Italský šok - Ducati 1199 Panigale: 195 koní!
vydáno 23. 11. 2011, text jr, sal, foto Ducati
Panigale svými parametry ukazuje na většinu konkurence dlouhý nos – silnější je akorát Kawasaki Ninja a lehčí není z litrových motorek vůbec nic, dokonce i půlka šestistovek váží víc než Panigale! A těžko říct, co je na téhle motorce víc extrémní – motor, podvozek nebo elektronika.
Nový motor Superquadro je totiž to nejextrémnější, co kdo zatím ve dvouválci vyrobil. Podívejte se na to vrtání a zdvih, to je poměr, co? Z dřívějších 106 x 67,9 je teď 112 x 60,8 mm.



Stávající Desmoquattro Testastretta dává 170 koní při 9750 otáčkách a 131,4 Nm při 8000. Superquadro dosahuje svých maximálních hodnot akorát o tisícovku výš. A přestože krouťák vzrostl o pouhé 2 Nm, výkon je úplně někde jinde – nový dvouválec má 195 koní! O pětadvacet kobyl víc při otáčkách o pouhou tisícovku vyšších, to je mazec. O tom se žádnému dvouválci nikdy ani nesnilo a ze sériových litrových čtyřválců tohle překonává akorát Kawa.

Dva válce svírající pravý úhel byly pootočeny dozadu, takže už více připomínají V místo L (přední svírá s horizontem úhel 21°). To umožnilo posunout motor více dopředu, a tím pádem zatížit přední kolo, konkrétně došlo k posunu o 32 mm v rámu, jež Ducati u Panigale nazývá monokokovým.



Vzhledem k dramatické změně v poměru vrtání a zdvihu (dříve 106 x 67,9, nyní 112 x 60,8 mm) se výrazně (o více než 3 mm) zvětšily i průměry ventilů, které nyní musejí být titanové jako na stávajícím modelu R, protože by jinak byly moc těžké. Zvětšily se i průměry sání – hrdla zůstávají eliptická, ale z 63,9 mm (ekvivalent kruhovým) šly až na 67,5! A jsou tu dva vstřikovače na válec.

A kam zmizela suchá spojka a příhradový rám? Nejen o tom se podrobně rozepsal Honzis v ČMN 46/2011. Vy se můžete podívat, jak přesně tento ďábel bude vypadat.








