocuje podle tepové frekvence a teploty těla přes řadu senzorů, pomocí vibrací dokáže navigovat či upozornit na nebezpečí a při vyšší rychlosti se samonafukovací límec postará o stabilizaci krční páteře. Prostě pohádka z budoucnosti a absolutní svoboda, kterou šéf designu BMW Motorrad Edgar Heinrich pojmenoval velkým útěkem z každodenního života.

Nám se tahle studie ohromně líbí, hlavně nás fascinují použité technologie, co všechno je už nyní možné vymyslet, resp. vyrobit. Sebešílenější sci-fi ale zatím nenahradí ty syrové, smradlavé a uřvané benzíňáky, ze kterých nám při těch správných otáčkách vstávají chlupy po celém těle. Takže hluboká poklona všem tvůrcům, ale ještě nám ty klasické motorky neberte! ?



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...